شناسه خبر:68385
1402/2/9 09:19:07

در پیگیری جهادی معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان طی نیم‌روز، اصلاح راه دسترسی تعدادی از روستاهای نهاوند آغاز شد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

اهمیت و جایگاه روستاییان در بخش‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه مسلم است اینکه زیرساخت‌های توسعه‌ای از ملزومات پیشرفت هر منطقه محسوب می‌شوند و در این میان راه‌ها به‌عنوان شریان‌های ارتباطی مهم برای دسترسی به مناطق مختلف، از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

البته در چندسال اخیر مسیرهای روستایی سامان‌دهی و مرمت شده‌اند و تردد مردم تسهیل شده است، اما بازهم به رسیدگی و سامان‌دهی نیاز دارند.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ما، به‌خصوص پس از انقلاب در مناطق مختلف ازجمله استان‌ها، شهرها و روستاهای محروم، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروزه نیز شاهدیم که هیچ روستایی از عملیات عمرانی محروم نمانده است.

بی‌شک روستاها در کشور ما از مناطق محروم به‌شمار رفته و نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون فناوری و زندگی مدرن شهری طی دو یا سه دهه گذشته، باعث مهاجرت بی‌رویه و گسترده روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن شده که همین مسئله نیز معضلات جامعه شهری ما را دوچندان کرده است که در این رابطه نقش راه‌های ارتباطی و جاده‌ها در مناطق روستایی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این مسئله در استان همدان و شهرستان‌های تابعه نیز از گذشته‌های دور و نزدیک جزء دغدغه‌های مهم مسئولان به شمار رفته است؛ اما گویی در چند مسیر روستایی نهاوند همچون روستاهای طائمه، دهسرخه، ملوسان، شادمانه و سیاه‌دره اوضاع راه دسترسی آن‌گونه باید، مناسب نیست، به‌طوری که گلایه‌مندی‌ها در این خصوص بسیار است و بارها و بارها اهالی این روستاها از مشخص نبودن حریم جاده، عدم خط‌کشی مسیر، پُر نشدن چاله‌ها و دیگر مسائل مرتبط به این موضوع گلایه‌ داشته‌اند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت ‌وگویی را با دو تن از دهیاران این روستاها و نیز جواد نگاهداری، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای طائمه با تأیید مشکلات عنوان‌شده در خصوص راه دستریسی این چند روستا، اظهار کرد: ما بارها و بارها پیگیر رفع این مشکلات شده‌ایم، اما متأسفانه راه به جایی نبرده‌ایم.

یوسف کاویانی با تأکید بر اینکه خط‌کشی جاده‌ها انجام نمی‌شود، گفت: وقتی این مسائل را به راهداری شهرستان انتقال می‌دهیم، عنوان می‌کنند باید این مهم از سوی استان پیگیری شود و این دور تسلسل همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آنچه از سوی استان پیگیری می‌شود مرتبط با خطوط و راه‌های اصلی است و توجهی به مسیرهای فرعی روستایی همچون روستای ما ندارند، تشریح کرد: درواقع تنها کاری که برای ما انجام می‌شود، خط‌کشی چندین‌سال یک‌بار است.

دهیار این روستا با تأکید بر اینکه اگرچه مسیر دسترسی این روستاها فرعی است اما به‌عنوان راه میانبر از سوی همدانی‌ها، تویسرکانی‌ها و حتی کرمانشاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اذعان کرد: همین مسئله هم منجر به افزایش تردد از این مسیر شده، اما خدمات مطلوبی از سوی راهداری ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه حریم این جاده بنا به دلایل مختلف تصرف شده و مشخص نیست، ابراز کرد: متأسفانه سرعت‌گیرهای نصب‌شده در این مسیر نیز رنگ نداشته و خود به معضلی بزرگ تبدیل شده و با توجه به عدم شناخت رانندگان از مسیر، باعث تصادف و خروج آن‌ها از جاده می‌شود.

کاویانی با بیان اینکه متأسفانه همه روستاهایی که در مسیر روستای ما قرار گرفته‌اند شرایط مشابهی دارند، اذعان کرد: جمعیت این چند روستا بالغ‌بر چهار هزار نفر است.

