شناسه خبر:68494
1402/2/11 11:06:36

در دومین روز هفته سلامت، فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن قطب غرب کشور در همدان با حضور اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افتتاح شد.

در دومین روز از هفته سلامت، دو پروژه فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن و بهسازی سالن اجتماعات این معاونت با حضور رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به افتتاح رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در این افتتاحیه اظهار کرد: در آیین افتتاح سردخانه نگهداری واکسن در معاونت بهداشتی دانشگاه برنامه توزیع واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح کشوری تا سال 1387 به‌صورت متمرکز و از تهران انجام می‌شد که با توجه به مشکلات موجود مقرر شد از سال 1388 این برنامه به‌صورت منطقه‌ای انجام شود.

فاطمه ترکمان‌اسدی ادامه داد: در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به هشت قطب تقسیم‌بندی شدند و همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های تحویل، نگهداری و توزیع واکسن برای منطقه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان درنظر گرفته شد.

وی افزود: پیرو این تصمیم فاز نخست ساختمان جدید نگهداری واکسن شامل چهار اتاقک نگهداری واکسن ازجمله یک اتاقک زیر صفر و سه اتاقک بالای صفر درجه با حجم حدود 80 متر مکعب در محل کنونی طی سال 1388 ساخته شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: همچنین در سال 1399 به دنبال شیوع بیماری کرونا و اضافه شدن واکسن این بیماری به برنامه واکسیناسیون کشوری، فضای موجود سردخانه جوابگوی حجم زیاد واکسن تحویلی نبود؛ بنابراین طبق تصمیم و تأیید معاون توسعه وزارت بهداشت مقرر شد ساختمان فاز دوم این سردخانه در زمینی به مساحت 100 متر مربع با گنجایش 96 متر مکعب احداث شود.

وی اضافه کرد: عملیات ساختمان فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به‌عنوان قطب غرب کشور از سال 1400 آغاز شد و طی اجرای این طرح، مراحل نصب اتاقک‌های سردخانه، دستگاه‌ها و کمپرسورها و سایر تجهیزات مورد نیاز تکمیل شد.

* همدان قطب تحویل، نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه با تکمیل فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن و بهره‌برداری از آن در هفته بهداشت همدان قطب تحویل، نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور می‌شود، بیان کرد: این ساختمان شامل سه اتاق یعنی یک اتاق زیر صفر و دو مکان بالای صفر درجه است و 9 میلیارد و 600 میلیون ریال برای ساخت فضای فیزیکی این پروژه، 9 میلیارد و 800 میلیون ریال برای ساخت اتاق‌های سردخانه، یک میلیارد و 152 میلیون ریال برای نصب کمپرسورها و تجهیزات جانبی و 13 میلیارد و 425 میلیون ریال برای خرید دو دستگاه ژنراتور برق هزینه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خاطرنشان کرد: با ساخت فاز دوم این سردخانه حجم کل سردخانه دانشگاه علوم پزشکی همدان به حدود 172 متر مکعب افزایش یافت که ظرفیت نگهداری حدود سه میلیون دوز واکسن را دارد.

وی یادآور شد: سردخانه‌های زیر صفر برای نگهداری واکسن پولیوی خوراکی و برخی از واکسن‌های کووید 19 مانند اسپوتنیک و سردخانه‌های بالای صفر برای نگهداری سایر واکسن‌ها استفاده می‌شود.

 

 

شناسه خبر 68494