شناسه خبر:70672
1402/4/5 08:28:22
مدیرکل راه وشهرسازی همدان،خبر داد:

اختصاص36 هکتار زمین در راستای طرح جوانی جمعیت

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از وجود یک‌هزار و 800 نفر متقاضی دریافت زمین برای فرزند سوم در همدان خبر داد و گفت: برای این عزیزان زمینی با مساحت 36 هکتار نزدیک شهر قهاوند پیش‌بینی شده که بر اساس ضوابط خاص به این افراد اختصاص می‌یابد.

ایوب اسدالهی در نشست خبری با موضوع نهضت ملی مسکن در محل این اداره کل برگزار شد با بیان اینکه سال گذشته وقتی این سمت را پذیرفتم تعداد واحدهایی که در آن تامین زمین انجام و کار درآن‌ها اغاز شده بود هزارو 706 مورد بود گفت: امروز میزان زمین تامین‌شده برای این موضوع دراستان یک هزارو 500 هکتار رسیده اما از آنجا که هنوز سند این اراضی به نام دولت زده نشده این هم جزو عملکرد ما محسوب نمی‌شود.
وی با ابراز گلایه‌مندی از معیار سنجش استان‌ها در بحث نهضت ملی براساس زمین‌هایی که به نام دولت سند خورده است، اذعان کرد: استان همدان 1.2 مساحت کشور را به خود اختصاص داده که به لحاظ جمعیتی عددی بالغ بر 2.4 جمعیت کشور را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: با این تفاسیر طی 24 سال گذشته دراین استان شاهد تامین زمین جدید نبوده‌ایم و در نبود زمین آنچه از کاربری عمومی هم دراین استان وجود داشت طی سنوات قبل برای طرح مسکن مهر به کار گرفته شده بود.
اسدالهی با بیان اینکه با این شرایط بنده در سال گذشته بنا به مطرح شدن بحث زمین‌های680 هکتاری و درپی فعالیت معارضان تا آبان‌ماه به معنای واقعی دنده‌عقب رفتیم ابراز کرد: با مطرح شدن معارض دراین اراضی سریعا با درجریان قرار دادن مدیر ارشد استانی تشکیل کارگروه تامین زمین دراستان در دستورکار قرار گرفت تا پرونده نهضت ملی مسکن در استان قفل نشود بدین ترتیب حتی قبل از نقض مصوبه اراضی 680 هکتاری توسط شورای عالی زمین باغ میوه که در 6 قطعه شناسایی شده بود برای این مهم مد نظر قرار گرفت به‌طوری‌که با همراهی انجام شده برای 63 هکتاراز اراضی درگام نخست سند گرفتیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: از آنجا که دراین مساحت امکان بارگزاری بالا وجود نداشت ودرعین بحث حریم فرودگاه قدیمی همدان در آن مطرح بود به طوریکه هنوز تکلیف ما درمیزان بارگزاری مشخص نبود پس رایزنی‌ها مختلف در دستورکارقرار گرفت تا بتوانیم در ادامه اراضی این منطقه سند دریافت کنیم به طوریکه علاوه بر سند 63 هکتاری بر آن شدیم تا برای دو زمین دو هکتاری ونیز یک زمین 25 هکتاری و نیزیک زمین 87 هکتاری دراین اراضی که متعلق به استانداری بود سند اخذ کنیم بنابراین برای جلوگیری از بحث معارض دراین باب چندین جلسه گذاشتیم تا تداخل این سند با سایر اسناد در مسیر پیشرو خللی وارد نکندکه نهایتااز این 87 هکتار توانستیم برای 35 هکتار ازاین اراضی سند دریافت کنیم که ماحصل این تلاش‌ها در نهایت تامین زمین به میزان 127 هکتار شد.
وی با بیان اینکه در اولین فرصت به دنبال اخذ مشاور برای طراحی این سایت بودیم اظهارکرد: از آنجا که این مهم با ایام نوروز و در دسترس نبودن مهندسان همراه شد ایده اولیه توسط همکار ما در اداره کل تهیه و در اختیار طراح اولیه پس از اخذ مشاور که مشاور شهرک اکباتان است قرار گرفت.
