شناسه خبر:70969
1402/4/13 08:45:02

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همدان عالم‌پرور، عارف‌پرور و حکومت‌پرور است، متذکر شد: معرفی شخصیت‌هایی مانند ابن‌سینا و سیدجمال‌الدین اسدآبادی را باید جدی بگیرید؛ همدان یک شهر نوپدید نیست، بلکه تمدنی است، از قبل اسلام و بعد از اسلام دارای تمدن بوده و حتی آل‌بویه در اینجا حکومت کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه روز گذشته در سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان طی سال جاری که در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارش عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان، مصادیق عمده مصوبات را عملیاتی خواند و گفت: برخی از مصوباتی که مبتنی بر سندنویسی بوده، نیاز به سیاست‌های مدون دارد.
   عملکرد استان مثبت و موفق است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در ادامه با بیان اینکه درمجموع ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عملکرد استان مثبت و موفق است، متذکر شد: استان همدان عالم‌پرور، عارف‌پرور و حکومت‌پرور است؛ معرفی شخصیت‌هایی مانند ابن‌سینا و سیدجمال‌الدین اسدآبادی را باید جدی بگیرید، در غیر این صورت استان‌های دیگر این کار را می‌کنند! همدان یک شهر نوپدید نیست، بلکه تمدنی است، از قبل اسلام و بعد از اسلام دارای تمدن بوده و حتی آل‌بویه در ایجا حکومت کرده است.
   ابن‌سینا تنها 40 درصد از ارسطو تأثیر گرفته
وی با بیان اینکه خوب است نه یک‌بار بلکه هرساله برای شخصیت ابن‌سینا نشست برگزار کنید، ابراز کرد: یک فرد ایتالیایی که ذوب در شخصیت ابن‌سینا شده بود، می‌گفت من 15 سال روی الهیئت شفای ابن‌سینا تحقیق کرده و با متافیزیک ارسط مقایسه‌اش کرده‌ام، ابن‌سینا تنها 40 درصد از ارسطو تأثیر پذیرفته و مابقی دانشش از خود او است؛ این گنج گران‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهای شما بوده که باید قدرش را بدانید.
   سیدجمال‌الدین اسدآبادی آغازگر اندیشه اسلامی در دنیای مدرن است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اذعان کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی آغازگر اندیشه اسلامی در دنیای مدرن است که در مقابل اندیشه‌های متحجرانه ایستاده است. امیرکبیر و بسیاری از شخصیت‌های تحول‌بخش از سیدجمال متأثر بوده‌اند؛ نسل جوان که به دنبال هویت است، باید این موارد را بداند و به آن‌ها مباهات کند.
   آثار حاج‌آقا رضا همدانی مجتهدپرور است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با اشاره به شخصیت حاج‌آقا رضا همدانی که از مشاهیر یگانه همدان بوده، اظهار کرد: اگر کسی چندسال با آثار ایشان مأنوس باشد، بعد از گذراندن سه سطح حوزه، می‌تواند مجتهد شود؛ چراکه آثار ایشان بسیار غنی، خاص و کمیاب است.
   ملاحسینقلی همدانی سلسله عرفانی را نظام‌مند می‌کند
وی سپس یادی از ملاحسینقلی همدانی کرد و گفت: ملا شاگرد آقای شوشتری بوده، زمانی که وارد وادی سیر و سلوک می‌شود، آن‌قدر در مقام عرفان رشد می‌کند که وصی شیخ‌انصاری می‌شود؛ شیخ‌انصاری که می‌گوید من 30 سال است عمل مباحی انجام نداده‌ام، به او می‌گوید تو بر منبر برو.
این مقام مسئول ادامه داد: ملاحسینقلی همدانی در دو بخش اخلاق و عرفان سرآمد بوده و سلسله عرفانی را نظام‌مند می‌کند؛ چراکه در دو عرصه فقاهت و فلسفه ید طولایی داشته است.
   خاک اینجا عارف‌خیز و شهیدپرور است
وی به شیخ محمدجواد انصاری نیز اشاره کرد و او را از نوادر دوران خویش خواند و گفت: آیت‌الله نجفی، آیت‌الله تألهی، سرداران شهیدی چون شهیدهمدانی و سایر شخصیت‌های سرآمد استان همگی گنجینه‌هایی عظیم هستند که همدان علم‌پرور و مجاهدپرور آن‌ها را بالنده کرده است.
