شناسه خبر:71162
1402/4/18 09:38:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دو میلیون و 800 هزار اصله نهال شامل نهال‌های دولتی، بخش خصوصی و مسئولیت اجتماعی سال گذشته در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تولید شد.

اسفندیار خزائی روز شنبه اظهار کرد: قرار است در این استان 12 میلیون اصله نهال تولید یعنی سالانه سه میلیون نهال در اقصی نقاط این استان غرس شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه فشار دام به مراتع همدان 2.5 برابر ظرفیت مراتع است، گفت: این استان دارای یک ایستگاه تولید بذور مرتعی است که میزان تولید آن به چهار هزار کیلوگرم در سال می‌رسد.
خزائی گفت: همدان دارای یک‌هزار و 85 سامانه عرفی ممیزی‌شده به وسعت 669 هزار و 175 هکتار است و تاکنون 859 پروانه چرا برای روستاییان و عشایر صادر شده است.
وی افزود: شمار بهره‌برداران مجاز از اراضی ملی به 64 هزار و 48 نفر می‌رسد و میزان دام مجاز نیز 530 هزار و 669 رأس است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره کمربند حفاظتی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کمربند حفاظتی با رویکرد تعیین حدود اراضی، ملی و آگاهی دادن به کشاورزان و بهره‌برداران منطقه اجرا شد.
خزائی اضافه کرد: طرح کمربند حفاظتی به‌وسیله نصب ستون‌های بتنی (بنج مارک‌ها)، کانال و کشت نهال صورت گرفته و با این کار مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه همدان تنها استانی است که وسعت منابع طبیعی آن کمتر از اراضی کشاورزی است، گفت: با ایجاد کمربندی سبز نسبت به رفع 100 درصدی تداخلات در شهرستان‌های بهار، کبودراهنگ، تویسرکان و نهاوند اقدام شد.

شناسه خبر 71162