شناسه خبر:71381
1402/4/22 00:04:50
برگزاری مانور توانمندی ناوگان برداشت غلات استان همدان؛

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در دستور کار است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از آغاز فصل برداشت گندم خبر داد و گفت: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در دستور کار است.

رضا بهراملو در مانور توانمندی ناوگان برداشت غلات استان همدان که ظهر روز گذشته با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین کشاورزان و کمباین‌داران در روستای حسن‌قشلاق از توابع شهرستان بهار برگزار شد، با تأکید بر اینکه سالانه 700 الی 800 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت است، اظهار کرد: 50 درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 540 هزار تُن تولید سالانه گندم است، افزود: گندم محصولی اساسی و غذای غالب جامعه است.

وی با اشاره به اینکه تولیدات در حوزه گندم باید افزایش یابد تا خودکفایی در این بخش ایجاد شود، ادامه داد: غذا در جنگ اقتصادی همچون اسلحه است و کشاورزان هم سربازان این دیار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کاهش ضایعات از موارد بااهمیت این حوزه است، تأکید کرد: ضایعات محصولات بین 20 تا 30 درصد رقم بزرگی است که کاهش آن با دستگاه‌های مکانیزه و تنظیم کمباین‌ها در مزارع، ممکن است.

   کیفیت آرد همدان قابل قبول است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز کیفیت آرد همدان را قابل قبول دانست و گفت: 5 تا 6 هزار تُن گندم خارجی وارد استان شده است.

سیدحسین خوانساری با بیان اینکه کیفیت نان فقط وابسته‌ به آرد نیست، اظهار کرد: خواب خمیر و موارد دیگر در کیفیت نان مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه پنج هزار تُن دیگر نیز به‌صورت ریلی بناست وارد استان شود، تصریح کرد: برخی از کارخانه‌های آرد استان کیفیت خوبی دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان خاطرنشان کرد: پخت و توزیع نان کامل در دستور کار است؛ به‌نحوی که 10 نانوایی به شکل آزمونه (پایلوت) نان کامل تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه حمایت لازم از کارخانه در این باب صورت خواهد گرفت، ادامه داد: نان کامل با سبوس دارای خواصی است که رنگ آن تغییر خواهد کرد و چنانچه مورد استقبال قرار گیرد، به سراسر استان ابلاغ خواهد شد.

خوانساری در پایان یادآور شد: هفت هزار و 232 میلیارد ریال بدهی کشاورزان بوده که تاکنون 48 درصد از این میزان پرداخت شده است.

   طرح الگوی کشت با قوت پیگیری می‌شود

فرماندار شهرستان بهار نیز از پیگیری برای اجرای الگوی کشت خبر داد و گفت: ایجاد گلخانه‌ها، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، راهکارهای افزایش تولید با صرفه‌جویی آب است.

مجتبی فیض‌الهی با بیان اینکه بین 50 تا 70 درصد سبد غذایی مردم گندم است، اظهار کرد: گندم کالای اساسی و بااهمیت است.

وی با بیان اینکه برداشت غلات با حداقل ضایعات با استفاده از دستگاه‌های مدرن محقق می‌شود، گفت: کشاورزان نسبت به پرداخت زکات اهتمام ویژه دارند.

فرماندار شهرستان بهار با تأکید بر اینکه در حوزه الگوی کشت انجام وظایف مهمی در دستور کار است، تصریح کرد: 13 هزار و 340 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: 280 هزار تُن سیب زمینی، 50 هزار تُن گندم و 30 هزار تُن جو در اراضی بهار کشت می‌شود.

فیض‌الهی با بیان اینکه استفاده بهینه آب با توجه به تغییر اقلیم ضروری است، ادامه داد: ایجاد گلخانه‌ها، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، راهکارهایی برای صرفه‌جویی آب است.

وی به رعایت الگوی کشت تأکید کرد و افزود: پیگیری مجدانه این امر الزامی است؛ به‌طوری که افزایش تولیدات با مصرف کم آب مد نظر باشد.

‌‌فرماندار شهرستان بهار در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: 10 هزار تُن از گندم تولیدی شهرستان در خودِ بهار مصرف و بقیه (حدود 80 درصد) در کشور عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز اظهار کرد: بهار قطب تولیدات کشاورزی استان در بخش‌های سبزی، صیفی و محصولات جالیزی است.

عبدالحسین اکبری با بیان اینکه 61 هزار هکتار اراضی شهرستان زیر کشت غلات است، گفت: 42 هزار هکتار از این اراضی به گندم آبی و دیم و 19 هزار از این میزان به جو آبی و گندم اختصاص دارد.

وی با تأکید بر اینکه 50 درصد از کمباین‌های موجود استان در روستای حسن‌قشلاق است، ادامه داد: کمباین‌های شهرستان بهار توانمندی این منطقه را نشان می‌دهد که افزون‌بر استان در جنوب، جنوب غربی و شمال غربی فعالیت دارند.

شناسه خبر 71381