   کوی پرواز شهرک خوابگاهی نیست
اسدالهی با بیان اینکه نهایت 24 خرداد ماه شاهد کلنگ‌زنی 11 هزار مسکن در کوی پرواز بودیم اظهارکرد:نکته حائز اهمیت اینکه ما این شهرک را خوابگاه ندیدم و پایداری شهر ملاک قرار گرفت به‌نحوی‌که بر طبق استانداردهای تعریف شده در 127 هکتار امکان بارگزاری 11 هزار واحد وجود داشت و بنا به لزوم توجه به پایداری شهر و لزوم ایجاد بستر برای تبادلات جتماعی و نیز برخورداری از خدمات عمومی و کاربری‌های لازم همچون درمانی، آموزشی و فرهنگی دراین کوی مسکونی 11 هزارواحد بارگزاری کردیم.
مدیر کل راه وشهرسازی استان همدان،افزود: با این تفاسیر دراین اراضی تنها 24.5 درصد مسکونی دیده شده و مابقی به کاربری‌های عمومی همچون معابر و دسترسی و نیز خدمات زیربنایی اختصاص یافته است.
  اتصال سه هزار متقاضی به پروژه 11 هزار واحدی پرواز
مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه بنیاد مسکن کشور به عنوان کارگزار؛ کار را شروع کرد و امیدواریم ظرف 24 ماه این پروژه به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: تاکنون از 11 هزار واحدپیش‌بینی شده 3 هزار متقاضی به پروژه متصل شدند که این اتصال براساس اولویت‌ها بوده است.
وی با شاره به اینکه بعد از اتصال به پروژه و معرفی به بانک عامل پیامک واریز پول برای متقاضیان ارسال خواهد شد اظهارکرد: چنانچه متقاضیان واریزی نداشته باشند از این مرحله حذف و به مراحل بعدی منتقل می‌شوند.
مدیر ارشد راه و شهرسازی دراستان با بیان اینکه درپی برداشت برچسب‌های شناسایی دهک‌های مختلف در سامانه ممکن است مابین ارسال پیامک واریز پول اولیه است پیامک برای متقاضیان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز ارسال شود که دستگاه متولی موظف به واریز پول است خاطر نشان کرد: پروژه نهضت ملی با آورده متقاضی و تسهیلات تکمیل خواهد شد.
وی در واکنش به سوالی درخصوص عدم توان برخی از دهک‌ برای تامین سهم آورده مالک تشریح کرد: ما مجری ساخت مسکن هستم و بنا به تامین زمین بر حسب تکلیف اقدام به ساخت مسکن می‌کنیم با این وجود برای کاهش فشار بارمالی اجرای این طرح برای برخی از دهک‌ها مصوب شده به دهک‌های یک و دو تسهیلات 400 میلیونی با نرخ سود دو درصدی و دهک‌های سه و چهار تسهیلات 350 میلیونی با نرخ دو درصدی اعطا شود.
اسدالهی با اشاره به اینکه در حوزه تامین مصالح نیز هماهنگی صورت گرفته تا از واحدهای تولیدی داخل استان با قیمت نازل‌تر بهره گرفته شود تا علاوه بر صرفه اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده پویایی واحدهای تولیدی را در پی داشته باشد ابراز کرد: تا آنجاکه در توان داشتیم همه دستگاه بر آن شده‌اند تدابیر همه‌جانبه اندیشیده شود که به نحو احسن این پروژه به ثمر بنشیند.
اسداللهی در واکنش به این سوال که با توجه به عدم توانایی برخی از افراد برای آورده متقاضی ممکن است در این بین شاهد ورود دلالان باشیم، گفت: این دغدغه نه تنها دراستان همدان بلکه در سطح ملی مطرح است بنابراین به منظور جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌گران به عرصه مسکن ملی در سطح کلان پیگیری صورت گرفته تا سازوکار لازم اندیشیده شود از طرفی در تلاش هستیم قیمت تمام شده ساخت کمتر شود تا در نهایت مبلغ واریزی متقاضیان نیز کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه 121 هزار متقاضی مسکن ملی در استان ثبت‌نام کرده‌اند که ازاین تعداد 93 هزار نفر سه شرط اولیه را داشتند و در نهایت 48 هزار نفر ثبت‌نام نهایی شده‌اند افزود: در کل سهمیه در نظر گرفته شده برای استان چیزی بالغ بر 132 هزار واحد مسکونی است که از این میزان 49 هزار و 975 واحد مسکن حمایتی، 48 هزار واحد روستایی، 19 هزار و 989 واحد خودمالکی و 14 هزار و 992 واحد بازآفرینی شهری را دربر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ملایر و اسدآباد درکنار همدان سه شهر پر متقاضی نهضت ملی مسکن در استان هستند که بیش از 75 درصد متقاضیان این طرح را دراستان شامل می‌شوند افزود: در ملایر برای زمینی با مساحت 550 هکتار توافق نهایی انجام شده و در اسدآباد نیز 14.5 هکتار توافق نهایی صورت پذیرفته تا در آن 2 هزار واحد مسکونی جانمایی شود.
