شناسه خبر:70528
1402/4/1 08:30:09
رئیس اتاق اصناف همدان مطرح کرد:

آموزش، دغدغه اصلی اتاق اصناف همدان

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مشاور اقتصادی استاندار همدان در امور اصناف و بازاریان با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه ما بحث آموزش است، گفت: درواقع اقدامات زیرساختی ما در راستای اهداف آموزشی تعریف می‌شود.

محمد ارغوان در نشست خبری خود با بیان اینکه به لطف خداوند و و زیر سایه امام حسین (ع) خودم و خانواده‌ام اعتباری در بازار و شهر کسب کرده‌ایم، ابراز کرد: ورود به اتاق اصناف به‌منظور خدمت به مردم، رونق بیشتر کسب‌وکار و افزایش سطح اقتصادی همدان است تا به این اعتبار و آبرو بیفزایم.
رئیس اتاق اصناف همدان با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما در مجموعه اتاق اصناف با همکاری هیئت‌مدیره طراحی و اجرای برنامه‌هایی است که اصنافی پویا داشته باشیم و از هزینه تمام‌شده کالاها و خدمات بکاهیم تا به مردم و اصناف خدمتی کرده باشیم، اظهار کرد: توجه به این مهم به این جهت حائز اهمیت است که بزرگان دین و بازار همواره ما را به خدمت به مردم و دین خدا توصیه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه اصناف به‌هیچ‌وجه خواستار افزایش قیمت کالا و خدمات نیستند چراکه افزایش قیمت به معنای کاهش خرید مردم و درنتیجه کم‌رونق شدن کسب‌وکار است، تشریح کرد: بر این اساس اصناف و بازاریان همواره درتلاش هستند که قیمت کالا و خدمات را به سهم خود در کمترین میزان ممکن، نگاه دارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعتماد استاندار به اصناف و انتصاب رئیس اتاق اصناف به‌عنوان مشاور خود در حوزه اصناف و بازاریان باعث شد که نگاه مدیران استان به اصناف تغییر کند و جایگاه اتاق ارتقا یابد، تشریح کرد: این مهم اتفاق بزرگی است که در راستای مشارکت اصناف و بازار در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، مؤثر خواهد بود؛ زیرا امروز اتاق اصناف در کارگروه‌ها و شوراهای مهم استان عضو بوده و نظراتش مورد توجه قرار می‌گیرد.
ارغوان با اشاره به اقدامات عمرانی در اتاق اصناف، ابراز کرد: تعمیر و توسعه سایت اداری اتاق اصناف همدان از نخستین دوره حضورم در اتاق آغاز شد که پس از تغییر هیئت‌رئیسه عملاً از دستور کار خارج شد؛ اما با حضور دوباره در اتاق و همراهی کامل هیئت‌رئیسه جدید، تکمیل سایت اداری را پیگیری کردیم و موفق شدیم فاز دوم را راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه طبقه همکف ساختمان اتاق اصناف را به‌عنوان حسینیه شهدای مدافع حرم نام‌گذاری کردیم که در دوره جدید تکمیل آن با جدیت ادامه پیدا کرد و تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود، تصریح کرد: با افتتاح این طبقه 400 نفر به ظرفیت آموزشی اتاق اصناف افزوده خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف استان همدان با تأکید بر اینکه هدف اصلی اقدامات عمرانی توسعه فضاهای آموزشی و کارگاهی است تا کارآیی و بهره‌وری اصناف و بازاریان افزایش یابد و به رضایتمندی مردم ختم شود، خاطرنشان کرد: با ورود ما برخی از کارمندان گلایه داشتند که هیئت‌رئیسه تنها به فکر تجهیز اتاق‌های خود هستند، اما ما طرح یکسان‌سازی را در دستور کار قرار دادیم و برای همه کارمندان بدون هیچ تبعیضی، تجهیزات تهیه شده و درحال تکمیل است و همچنین معیشت کارکنان را نیز ارتقا دادیم.
وی با اشاره به موضوع آرام‌سازی بازار در مقطع اغتشاشات، ابراز کرد: در آن مقطع زمانی بازار به‌دلیل اغتشاشاتی که در سال گذشته رخ داد، کمی ناآرام شده بود و برخی به دنبال این بودند که مشکلات اصناف و بازاریان را مستمسک قرار داده و به اغتشاشات دامن بزنند؛ اما با لطف خدا و ورود به‌موقع برای حل مشکلات و نگرانی‌ها و با همکاری مسئولان استانی به‌ویژه استاندار و مدیرکل توانمند امور مالیاتی استان (به‌دلیل اینکه دغدغه بیشتر بازاریان مسئله مالیاتی بود)، به این نگرانی‌ها تا حد امکان پایان دادیم و این مهم باعث شد که بازار همدان کمترین التهاب ممکن را در اتفاقات سال گذشته داشته باشد.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر اصناف و بازاریان استان همدان با تأکید بر اینکه مدعی این مسئله نیستیم که همه مشکلات در مدت‌زمانی کوتاه برطرف می‌شوند اما تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم و گام به گام با همراهی مسئولان و بازار مشکلات را برطرف خواهیم کرد، گفت: در راستای حل مشکلات بازاریان میز خدمت اتاق اصناف همدان با حضور مدیران مربوطه به‌ویژه امور مالیاتی برپا شد.
