شناسه خبر:70795
1402/4/7 11:57:19

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از پیش‌بینی برداشت 300 تُن کلزا از مزارع این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی اظهار کرد: در سال زراعی جاری به‌منظور اصلاح الگوی کشت 195 هکتار از مزارع این شهرستان توسط کلزاکاران زیر کشت قرار گرفته است که براساس پیش‌بینی‌ها از این میزان سطح، 300 تُن محصول قابل برداشت خواهد بود.

وی با بیان اینکه برداشت کلزا از مزارع شهرستان از اوایل تیرماه آغاز شده و تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت، افزود: طی برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده کمباین‌های برداشت کلزا توسط شرکت مکانیزاسیون شهرستان مورد معاینه فنی قرار گیرد و نسبت به رفع عیوب فنی کمباین‌ها اقدام لازم انجام شود تا کلزاکاران در برداشت محصول با کمترین ریزش روبه‌رو باشند.

خزایی یادآور شد: برای رفاه حال کلزاکاران امسال مرکز خرید کلزا در انبار تعاونی تولید طاوه بوده و این مرکز آمادگی خرید محصول تولیدی شهرستان‌های مجاور را نیز دارد.

وی با بیان اینکه هرساله تعدادی از کلزاکاران محصول تولیدی خود را به‌طور مستقیم تحویل کارخانه روغن‌کشی خزل نهاوند می‌دهند، خاطرنشان کرد: خرید تضمینی محصول کلزا توسط کشاورزان از قرار هر کیلو به قیمت مصوب 22 هزار تومان بوده که طبق توافقات صورت‌گرفته خرید توسط کارخانه خزل نهاوند با قیمت 23 هزار تومان در مراکز خرید شهرستان‌ها و مبلغ 24 هزار تومان درصورت تحویل محصول در محل کارخانه و بیش از قیمت تضمینی خواهد بود.

خزایی با اشاره به اینکه کلزاکاران باید برداشت را در زمان مناسب و محصول را پس از بوجاری تحویل دهند، گفت: درحال حاضر افزون‌بر 85 درصد نیاز روغن مصرفی کشور وارداتی بوده که طی برنامه ضریب اتکای تولید روغن به تولیدات داخلی باید به 70 درصد برسد.

وی با اشاره به این محصول اساسی، افزود: کلزا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست بوده و کشت این محصول، علف‌های هرز مزرعه را کنترل می‌کند و آفات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می‌شود؛ بنابراین باید کشاورزان از مزایای کاشت این محصول باصرفه بیشتر آگاه شوند.

خزایی نیاز آبی کم این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای کشت کلزا برشمرد و تصریح کرد: دانه روغنی کلزا حدود 61 درصد امگا، 11.9 درصد امگا 3، 3.21 درصد امگا 6 و هفت درصد نیز اسید چرب غیر اشباع دارد که نسبت به سایر منابع تولید روغن از مزیت نسبی برخوردار است.

 

 

شناسه خبر 70795