  پیمانکار پروژه 480 واحدی فرهنگیان در مرحله خلع ید
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در تشریح آخرین وضعیت مساکن در دستور اقدام مرتبط با موضوع اقدام ملی در شهر همدان ابرازکرد: در پروژه 480 واحدی شهرک فرهنگیان به دلیل سرعت نامناسب پیشرفت قرارداد با پیمانکار، طی جلسات مکرری که با کارگزار(ستاداجرایی فرمان امام ) داشتیم به مرحله خلع ید رسیده و قراراست پیمانکار جدید با قوت بیشتری این پروژه را دنبال کند.
اسدالهی با بیان اینکه در پروژه 690 واحدی نیز با پیشرفت بیش از 30 درصد و در پروژه 600 واحدی در مرحله آماده‌سازی و پروژه 104 واحدی با 43 درصد مواجه‌ایم، گفت: از آنجا که در همدان بین تامین زمین و تعداد متقاضیان نابرابری وجودارد سایت ثبت‌نام برای این شهر در حال حاضر بسته است البته به محض تامین زمین سایت باز و امکان ثبت نام فراهم می‌شود.
وی در واکنش به سوال خبرنگار سپهرغرب درحوزه لزوم صنعتی‌سازی احداث مسکن و رویکرد این اداره کل درتوجه به این مهم ابرازکرد: یکی از الزامات ساخت و ساز مسکن ملی حرکت به سمت صنعتی‌سازی است بنابراین استفاده از فناوری نوین در ساخت مسکن لحاظ و درعین حال برای تقویت این موضوع به افرادی که درعرصه ساخت وساز از فناوری‌های نوین استفاده کنند 20 درصد تسهیلات بیشتر داده می‌شود.
اسداللهی با بیان اینکه طبق تکلیف قانونی برای تامین زمین مورد نیاز مسکن ملی دربحث مولدسازی بیش از ‌هزار مورد سند به نام دستگاه‌های دولتی در همدان شناسایی شده که اسناد آن در حال بررسی است، اذعان کرد: متاسفانه تاکنون دستگاهی دراین زمینه پای کار نیامده است.
  در اراضی مازادی که معطل مانده و طرحی در زمین اجرا نشده باشد امکان تملک وجود دارد
وی در واکنش به سوال دیگری که از سوی خبرنگار سپهرغرب مبنی براینکه اراضی باغ میوه که برای کوی پرواز درنظر گرفته شد از سال‌ها قبل دارای طرح و مطالعه منطقه نمونه گردشگری بوده آیا اختصاص این اراضی به مسکن تداخلی ایجاد نمی‌کند، ابرازکرد: در اراضی مازادی که معطل مانده و طرحی در زمین اجرا نشده باشد امکان تملک وجود دارد.
این مدیر ارشد مسکن وشهرسازی درهمدان از وجود یک‌هزار و 800 نفر متقاضی دریافت زمین برای فرزند سوم در همدان خبر داد و گفت: برای این عزیزان زمینی با مساحت 36 هکتار نزدیک قهاوند پیش‌بینی شده که بر اساس ضوابط خاص به این افراد اختصاص می‌یابد.
اسدالهی با اشاره به اینکه همدان در حوزه بازآفرینی جزو استان‌های پیشرو است گفت: افتتاح 370 واحد مسکن در بافت فرسوده و نیز خدماتی که از طریق به کارگیری بسته‌های تشویقی به مالکان این مساکن در بافت ارائه شده بر کسی پوشیده نیست.

شناسه خبر 70672