شناسه خبر:68464
1402/2/10 13:49:31

یک روان‌شناس و مدرس دانشگاه، پیامدهای فقدان امید به زندگی و راهکارهای افزایش آن را تشریح کرد.

آرزو شاه‌میوه‌اصفهانی با بیان اینکه امید، باور داشتن به نتیجه‌ای مثبت است اظهار کرد: درواقع امید، احساسی مبنی بر توانایی رسیدن به خواسته‌هایی است که می‌تواند نتیجه‌ای خوب در پی داشته باشد و حالتی ذهنی_روانی مثبت تلقی می‌شود که انگیزه دنبال کردن اهداف را به‌دنبال دارد. این احساس دارایی و فرصتی برابر است که همه افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و روشی برای اندیشه است که می‌توان از آن در هر جنبه‌ای از زندگی استفاده کرد.

وی افزود: مهم‌ترین کارکرد امید افزون بر ایجاد تحرک و انگیزه، جلوگیری از بسیاری بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب است و در صورت فقدان امید ممکن است افراد به پوچی و بی‌هدفی برسند و اقدام به خودکشی کنند. وجود امید برای تمام سنین موضوعی حائز اهمیت محسوب می‌شود؛ چراکه در راستای رسیدن به اهداف و برنامه‌ریزی جهت رسیدن به خواسته‌ها، به افراد انگیزه می‌بخشد.

این روان‌شناس با بیان اینکه ممکن است بسیاری از مسیرهای زندگی در پرتوی نبودن امید و داشتن احساس ناامیدی دنبال نشود و افراد فرصت‌های بسیاری را از دست بدهند، تصریح می‌کند: در راستای افزایش امید، افراد باید قدردان داشته‌های خود باشند و نسبت به نعمت‌هایی که دارند، شکرگزاری کنند.

شاه‌میوه اصفهانی ادامه داد: در راستای افزایش احساس امید، افراد می‌توانند توجه به نکات مثبت هر اتفاق را بر توجه به نکات منفی، مقدم بشمارند و به دنبال کشف نکات مثبت زندگی خود باشند. تلاش برای یافتن معنای زندگی و فعالیت‌های آرامش‌دهنده نیز در افزایش احساس امید مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم مشخص کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها و استفاده از جملات امیددهنده و تأکیدی برای افزایش سطح احساس امید افراد، گفت: درصورتی‌که فردی در زندگی خود هدف مشخصی نداشته باشد، خود را به حوادث زندگی می‌سپارد و ممکن است اشتباهات جبران‌ناپذیری را مرتکب شود.

وی اضافه کرد: معاشرت با افراد دارای انرژی مثبت و سطح بالای امیدواری و امید به زندگی، در راستای افزایش میزان احساس امید مؤثر است و استفاده از گیاهان و گل‌های طبیعی، طبیعت‌گردی، استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع در محیط زندگی و پوشش، گوش دادن به موسیقی و خواندن شعر، ورزش و در نظر داشتن رژیم غذایی، از مواردی هستند که می‌توانند افزایش‌دهنده سطح امید به زندگی باشند.

 

 

شناسه خبر 68464