شناسه خبر:70359
1402/3/28 08:57:09

سپهرغرب، گروه خبر: کشتارگاه دام ایلام با گذشت پنج سال از زمان واگذاری به بخش خصوصی همواره مشکلات متعددی را پشت سرگذاشته و در نهایت این واحد هم‌اکنون تعطیل شده است.

کشتارگاه صنعتی دام ایلام یکی از مدرن‌ترین کشتارگاه‌های دام کشور سال 1397 در یک پروسه کاملاً مبهم به بخش خصوصی واگذار شد، همزمان با این واگذاری مشکلات متعدد و تعطیلی مکرر کشتارگاه آغاز شد و هم‌اکنون بعد از پنج سال در رکود و تعطیلی کامل به‌سر می‌برد.
کشتارگاهی که روزی مدرن‌ترین کشتارگاه دام کشور بود ولی حالا راکدترین و پرابهام‌ترین طرح کشتارگاهی کشور است که هیچ‌کسی از آینده آن هم خبر ندارد.
آخرین خبرهای از مسئولان ارشد استان حاکی از آن است، طرحی برای خلع ید سرمایه‌گذاری به سازمان خصوصی ارائه شده که البته این فرایند زمان‌بر است و اینکه معلوم نیست سرمایه‌گذاری جدید حاضر به حل مشکلات متعدد این کشتارگاه باشد.
تعطیلی این کشتارگاه علاوه بر بیکار شدن افراد شاغل در این کشتارگاه، مسئله سلامتی مردم استان و به‌خصوص شهر ایلام را به مخاطره انداخته است چراکه هم‌اکنون مردم و قصابی‌های شهر از مراکز غیرمجاز گوشت قرمز خود را تهیه می‌کنند.
  کشتارگاه صنعتی دام ایلام به‌زودی در چارچوب قانون تعیین تکلیف می‌شود
استاندار ایلام ماه گذشته در بازدید از طرح کشتارگاه صنعتی دام استان، مهلت یک هفته‌ای برای حل مشکلات کشتارگاه صادر کرد ولی مشکلات حل نشد و حالا مسئولان برای خلع ید سرمایه گذاری بیش از گذشته مصمم هستند.
حسن بهرام‌نیا هفته گذشته در جلسه کمیته اقدام مشترک کشتارگاه صنعتی ایلام بیان کرد: امروز حجت بر مدیریت کشتارگاه تمام شده است، نهایت تعامل و همکاری با مدیریت کشتارگاه به عمل آمد و به رغم مهلت داده شده هیچ اقدامی از سوی عوامل کشتارگاه صورت نگرفته است و این آخرین روز عمل به تعهد بود.
وی با تأکید بر اینکه چرخه اقتصاد استان باید بچرخد، افزود: نهایت رأفت اسلامی در حق مدیریت کشتارگاه شد و این کشتارگاه در سال 97 در قالب واگذاری به بخش خصوصی به مدیریت کنونی واگذار شد.
وی گفت: نباید به خاطر منافع چند نفر منافع 600 هزار نفر به خطر بیفتد و منافع مردم ارجحیت دارد، در جریان بازدیدی که صورت گرفت از وضعیت اسف‌بار کشتار غیرمجاز دام متأثر شدم، با این روش فرهنگ غنی استان خدشه‌دار می‌شود.
  چرا کشتارگاه دام ایلام مهم است؟
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: کشتارگاه دام ایلام از آنجا اهمیت دارد که تنها کشتارگاه دام مرکز استان است و هم‌اکنون مرکز استان ایلام کشتارگاه ندارد و نیازهای گوشت قرمز مردم از طریق مراکز غیرمجاز تهیه می‌شود.
یونس احمدی اضافه کرد: بیش از 50 درصد کشتار دام در استان ایلام به‌صورت غیرمجاز است و همین مسئله باعث افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان شده است.
وی با اشاره به اینکه در شهر ایلام روزانه یک هزار کشتار غیرمجاز صورت می‌گیرد، افزود: این کشتارها باید در کشتارگاه دام زیر نظر دامپزشکی برای اطمینان از سلامتی گوشت و دام صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی ایلام بیان کرد: وقتی کشتارگاه تعطیل است، عملاً دامپزشکی بر روی کشتارهای غیرمجاز نظارتی ندارد و همین مسئله باعث افزایش بیماری مشترک در استان مثل تب مالت شده است.
احمدی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت در استان ایلام 116 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: کشتار غیرمجاز عامل اصلی افزایش بیماری‌های مشترک در استان است زیر زیرساخت‌های کشتارگاهی در استان ضعیف است.
وی بیان کرد: علاوه بر تعطیلی کشتارگاه دام ایلام، از 22 نقطه شهری در استان در 12 نقطه اصلاً کشتارگاهی وجود ندارد و در 10 نقطه دیگر کشتارگاه با حداقل تجهیزات وجود دارد.
  تشکیل کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان ایلام
