شناسه خبر:70659
1402/4/4 09:25:29

سپهرغرب، گروه تیک: یک کارشناس حوزه کتاب گفت: در 4 دهه گذشته در موضوع کتاب‌های هنری سیر صعودی داشتیم و از وابستگی به ادبیات ترجمه به نظریه پردازی رسیده ایم.

محمدرسول تبیک گفت: در 4 دهه گذشته در بحث کتاب‌های هنری سیر بسیار صعودی را طی کرده ایم و از وابستگی ادبیات ترجمه در حوزه هنر به نظریه پردازی رسیده ایم.
وی ادامه داد: در حوزه نظریه‌پردازی و بحث تألیف کتاب‌های هنری هم به خودکفایی رسیدیم و تقریباً همه بخش‌های هنر را شامل می‌شود؛ به جرأت می‌توانیم بگوییم ما امروزه تقریباً هیچ نیازی به کتاب‌های ترجمه البته کتاب‌های تاریخ هنر و نظریه پردازی‌های حوزه هنر نداریم.
این کارشناس حوزه کتاب گفت: به جز کتاب‌های تاریخ هنر و نظریه‌های هنری که در دهه 60 شمسی منتشر شد، بعد از آن در زمینه‌های مختلف هنری از جمله فیلمنامه‌ها، نمایشنامه‌ها که حوزه سینما و تئاتر به سمت تألیف رفتیم.
تبیک افزود: کاملا مثل یک کوهنورد که به سمت قله می‌رود، ما در حوزه نشر کتاب‌های هنری سال به سال رشد کردیم و امروزه نویسنده‌های ایرانی بهترین فیلمنامه‌ها را تألیف می‌کنند. در حوزه نمایشنامه نویسنده‌های بسیار بزرگی داریم که جایگاه خوبی در میان نویسندگان تئاتر منطقه و حتی در جهان دارند، البته این به این معنا نیست که جایگاه اول را در دنیا داریم.
وی ادامه داد: با رفتن به سمت تالیفات کتاب‌های هنری توانسته ایم نیاز به کتاب‌های هنری در دانشگا‌های خودمان را رفع کنیم. امروزه ما برای خودمان یک سبک هنری داریم و صاحب سبک هستیم و این خیلی اهمیت دارد. در سال‌های گذشته هنرمندان ما جوایز بسیاری را در جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کردند.
این کارشناس حوزه کتاب گفت: قبل انقلاب کتاب‌های کمی در زمینه عکاسی بود که اکثرا ترجمه بودند، اما امروز ما عکاسان بزرگی داریم که خودشان کتاب‌هایی در این زمینه تالیف کرده اند و امروز بهترین آثار توسط عکاسان ایرانی ارائه می‌شود که چه در بعد نظری و چه در بعد عملی موفق هستند و در جشنواره جهانی صاحب رتبه‌های بالایی می‌شوند.
تبیک بیان کرد: در بحث گرافیک هم همین‌گونه است، در واقع گرافیک و موضوع معماری پیوستگی عمیقی با فرهنگ کشور ما دارند، معماری شهری ما در دوره قاجار و پهلوی هنر وابسته‌ای بود و فرهنگ غیر ایرانی بر آن تسلط داشت، در صورتی که در دوره‌های قبل از پهلوی و قاجاریه یعنی در دوره صفویه شاهد معماری ایرانی اسلامی بودیم که هنوز هم این معماری را مثل اصفهان در شهر‌های مختلف کشور می‌توان دید.
وی ادامه داد: در دوره پهلوی و قاجار این نگاه به معماری ایرانی اسلامی از بین می‌رود و بزرگ‌ترین بنا‌های کشور ما توسط غیر ایرانی‌ها طراحی و ساخته می‌شود، اما بعد از انقلاب و امروز بزرگانی در زمینه معماری فعال هستند که در زمینه معماری ایرانی کتاب‌هایی تالیف کرده اند که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود.

شناسه خبر 70659