وی ادامه داد: در این فرآیند مدیرکل امور مالیاتی، معاونان و کارشناسان در اتاق اصناف همدان حاضر شدند و به سؤالات بازاریان پاسخ دادند؛ خوشبختانه بازاریان از این اتفاق استقبال کردند و ابهامات خود را مطرح کردند و درنهایت رضایتمندی اصناف به‌دست آمد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه ما بحث آموزش است، تشریح کرد: درواقع اقدامات زیرساختی ما در راستای اهداف آموزشی تعریف می‌شود، یکی از انگیزه‌های اصلی ما در توسعه سایت اداری، ایجاد فضاهای مناسب برای آموزش‌ها است؛ آموزش باعث می‌شود که مشکلات کمتری پیش آمده و از التهابات و نگرانی‌ها پیشگیری شود و درواقع آموزش را اصل کار خود در دوره جدید قرار داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در این راستا یک تفاهم‌نامه با قوه قضائیه منعقد شد تا براساس قانون اساسی اقدامات لازم در دو صنف مشاروان املاک و نمایشگاه اتومبیل صورت گیرد، تصریح کرد: این قانون از سال 1317 در قانون اساسی دیده شده بود و در سال 1384 یکبار اصلاح شد، اما به فراموشی سپرده شد. بر این اساس اهالی صنف مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل توسط قضات حقوقی دستگاه قضا آموزش داده می‌شوند و از آن‌ها آزمون به عمل می‌آید و سپس مدارک مربوطه به آن افراد اختصاص داده می‌شود. هدف اصلی این طرح حفظ منافع مردم، آسیب دیدن کمتر سرمایه‌ها و درنهایت کاهش ورودی به دادگاه‌ها است که با حمایت دادستان محترم، مدیرکل دادگستری استان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مواجه شد و استقبال خوبی هم از سوی بازاریان به عمل آمد. درحال حاضر یک دوره برای 130 نفر برگزار شده و آزمون آن به عمل آمد؛ 800 نفر هم ثبت‌نام کرده‌اند که دوره‌های برای آموزشی آن‌ها برگزار می‌شود.
ارغوان با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه دیگری نیز با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان منعقد شد تا مشکل زمان صدور پروانه کسب را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا 22 اتحادیه از 48 اتحادیه برای دریافت جواز کسب نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی دارند.
وی در تشریح مسئله فوق‌الذکر با بیان اینکه تاکنون افراد باید انتظار می‌کشیدند تا دوره‌ها به حد نصاب برسد تا آموزش ببینند، گفت: ما طرح استادشاگردی را با همکاری فنی و حرفه‌ای و اتحادیه اجرا کردیم تا هم آموزش‌ها عملی‌تر شود و هم زمان کمتری لازم باشد؛ به‌طوری که درحال حاضر دوره‌های تئوری و عملی در کمترین زمان ممکن برگزار می‌شود.
ارغوان با بیان اینکه تاکنون اقدامات لازم جهت اجرای طرح استادشاگردی برای 6 اتحادیه خیاطان، تولیدکنندگان پوشاک، تعمیرکاران اتومبیل، آرایشگران و پیرایشگران مردانه، تزئینات ساختمان، مصنوعات فلزی، شیشه و درب و پنجره انجام شده است، اذعان کرد: اتحادیه کیف و کفش، قنادان و درودگران هم مستقیماً با فنی و حرفه‌ای ارتباط دارند.
وی با تأکید بر اینکه اتفاق مذکور باعث کاهش زمان کاغذبازی اداری، افزایش بهره‌وری و حتی تعداد نیروی کار برای آن‌دسته واحدهای صنفی شده که طرح برایشان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: باعث خرسندی است که در این زمینه کمیسیون‌های فنی اتحادیه‌ها پای کار آمدند و اجرای آن را برعهده گرفتند.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر اصناف و بازاریان استان همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر در شهرستان همدان 48 اتحادیه صنفی فعالیت می‌کنند که در ذیل آن 31 هزار واحد صنفی مشغول کسب‌وکار هستند، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علمی و کاربردی در راستای گسترش آموزش‌های کاربردی به‌منظور اقتصادی‌سازی فعالیت‌های صنفی و افزایش بهره‌وری منعقد شده است.