مدیرکل دامپزشکی ایلام عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته برای تجهیز و نوسازی کشتارگاه‌های ایلام بیش از 50 میلیارد تومان نیاز است، بر همین اساس کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان در استانداری ایلام فعال شده است.
احمدی با اشاره به وظایف شهرداری‌های استان برای نوسازی و حل مشکلات کشتارگاه‌های سطح استان، افزود: برای کشتارگاه دام استان آخرین تصمیم بر این شده مسئولان در گروه اقدام برای خلع ید سرمایه‌گذار اقدام کنند.
وی اضافه کرد: اگر کشتارگاه دام ایلام فعال شود، قطعاً بخش زیادی از مشکلات کشتار غیرمجاز دام در استان حل و همین مسئله باعث کاهش بیماری‌های مشترک در استان خواهد شد.
وی گفت: اگر کشتارگاه صنعتی دام فعال شود، 70 درصد کشتارهای غیرمجاز دام در شهر ایلام جمع‌آوری می‌شود، تصمیم مسئولان استان بر این است که مالک کشتارگاه دام باید خلع ید شود.
  روند پیگیری خلع ید سرمایه‌گذار کشتارگاه صنعتی دام ایلام
معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار کرد: روند خلع ید سرمایه‌گذاری طرح کشتارگاه دارای یک فرایند خاص است که در تهران شکل می‌گیرد، این مسئله توسط مسئولان اجرایی و قضائی استان آغاز شده است.
سعید هژبری اضافه کرد: شورای عالی اقتصاد تصمیم نهایی را در این ارتباط می‌گیرد، باید مستندات لازم را برای خلع ید ارائه و از آن دفاع کنیم.
وی گفت: همه اعضای کمیته اقدام کشتارگاه صنعتی دام ایلام بر عدم اهلیت مدیریت فعلی و خلع ید اتفاق نظر دارند، کشتارگاه صنعتی دام ایلام به زودی در چارچوب قانون تعیین تکلیف می‌شود.
  ورود دادستانی ایلام به مسئله کشتارگاه صنعتی دام استان
دادستان ایلام نیز از ورود دستگاه قضائی برای حل مشکلات و مسائل کشتارگاه صنعتی دام ایلام خبر داد و گفت: نظر مسئولان اجرایی استان خلع ید سرمایه‌گذار است، اگر این قضیه نیز به نتیجه نرسد، دستگاه قضایی قطعاً ورود خواهد کرد.
عبدالوهاب بخشنده اضافه کرد: مسائل و مشکلات کشتارگاه صنعتی دام استان سال هاست وجود دارد، خط قرمز دادستانی ایلام بحث سلامت شهروندان است و قطعاً در آینده‌ای نزدیک دستگاه قضائی ورود خواهد کرد.
  عدم استقبال قصابان از کشتارگاه دام ایلام
یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بخشی از مشکلات کشتارگاه‌های ایلام ازجمله کشتارگاه صنعتی دام استان مربوط به عدم استقبال قصابان از این کشتارگاه دارد.
علیرضا پوراحمد با اشاره به اینکه کشتارگاه دام ایلام در واقع برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد، افزود: باید فرهنگ مردم به سوی کشتار مجاز تغییر کند، اگر ذائقه مردم برای مصرف گوشت با مهر دامپزشکی تغییر کند، بیشتر قصابان دام‌های خود را در کشتارگاه صنعتی دام ذبح می‌کنند.
وی گفت: الآن مشکل اصلی اینجاست که در استان ایلام و به‌خصوص شهر ایلام، چه کشتارگاه باشد چه نباشد، قصابان و مردم از طریق کشتار غیرمجاز گوشت خود را تأمین می‌کنند.
وی افزود: در واقع مشکلات کشتارگاه ایلام علاوه بر مباحث مدیریتی، دارای مشکلات ریشه‌ای است که نیازمند حمایت دولت و فرهنگ‌سازی برای مصرف گوشت در مراکز مجاز دارد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با تغییر مالک کشتارگاه ایلام، بعید مشکلات ریشه‌ای این کشتارگاه حل شود چراکه بسیاری از امکانات و تجهیزات کشتارگاه هم فرسوده شده است.
بخشنده افزود: در واگذاری این طرح به بخش خصوصی، دقت و حساسیت لازم صورت نگرفته است و الان خود مالک هم راغب به واگذاری طرح است، الآن مسئله مهم این است که شاید کسی به این راحتی حاضر نباشد مالکیت این طرح را قبول کند.
کشتارگاه صنعتی دام ایلام نمونه‌ای از عدم موفقیت واگذاری در طرح‌های اقتصادی به بخش خصوصی در سال 1397 بود، این اقدام بدون مطالعه منجر به بیکار شدن بیش از 70 نفر، فرسوده شدن تجهیزات و به خطر افتادن سلامت شهروندان شده است.
امیدواریم این طرح هرچه زودتر تعیین تکلیف شود تا علاوه بر اشتغال نیروی‌های بیکار این مجموعه، بخشی از نیازهای گوشت قرمز در شهر ایلام توسط این مرکز تأمین شود که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.

شناسه خبر 70359