شناسه خبر:67867
1402/1/27 07:28:35

سپهرغرب، گروه خبر: معاون عمرانی شهرداری ملایر گفت: اصلاح و بازنگری طرح مطالعاتی میدان تعاون به‌عنوان یکی از گره‌های پُرترافیک و حادثه‌خیز شهر ملایر آغاز شد.

حسین بابایی روز شنبه دراین‌باره اظهار کرد: ایجاد تقاطع چراغدار به‌جای میدان تعاون و اصلاح چراغ فرماندهی و اصلاح هندسی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط حادثه‌خیز و پُرترافیک شهری ملایر میدان تعاون است، افزود: رفع این معضل ترافیکی از دوره‌های گذشته شورای اسلامی و شهرداری مطرح بود و مطالعاتی روی آن انجام گرفت، اما بنا به دلایل مختلف به مرحله اجرا درنمی‌آمد.

معاون عمرانی شهرداری ملایر گفت: درنهایت توسط مشاور ذی‌صلاح مطالعات سامان‌دهی ترافیک میدان همچون برداشت میدانی و مدل‌سازی انجام گرفت و چند گزینه ارائه شد.

بابایی ادامه داد: با توجه به بحث روان‌سازی، کم شدن حوادث و برآورد هزینه‌ای، ایجاد یک تقاطع چراغدار انتخاب شد و پس از تصویب شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک، این گزینه تصویب شد و به مرحله اجرا درآمد و علاوه‌بر جمع‌آوری جزیره و اصلاح چراغ فرماندهی، اصلاح هندسی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر نیز اظهار کرد: گره ترافیکی حاصل از محل تلاقی سه کمربندی بلوار حاج‌طوسی، بلوار محمد ملایری و بلوار خلیج فارس در میدان تعاون، حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین و سطح وسیع میدان باعث برخورد وسایل نقلیه می‌شود.

داود جمور نبود سامان‌دهی ورودی و خروجی جایگاه سوخت واقع در ضلع جنوب غربی میدان، نبود سامان‌دهی کاربری‌های مجاور میدان و کانالیزه نبودن حرکات گردش به راست با استفاده از جزایر ترافیکی را از دیگر مشکلات میدان تعاون عنوان کرد و گفت: این موارد موجب کاهش ایمنی ترافیک و بالا رفتن آمار تصادفات در این میدان شده است.

وی افزود: در این ارتباط سال‌های گذشته مطالعه ناقصی انجام شده بود، اما با توجه به اینکه تقاطع غیر هم‌سطح هزینه بسیار بالایی دارد و ازنظر شهرسازی و زیبایی شهری خیلی پذیرفته‌شده نیست، تصمیم گرفتیم مطالعه کارشناسی‌شده‌ای انجام دهیم و در این راستا از اساتید مطرح دانشگاه بوعلی‌سینا نیز مشاوره بگیریم.

کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر با اشاره به اینکه شرح خدمات تعریف و مجوز مطالعات از شورا گرفته شد، بیان کرد: سال گذشته مطالعه این پروژه انجام گرفت و 6 گزینه در قالب چهار گزینه ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح و دو گزینه تقاطع هم‌سطح ارائه شد.

جمور ادامه داد: گزینه‌ها براساس مؤلفه‌های ترافیکی و هزینه اجرا توسط نرم‌افزار شبیه‌ساز ترافیکی، مقایسه و ارزیابی شد که درنهایت منجر به انتخاب گزینه جمع کردن میدان و تبدیل آن به تقاطع چراغدار شد.

وی بیان کرد: عملیات اجرای این طرح پس از تعطیلات نوروز آغاز و اصلاح و سامان‌دهی میدان تعاون شروع شد که درحال حاضر میدان جمع شده و سایر اصلاحات نیز در دستور کار قرار دارد.

کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر با اشاره به اینکه با حذف میدان سطح تقاطع وسیع‌تر می‌شود و احتمال بروز تصادف افزایش می‌یابد، افزود: برای رفع این مشکل بلوارها را امتداد می‌دهیم تا سطح تقاطع کوچک‌تر شود.

جمور یادآور شد: هم‌اکنون درحال به‌روزرسانی دستگاه‌های فرماندهی چراغ‌ها هستیم و چراغ راهنمایی چهارفازه در تقاطع نصب می‌شود.

وی تأکید ‌کرد: در گام بعدی تمامی لاین‌های کُندرو بسته می‌شود تا هیچ دسترسی برای ورود و خروج به تقاطع نداشته باشند و تنها تبادل آن‌ها با لاین کُندرو برقرار باشد.

کارشناس ارشد ترافیک شهرداری ملایر جایگاه سوخت را یکی از دلایل ایجاد بی‌نظمی ترافیکی در میدان تعاون عنوان و بیان کرد: در این طرح، ورود و خروج به جایگاه سوخت کانالیزه شده و فقط از طریق لاین‌های کُندرو انجام می‌شود.

جمور ابراز امیدواری کرد: با اصلاحاتی که در میدان تعاون انجام می‌شود، شاهد سامان‌دهی و نظم ترافیکی در این نقطه و کاهش تصادفات باشیم.

پس از میدان انقلاب، میدان تعاون که در مسیر کمربندی‌ها و ورودی‌های اصلی شهر ملایر واقع شده، یکی از پُرترددترین و پُرترافیک‌ترین نقاط این شهر است.

شناسه خبر 67867