شناسه خبر:67462
1402/1/16 09:38:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: 80 مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده استان در سال‌های 1400 و 1401 تهیه و برای نگهداری به بانک ژن سازمان محیط زیست کشور تحویل داده شد.

اقبال حمیدی روز سه‌شنبه اظهار کرد: این اداره کل در راستای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی ازسال 1400 اقدام به تهیه و خرید ملزومات نمونه گیری ژنتیکی برای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها کرده است.
وی ادامه داد: تلاش برای حفظ و بهره‌برداری از ذخایر زیستی از اوایل قرن بیستم در دنیا شروع شده و همواره رو به افزایش است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: کشور ما نیز به دلیل برخورداری از تنوع زیستی گسترده، یکی از غنی‌ترین منابع ذخایر ژنتیکی و زیستی است که برخی از آن‌ها در هیج جای دیگری یافت نمی‌شوند.
حمیدی ادامه داد: استان کردستان با توجه به وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر رشته کوه زاگرس یکی از بهترین استان‌های کشور در زمینه ذخایر ژنتیکی و زیستی چه از لحاظ جانوری و چه گیاهی است
وی بیان کرد: تاکنون بیش از 456 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل 309 گونه پرنده، 46 گونه پستاندار، 38 گونه خزنده،54گونه آبزیان، 7 گونه دوزیست شناسایی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: داشتن گونه‌های منحصر به‌فردی مانند قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندرآتشین، پلنگ، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی، سنجاب درختی وسنجاب زمینی غنای تنوع زیست استان را نشان می‌دهد.
حمیدی ادامه داد: تنوع گونه‌های گیاهی استان نیز با تعداد یک هزار و 750گونه حدود 26 درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.
وی مهم‌ترین عناصری را که امروزه زیست فناوری به آن وابسته است، ذخایر ژنتیکی و زیستی خواند و گفت: این مهم به علل گوناگون همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض است چرا که انقراض هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را بخطر اندازد.
اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در راستای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی در سال 1400 اقدام به تهیه وخرید ملزومات نمونه‌گیری ژنتیکی برای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها نموده است.
با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری از ذخایر ژنتیکی روز 15 فروردین سالروز دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی به‌عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی نامگذاری شده است.

شناسه خبر 67462