   موزه شخصی آقای دبیر!
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در حوزه هنر و صنایع دستی هم که همدان در سطح جهان نامدار است؛ من در منزل خود یک موزه شخصی دارم و آثار مربوط به شهرها و کشورهای مختلف را آنجا نگهداری می‌کنم، بخشی مربوط به همدان است و باید بگویم شما در اقیانوس زندگی می‌کنید و این را ما که خارج از همدانیم، می‌فهمیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: آن‌قدر شهر شما سوژه دارد که مرتب می‌توانید از آن‌ها بهره بوده و مطالبات فرهنگی خودتان را پیاده کنید.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به برش استانی نقشه فرهنگی، گفت: برنامه یک‌ساله باید پروژه‌محور باشد؛ به این معنا که دقیق تعریف شود. زمان، مکان، مخاطب، مجریان و بودجه آن در دو بخش استانی و ملی مشخص باشد. در برخی از برنامه‌های شما عدد و رقم معلوم نبود، مثل کرسی‌های آزاداندیشی که این موارد را باید دقیق مشخص کنید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پروژه بعدی تشکیل رصدخانه فرهنگی استان بود؛ نباید این پروژه را راه بیندازید، وقتی نهادهای دیگر به‌صورت میدانی کار رصد را انجام می‌دهند، شما دوباره از صفر شروع نکنید، بلکه از آمار و رصد آن‌ها استفاده کنید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: مسئله دیگر این است که شورای فرهنگ عمومی باید قرارگاه فرهنگی استان باشد؛ مصوبات این شورا ازنظر وجاهت باید در حد مصوبات شورای تأمین استان باشد. اینکه مدیری بگوید پول ندارم این مصوبه را اجرا کنم، نمی‌شود! مدیر باید عرضه داشته باشد بودجه جذب کند، برای این مصوبات زحمت زیادی کشیده می‌شود، بنابراین باید لازم‌الاجرا باشند.
   شأن شورای فرهنگ راهبری قرارگاهی و حمایتی است
وی یادآوری کرد: در برخی از بخش‌ها از استان‌های دیگر پیشگام‌تر هستید؛ یک یاعلی بگویید، در همه ابعاد سرآمد و الگو خواهید شد.
این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه یک همت بودجه برای مسائل فرهنگی توسط سازمان برنامه بودجه مصوب و ابلاغ شده است، اظهار کرد: شأن شورای فرهنگ راهبری، قرارگاهی و حمایتی است؛ باید این شأن را داشته و پیگیر اجرای دقیق مصوبات با بودجه درنظر گرفته‌شده باشد.
   قرارگاه فرهنگی و اماواگرها
نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی استان ظرفیت تبدیل شدن به قرارگاه فرهنگی را دارد اما در واقعیت امکان آن وجود ندارد، گفت: شورای فرهنگ عمومی مسئله‌یابی کرده و مبتنی بر آن به حکمرانی فرهنگی می‌رسد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی سپس به کمیته رصد اشاره کرد و افزود: ما نمی‌خواهیم یک رصدخانه فرهنگی راه بیندازیم و با پیمایش و آمار پیش برویم، بلکه منظور ما از رصد کشف واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و برنامه‌ریزی‌های مطابق با آن است.
وی با تأکید بر اینکه نقش شورای فرهنگ عمومی باید در مدیریت بودجه در راستای راهبری کردن برنامه‌های فرهنگی عمومی مشخص شود، تصریح کرد: یکی از مسائل قابل توجه این است که بودجه‌های قابل قبولی به بخش فرهنگی مدیریت شهری شهرداری همدان اختصاص دارد، اما تاکنون شورای فرهنگ عمومی بر نحوه هزینه آن نظارتی نداشته است.
   شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها مستقل عمل نمی‌کند
رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: یکی از اشکالات اساسی این است که شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها مستقل عمل نمی‌کند؛ به این معنا که در تهران موضوعی مصوب شده و به استان‌ها دیکته می‌شود که این سیاست به عدالت نزدیک نیست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه به برش استانی سند فرهنگی همدان اشاره و تصریح کرد: این سند طی دو سال و با تلاش دوستان صاحب‌نظر تهیه شده که معتقدیم سیاست‌های استان باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی شود.