در ادامه دهیار روستای ملوسان نیز با تأیید صحبت دهیاران طائمه، ابراز کرد: متأسفانه علاوه‌بر آنچه از سوی آقای کاویانی بیان شده، در این مسیر چند نقطه حادثه‌خیز نیز داریم که حتی در چندین مورد منجر به تصادفات منجر به مرگ شده است.

مرادعلی مومیوند با تأکید بر اینکه مسیر عنوان‌شده از شیب بالایی برخوردار است، اظهار کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز در ورودی روستای دهسرخه بنا به عرض کم جاده است.

وی با تأکید بر اینکه امکان تعریض این نقطه وجود دارد و بارها دراین‌باره پیگیری کرده و با مدیران مکاتبه داشتیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسیر دسترسی این روستاها که چیزی حدود 15 کیلومتر را شامل می‌شود نه خط‌کشی مستمر وجود دارد و نه حریم راه مشخص است؛ بنابراین هرگونه سرعتی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی به همراه داشته باشد.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه طی چندماه گذشته بیش از 20 کیلومتر خط‌کشی را در شهرستان نهاوند انجام داده‌ایم، گفت: طبق پیگیری‌های انجام‌شده چاله‌ای در محورهای مواصلاتی استان وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، جزء نقطه‌ضعف‌های ما در خدمات‌رسانی است.

جواد نگاهداری با تأکید بر اینکه خوشبختانه سازمان برای شنیدن صدای مردم طرحی با عنوان «توس» دارد که از طریق آن هر مشکلی ضمن شماره‌گیری 141 با همکاران ما در میان گذاشته می‌شود، ابراز کرد: خوشبختانه اداره کل راهداری همدان جزء استان‌های نخست در خدمات‌رسانی جهت رفع مشکلات گزارش‌شده از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی است.

وی با بیان اینکه درخصوص مشکل حریم راه دسترسی نیز ما علاقه‌مند هستیم که اگر مردم در جایی شاهد تخلف از طریق ساخت‌وساز غیر مجاز هستند این مهم را به ما اطلاع دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به قلع‌وقمع آن و نیز باز کردن حریم راه‌ها اقدام کنیم، اذعان کرد: راه‌های روستایی و حریم آن‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

نگاهداری با تأکید بر اینکه درخصوص مسیرهای دسترسی و نواقص عنوان‌شده این قول را می‌دهم که طی یک هفته همکارانم در محل حاضر شوند و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند، گفت: درخصوص مشکل نقاط حادثه‌خیز نیز خودم امروز در محل حاضر می‌شوم تا درخصوص چگونگی رفع مشکل بتوانیم نظرات کارشناسی ارائه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مسیر دسترسی این روستاها به‌دلیل تردد بالا به‌عنوان راه میانبر بین چند شهرستان، افزود: بنا به اهمیت این موضوع رسالت راهداری در ارائه خدمات مطلوب و رفع نواقص عنوان‌شده بیشتر است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن دنبال خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد و نیز پیگیری‌های بعد از انجام مصاحبه، رویکرد معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در رسیدگی و پیگیری مسائل، ما را به مسئولیت‌پذیر بودن مدیران امیدوار کرد؛ زیرا پاسخگویی اجتماعی هر دستگاه اشاره به قدرت آن سازمان در برابر فشارها و انتظارات جامعه دارد. حال آنکه سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی برای تحقق این انتظار باید شیوه‌هایی را به‌کار بگیرند که در این راه یاریشان دهد؛ زیرا از این طریق است که مشخص می‌شود تا چه حد یک نهاد و ارگان کارآمد است و از انتقاد و پیگیری مشکلات از سوی رسانه‌ها نمی‌هراسد که در این گزارش مشخص شد اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان و به‌ویژه معاونت این اداره تا چه حد توانمند بوده و در برابر کاستی‌ها پاسخگو است، چراکه وی در کمتر از نیم‌روز با حضور در نقاط حادثه‌خیز اشاره‌شده، اقدام برای اصلاح راه‌های روستایی نهاوند را با کار جهادی آغاز کرد؛ بنابراین انتظار می‌رود این مهم از سوی سایر دستگاه‌ها به‌عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.

 

شناسه خبر 68385