شناسه خبر:67798
1402/1/25 15:43:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه برای کتابخانه‌های عمومی در تحقق شعار سال وظایفی قائل هستیم، گفت: قانون‌گذار برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها ورود کند، معافیت‌های مالیاتی درنظر گرفته است و به همین منظور ارتباط‌گیری با فعالان اقتصادی را آغاز کردیم تا بتوانیم خدمات بهتری به فعالان اقتصادی ارائه کنیم و در تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد را به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله کشور مطرح می‌کنند، این وظیفه همگانی است که در این حوزه ورود و نقش خود را ایفا کنند. بی‌تردید در این میان نمی‌توان گفت که ما به‌عنوان یک دستگاه فرهنگی در حوزه اقتصاد نیستیم و به ما مربوط نیست؛ چراکه قطعاً برای حل مشکلات اقتصادی کشور فرهنگ‌سازی و آموزش لازم است و باید همه نسبت به توان و بضاعت خود ورود کنند.

وی افزود: در سال گذشته مقام معظم رهبری چند مسئله اساسی چون دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و تولید را مطرح کردند و امسال نیز در ادامه همین رویه که چندین سال است در پیش گرفته‌اند، مسئله مهار تورم و رشد تولید را مطرح فرمودند. قطعاً رشد تولید در گرو مسئله دانش‌بنیان است و تولیدی که بر مبنای دانش نباشد، نمی‌تواند کشور را به سر منزل مقصود برساند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: چندسالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رویکردهای جدید برای کتابخانه‌های عمومی تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی تعریف کرده که یکی از این مسئولیت‌ها در حوزه کسب‌وکارها و دانش‌بنیان بودن فعالیت‌ها است؛ چراکه کتابخانه‌ها مراکز مدیریت دانش هستند و در همین زمینه می‌توانند به تولید یاری رسانند و در سوی دیگر با توجه به قوانین مالیاتی درصورتی که فعالان اقتصادی به کتابخانه‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی و تجهیز منابع یاری رسانند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد که بر همین اساس ارتباط‌گیری با واحدهای تولیدی و سایر بخش‌های اقتصادی آغاز شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» را در مهرماه سال 1402 تدارک دیده است و چندین پیش‌نشست هم در استان‌های مختلف برگزار شده که یکی از آن‌ها در استان همدان با عنوان «کتابخانه کار دستتان می‌دهد» بود که در سال گذشته برگزار شد.

زارعی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌ها و سمینارها با هدف توانمندسازی کسب‌وکار، نمایش فیلم‌های مستند و آموزشی مرتبط با مسائل اقتصادی (مستندهای کسب‌وکار، معرفی شرکت‌ها و سازمان‌ها، آشنایی با بورس، کارگزاران، واسطه‌ها، مشاغل خانگی، داستان‌های موفقیت‌ها و شکست‌های کسب‌وکاری، زندگی کارآفرینان موفق)، برگزاری جلسات با مدیران نهادهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی، مسائل تخصصی اقتصادی و درآمدزایی، تشکیل جلسات مباحثه و مناظره در بخش کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی و پرسش‌وپاسخ در زمینه مسائل و چالش‌های موجود و همچنین برگزاری تورهای مجازی و حضوری در شرکت‌ها، کسب‌وکارها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، از دیگر نقش‌های کتابخانه‌ها در بخش توسعه کسب‌وکارها است.

وی گفت: به همین منظور از سال گذشته برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم با سنجش نیازهای آن‌ها، امکاناتی را که برای تحقق موارد مد نظر مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب داریم، به میدان آورده و در رشد تولید که منجر به ایجاد شغل، افزایش تولید ناخالص داخلی و درنتیجه تولید ثروت می‌شود، نقش‌آفرین باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه یکی از نقش‌های اساسی که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند ایفا کنند کمک به واحدهای تولیدی در حوزه مدیریت دانش است، اظهار کرد: امروز در عصر الکترونیک قرار داریم و از حوزه‌های مکانیکی و سنتی در بخش تولید فاصله گرفتیم؛ به‌طوری که افزایش بهره‌وری در همه حوزه‌ها یکی از اهداف اصلی مدیریتی است که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در آن نقش‌آفرین باشند؛ بنابراین شناسایی عناصر مختلف تولید در این حوزه بسیار حیاتی و اساسی است.

وی افزود: وظیفه ما کمک به جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی است و این جامعه هدف نیازهای بسیاری دارد که تلاش می‌شود در حد بضاعت آن‌ها را پاسخ دهیم.

زارعی گفت: قانون‌گذاران برای افزایش این بضاعت تدابیری اندیشیده‌اند که برخی از آن‌ها مغفول مانده است؛ مانند ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم، براساس این قانون هر فرد یا شرکت حقیقی و حقوقی که در حوزه کتابخانه‌سازی یا تجهیز کتابخانه‌های عمومی ورود کند، می‌تواند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کند.

وی اظهار کرد: بنابراین یکی از اقدامات کتابخانه‌های عمومی برقراری ارتباط با واحدهای تولیدی و اقتصادی است تا ضمن بررسی نیازهای آن‌ها، واحدهای تولیدی را در کمک به کتابخانه‌های عمومی ترغیب کند که این نهاد نیز بتواند خدمات بیشتری به این واحدها ارائه دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: این اقدامات از سال گذشته آغاز شده و هماهنگی‌های اولیه با اداره کل امور مالیاتی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، مدیران اقتصادی دستگاه‌ها و سایر مدیران مرتبط به عمل آمده و امیدواریم که به‌زودی نتایج مطلوب حاصل شود.

وی افزود: قطعاً در این راه برخی سنگ‌اندازی‌ها و اقدامات از سوی افراد ناآگاه یا مغرض وجود دارد که گمان می‌کنند یک دست‌آویز برای حمله به این نهاد فرهنگی یافته‌اند و به دنبال اهداف سیاسی خود که در تضاد با سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، هستند تا ما را از راهی که آغاز کردیم، بازگردانند، اما موفق نخواهند شد.

زارعی تأکید کرد: متأسفانه جزیره‌ای عمل کردن و چارچوب‌های سنتی اجازه بزرگ فکر کردن به برخی از افراد را نداده و آن‌ها در چارچوب کوچک افکار خود باقی مانده‌اند که درصورت عدم تغییر جز عقب‌ماندگی حاصلی برای کشور و استان نخواهد داشت و باید تأکید کنیم که ما در دام این افراد نخواهیم افتاد.

شناسه خبر 67798