شناسه خبر:66868
1401/12/14 04:35:37

سپهرغرب، گروه تیک: پنج‌شنبه 11 اسفندماه، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شاهد آغاز به کار نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) بود. دو سالن 7 و 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران به بیش از 100 شرکت و پلتفرم فعال در فضای مجازی اختصاص دارد تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به مردم معرفی کنند. شرکت‌هایی که بعضاً نوظهورند و با کمک ساترا امکان حضور در این نمایشگاه را پیدا کرده‌اند.

رصتا قرار است هر ساله برگزار شود، اگرچه در سال اول میدان برای گمنام‌تر‌ها فراهم شده، اما پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، بازیگران اصلی بازار پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی نیز به این نمایشگاه بیایند.

 یک روز آرام در نمایشگاه بین‌المللی تهران

اگرچه مدیران صداوسیما مردم را به عنوان مخاطبان اصلی این نمایشگاه معرفی کرده‌اند، اما اختصاص مبلغ 22 هزار تومان به عنوان ورودیه نمایشگاه اولین سنگی بود که می‌توانست جلوی پای ورود مردم به نمایشگاه رصتا باشد. موضوعی که گویا از سوی مدیریت نمایشگاه اعمال شده بود و صداوسیما وعده داده است در روز‌های آینده خبری از پرداخت حق ورود نباشد تا مردم بتوانند از «رصتا» دیدن کنند. البته پارکینگ نمایشگاه که غالباً غیررایگان است در طول برگزاری نمایشگاه رایگان در اختیار بازدید‌کنندگان قرار خواهد گرفت. مانند اغلب نمایشگاه‌ها، روز اول «رصتا» نیز نسبتاً روز خلوتی بود و به غیر از زمان بازدید رئیس رسانه ملی از تک‌تک غرفه‌ها و خوش و بش با غرفه‌داران، تعداد بازدیدکننده‌ها بسیار پایین بود، حتی غرفه‌داران نیز ترجیح داده بودند در روز اول «رصتا» به چینش غرفه‌ها بپردازند و خود را برای روز‌های بعد آماده کنند.

 دفاع رئیس صداوسیما از ساترا

نمایشگاه «رصتا» اولین نمایشگاهی است که سازمان ساترا آن را برگزار می‌کند، نمایشگاهی که در آن شرکت‌های مختلف فعال در حوزه شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی که به نحوی صوت و تصویر فراگیر تولید می‌کنند در آن حضور دارند. پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در مراسم افتتاحیه «رصتا» گفت: «براساس آخرین آماری که امروز اعلام شد، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نزدیک به 370 مجوز تاکنون برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده است. با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، این عدد احتمالاً تا چند ماه آینده به 500 مجوز برسد.»

جبلی در دفاع از عملکرد سازمان ساترا تأکید کرد: «این نمایشگاه خودش بهترین مصداق برای تعامل و هم‌افزایی بین ساترا به عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با فعالان، شرکت‌ها و در واقع مجموعه رسانه‌هایی است که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. خود این نمایشگاه بهترین پاسخ به این سؤال است.»

وی اضافه کرد: «370 رسانه تاکنون مجوز گرفته‌اند و در یک فرآیند روان در حال تعامل و همراهی هستند. این عدد روز به روز در حال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرآیند شفاف که در قالب پنجره واحد کسب و کار «درگاه ملی صدور مجوز» است، درخواست مجوز می‌دهند. خود صداوسیما جزو اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد پیوست و الان به راحتی هر درخواست‌کننده مجوزی می‌تواند به این سامانه ورود کند و درخواست بدهد و در یک مدت زمان مشخص پاسخ درخواستش را دریافت کند.»

 فرصت رصتا برای رقابت برابر

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه رصتا به «جوان» گفت: «با توجه به اینکه عرصه تولید و انتشار محتوای صوت و تصویر، عرصه متنوعی است، نمایشگاه «رصتا» می‌تواند به دیده شدن و شناخته شدن فعالان بخش خصوصی که در این زمینه فعال هستند کمک کند.»

موسوی تأکید کرد: «ساترا آمده انحصار را بشکند، یعنی اجازه ندهد تولید و انتشار محتوا در نمایش خانگی در ذیل چند مجموعه خاص محدود شود و این نمایشگاه اجازه می‌دهد مردم با تمام رسانه‌های فراگیر آشنا شوند.»

وی با اشاره به اینکه ساترا به عنوان زیرمجموعه صداوسیما، برگزار‌کننده نمایشگاه رصتاست، ادامه داد: «ساترا می‌تواند از ابزار‌ها و توانمندی‌های صداوسیما در شناساندن فعالان بخش خصوصی که در زمینه تولید و انتشار محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی فعالیت دارند، استفاده کند.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «نمایشگاه رصتا، نشان‌دهنده این است که صداوسیما و ساترا، صرفاً در حوزه سلبی و نظارتی متمرکز نیستند و بحث حمایتی را در دستور کار دارند. با برگزاری این نمایشگاه، کلاس‌های مدیریتی برای کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود. این کار کمک به دیده‌شدن آنهاست و باعث تعامل بیشتر میان ساترا و فعالان بخش خصوصی می‌شود تا زمینه هم‌افزایی درست برای بهره‌گیری از توانمندی‌های فرهنگی در تولید محتوا فراهم شود.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال «جوان» که مجلس چگونه می‌تواند از شرکت‌های فعال در زمینه تولید صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی حمایت کند، تأکید کرد: «مجلس از طریق تقویت نهاد حمایتی و نظارتی «ساترا» می‌تواند به این بخش کمک کند و مجرای ورود مجلس به مباحث بودجه‌ای باید نهاد قانونی ساترا باشد.»

نخستین نمایشگاه «رصتا» در دو بخش محتوا و خدمات برگزار می‌شود. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محتوا در فضای مجازی حضور دارند. علاوه بر تولید‌کنندگان بخش خصوصی، معاونت فضای مجازی صداوسیما به همراه چند نهاد دولتی و عمومی در «رصتا» حضور دارند. مشارکت دو اپراتور اصلی تلفن همراه در این نمایشگاه از نکات برجسته آن است.

نمایشگاه «رصتا» از تاریخ 11 تا 14 اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با این نمایشگاه می‌توانند به تارنمای rastaexpo.ir مراجعه کنند.

شناسه خبر 66868