   ما به اندازه تلاشمان آورده فرهنگی نداریم
وی با بیان اینکه ما به اندازه تلاشمان آورده فرهنگی نداریم، ابراز کرد: نتیجه مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید کف میدان مشخص شود.
   الزام‌آوری قوانین و مصوبات شورا باید سریع‌تر ابلاغ شود
نماینده ولی فقیه در استان همدان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه الزام‌آوری قوانین و مصوبات شورا باید سریع‌تر ابلاغ شود، متذکر شد: اگر این کار انجام شود، انتظار ما این است که حلقه‌های میانی و مردمی راه‌اندازی شده و حمایت و نقش دستگاه‌های دولتی در برنامه‌های فرهنگی نیز مشخص شود.
   آینده فرهنگی استان بسیار درخشان و پُرامید است
در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه اقدامات دولت مردمی سیزدهم در زمینه‌های فرهنگی امیدوارکننده و به دور از سیاه‌نمایی‌ است، عنوان کرد: تحول فرهنگی با هم‌افزایی گروه‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی استان مشخص و روند آن رو به جلو است.
حسن رضانیا خاطرنشان کرد: آینده فرهنگی استان بسیار درخشان و پُرامید پیش‌بینی می‌شود و ما از رشد فرهنگ عمومی در استان حمایت جدی خواهیم کرد.
   کبودراهنگ بیشترین و رزن کمترین جلسات شورای فرهنگ عمومی را داشته‌اند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان در سال گذشته، اظهار کرد: در سال 1401، 72 جلسه با 160 عنوان دستورجلسه، 10 شورای فعال و 350 مصوبه داشته‌ایم.
مسعود ویژه خاطرنشان کرد: 9 جلسه شورای فرهنگ عمومی در مرکز استان با 36 مورد تصمیم‌گیری همراه بوده، ضمن اینکه بیشترین تعداد جلسات برگزارشده مربوط به شهرستان کبودراهنگ و کمترین آن مربوط به شهرستان رزن بوده که علل آن در دست بررسی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه طرح و پیگیری مصوبات در سه سطح بوده است، گفت: سطح نخست مربوط به تصمیمات کلان نظیر تهیه نقشه مهندسی فرهنگی، سطح دوم امور زیربنایی مثل توجه به مسائل پیش از ازدواج و اردوگاه‌ها و توجه به مسائل تربیتی ذیل آن و سطح سوم درباره اسنادی بود که در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شده و اجرای آن در استان نیز ضرورت داشت؛ نظیر تهیه سند محیط‌زیست، سند گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و گرامیداشت استاد حمید حسام.
ویژه در پایان افزود: از تعداد مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان تاکنون 20 مصوبه اجرایی شده، هفت مورد درحال اجرا بوده و 9 مصوبه به دلایل گوناگون اجرا نشده است.
   بیش از 70 درصد بودجه فرهنگی صرف تشکیلات شده و برای مسائل فرهنگی خرج نمی‌شود!
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سامان‌دهی فرهنگ یکی از مسائل مهم کشور است، عنوان کرد: در مسائل فرهنگی بودجه‌های کلانی هزینه می‌شود که اگر در کنار هم قرار بگیرد، می‌توان کارهای عظیمی انجام داد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی تصریح کرد: ما باید مسائل فرهنگی را مسخص کنیم تا بتوانیم کاری انجام دهیم. گاهی این مسائل به‌دلیل تکثر و گستردگی سازمان‌ها و تشکیلات فرهنگی دیده نمی‌شود؛ به‌طوری که بیش از 70 درصد بودجه فرهنگی صرف تشکیلات شده و برای مسائل فرهنگی خرج نمی‌شود.
وی سپس از اجرای طرح حکمت به‌عنوان نخستین بزرگ‌راه فرهنگی کشور در استان همدان و زنجان خبر داد و گفت: بزرگ‌راه حکمت از شیخ‌ اشراق تا شیخ مشاء حکمت یعنی از زنجان تا همدان، نخستین بزرگ‌راه فرهنگی کشور است که از سهرورد در زنجان آغاز شده و تا آرامگاه بوعلی‌سینا ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول ادامه داد: جاده حکمت با ارتباط تنگاتنگ علمی و فرهنگی همدان و زنجان یک قله خواهد بود تا هر کاری در این منطقه انجام شد، مبتنی بر پیوست‌نگاری فرهنگی باشد و یقیناً دستاوردهای ارزشمندی به همراه خواهد داشت.