ارغوان ابراز کرد: مسئله مهم این است که برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، از آموزش‌های علمی و کاربردی و برای دیگران از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود.
مشاور اقتصادی استاندار همدان در امور اصناف و بازاریان با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی مکاسب نیز هر روز بعدازظهرها در محل اتاق اصناف با توجه به فضای فراهم‌شده برگزار می‌شود، اظهار کرد: این دوره‌ها در حوزه‌‌ها و موضوعاتی همچون امور مرتبط با مالیات، تأمین اجتماعی و اصناف برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان نیز با نظام مهندسی هماهنگ کرده و دوره‌های آموزشی شامل ماده 17 قانون نظام صنفی در اتاق اصناف برگزار می‌کند، ابراز کرد: طبق آنچه گفته شد، مهم‌ترین مشکلات پیش رو برای برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی مورد نیاز، بحث زمان و مکان بود که با سلسله‌اقدامات انجام‌شده، این موارد را برطرف کردیم.
ارغوان با تأکید بر اینکه اقدامات مختلفی برای کاهش هزینه‌های اصناف انجام شده، خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات اینکه حریم صنفی و ضوابط داخلی برای واحدهای صنفی به‌جز واحدهایی که با سلامت مردم در ارتباط هستند، حذف شده است.
رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه واحدهای صنفی مشمول ماده 13 (خوردنی، آشامیدنی، آرایشی- بهداشتی) تنها باید برای دریافت مدارک لازم از دفاتر خدمات سلامت استفاده می‌کردند که هزینه زیادی در پی داشت، اذعان کرد: درحال حاضر امکان خوداظهاری و خودکنترلی فراهم شده و درعین‌حال اتاق اصناف در پی ایجاد شرکتی است که این خدمات را ارائه دهد و هزینه اصناف به نصف کاهش یابد.
وی با تأکید بر اینکه بحث عفاف و حجاب در بُعد فرهنگی فعالیت‌های اتاق اصناف ازجمله اولویت‌هایی است که دنبال می‌کنیم، افزود: در این حوزه طی چندماه گذشته در بُعد ارشادی 75 هزار پیامک توسط اتحادیه‌ها برای واحدهای صنفی ارسال شد و درعین‌حال 47 بنر در سطح شهر نصب‌ کرده‌ایم و نیز 20 بنر در پاساژها با مفاهیم کلیدی اهمیت حفظ حجاب و عفاف به‌طور مستقل نصب شده است.
ارغوان با تأکید بر اینکه اکثر فروشندگان ما مشکلی در حوزه حجاب و عفاف ندارند و همگی آن را رعایت می‌‎کنند، تصریح کرد: این مهم حتی در بازرسی‌هایی که توسط فرمانده نیروی انتظامی به‌صورت نامحسوس انجام شده بود، مورد تأیید قرار گرفت؛ البته درباره مراجعان نیز تذکرات لازم داده می‌شود.
رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه واحدهای متخلف در حوزه حجاب و عفاف پس از بارها تذکر شفاهی و کتبی پلمب می‌شوند، اذعان کرد: در این رابطه با هماهنگی انجام‌شده پنج کافه پلمب شد.
وی با بیان اینکه بازار در حوزه‌های مختلف به‌طور کامل رصد می‌شود، ابراز کرد: این نظارت‌ها هم ازنظر امنیتی و انتظامی و هم ازنظر قیمت‌گذاری و مسائل مختلف بوده که نتیجه آن‌ها با دستگاه‌های مربوطه در میان گذاشته شده است.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر اصناف و بازاریان استان همدان با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی اتاق با جدیت درحال فعالیت است و قیمت‌گذاری‌ها فعال شده است چراکه ما بازوی انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان هستیم، اظهار کرد: بازرسی‌های اتاق اصناف به‌صورت مداوم انجام می‌شود و در این راستا مکانیزه کردن بازرسی با استفاده از بستر الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است و یک اپلیکیشن طراحی شده که در مرحله آموزش و برطرف کردن مشکلات است و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: رصد و بازرسی بازار به‌صورت مداوم از سوی بازرسان اتاق اصناف انجام می‌شود؛ علاوه‌بر این گشت‌های مشترک با دستگاه‌های دیگر صورت می‌گیرد و درعین‌حال شکایات مردم در کمترین زمان ممکن بررسی و پیگیری می‌شود.

شناسه خبر 70528