* گزارش‌ها باید معطوف به شاخص باشد
یکی از تدوین‌کنندگان سند فرهنگی استان نیز در جلسه با بیان اینکه کار مذکور به دانشگاه بوعلی‌سینا سپرده شده است، عنوان کرد: یکی از خلأهای موجود این است که ارائه گزارش‌ها مبتنی بر شاخص نبوده، کاغذبازی اداری حاکم باعث می‌شود گزارش عملکردها دقیق نباشد.
امیرحسین رهبر ادامه داد: در سیستم‌های اساسی و راهبردی بدون فناوری نوین نمی‌توان انتظار گزارش شاخص‌محور داشت؛ باید با سیستم‌های نوین مدیریتی سنجه‌ها به یک شاخص روی داشبورد تبدیل شود که البته این مسئله از بضاعت استانی خارج است و انتظار داریم این مورد در سطح ملی درنظر گرفته شود.
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود تأکید کرد: وقتی براساس شاخص‌ها گزارش‌گیری کنیم، دیگر با فایل‌های پُر تصویر گزارشی از سوی مدیران و مسئولان مواجه نخواهیم بود و راه فرار بسته می‌شود.
   جشنواره ابوذر فاخرترین جشنواره رسانه‌ای کشور
مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر به‌عنوان فاخرترین جشنواره رسانه‌ای در کشور و استان‌ها توانسته است در حوزه نظام مسائل و تبیین دستاوردها با رویکرد امیدآفرینی، نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.
ناصر قوامی‌مشفق با اشاره به اینکه نام این جشنواره برگرفته از نام مبارک صحابه پاک رسول اکرم (ص) و یار بصیر و با وفای حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) ابوذر غفاری است، خاطرنشان کرد: نظر به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری پیرامون امیدآفرینی در جامعه، نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با رویکرد امیدآفرینی در سراسر کشور و استان همدان برگزار می‌شود.
وی ابراز کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران در قالب این جشنواره در فضای آزاد و منصفانه به بیان مطالبات و تبیین دستاوردها در محورها و قالب‌های خواسته‌شده خواهند پرداخت و با متراکم کردن نور ایمان و امید، به سمت شکستن فضای ناامیدی در جامعه حرکت خواهند کرد.
مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان ابراز کرد: در این دوره از جشنواره ابوذر سیاست‌گذاری‌ها هدفمندتر شده و سعی شده است که جشنواره رسانه‌ای ابوذر به‌صورت مسئله‌محور با رویکرد حل مشکلات و معضلات برگزار شود.
قوامی‌مشفق گفت: نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در قالب‌های گزارش، مصاحبه، یادداشت، سرمقاله، تیتر، اینفوگرافی، موشن‌گرافی، عکس، کلیپ گزارش ویدئویی، مستند و پادکست پیش‌بینی شده است.
وی توضیح داد: محورهای نهمین دوره از این جشنواره نیز «مهار تورم، رشد تولید»، «جهاد تبیین»، «پیوند رسانه و صنعت»، «مقابله با آسیب‌های اجتماعی»، «دستاوردهای انقلاب اسلامی»، «بسیج و حوزه‌های عمل»، «امید و نشاط‌آفرینی»، «خانواده، جامعه و فرزندآوری»، «سبک زندگی ایرانی و اسلامی (عفاف و حجاب)» و «رسانه و گروه‌های جهادی» است.
مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان یادآور شد: دو محور ویژه استان همدان نیز در این جشنواره گنجانده شده که شامل مطالبه‌گری منصفانه و منجر به نتیجه و همچنین تولیدات ویژه دومین کنگره شهدای استان همدان است.
قوامی‌مشفق گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار تولیدی خود را در بازه زمانی دی‌ماه 1401 تا پایان دی‌ماه 1402 در پایگاه جشنواره به آدرس http://hamedan.basijrasaneh.ir بارگذاری کنند.
گفتنی است؛ در پایان این نشست پوستر نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان همدان با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور رونمایی شد.

شناسه خبر 70969