شناسه خبر:71716
1402/4/31 12:37:58
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران:

آینده جمهوری اسلامی در آفریقا است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت: آینده جمهوری اسلامی در آفریقا است.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : مهدی صفری روز پنجشنبه در نشست با استاندار و مدیران اقتصادی استان همدان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ما پنج هدف از مبادلات کالا با دیگر کشورها داریم، عنوان کرد: ارزآوری از طریق صادرات و روابط تجاری با دیگر کشورها و واردات، یکی از مهم‌ترین اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری خارجی، بازاریابی برای کالاهای دانش‌بنیان و ترانزیت ریلی، هوایی، دریایی، جاده‌ای، سوآپ و انرژی، برق و گردشگری، از دیگر راه‌های افزایش درآمد ارزی برای کشور است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران یکی از اهداف کشور را در مبادلات اقتصادی توسعه و تقویت بازارهای جدید خواند و تصریح کرد: در مورد صادرات هم برنامه ما تثبیت و توسعه در کشورهای مشترک‌المنافع است.

صفری سپس با تأکید بر اینکه کشور چین یک بازار بزرگ برای محصولات ایرانی است، اذعان کرد: از 300 تُن زعفران تولیدی، 250 تُن آن به چین صادر می‌شود؛ ضمن اینکه چین فقط 9 میلیارد دلار میگو از اکوادور وارد می‌کند که تلاش ما برای گسترش بازار عسل و انواع آبزیان در این کشور نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: با این بازاری که در چین برای محصولات تولیدی ایران وجود دارد، می‌توان گفت این کشور می‌تواند تمام محصولات دریایی و صادراتی ایران را خریداری کند.

این مقام مسئول سپس به اهمیت فناوری اشاره کرد و افزود: فناوری نقش مهمی در کشاورزی چین ایفا می‌کند؛ برای مثال چینی‌ها در یک هکتار زمین 10 برابر کشاورزان ما و البته با هزینه یک‌دهم آن‌ها برنج کاشت و برداشت می‌کنند. این مسئله باید به‌جد مورد توجه کشاورزان ما و بازتعریف الگوی کشت توسط آن‌ها قرار گیرد تا امکان رقابت فراهم شود.

صفری در ادامه با بیان اینکه آینده جمهوری اسلامی در آفریقا است، ابراز کرد: ما امکان این را داریم که با طلا و الماس با چند میلیون دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کنیم.

وی توضیح داد: یک قرارداد 550 میلیارد دلاری دانش‌بنیانی نیز با ونزوئلا درخصوص فعالیت و تعمیر ایستگاه‌های گازی منعقد شده و تلاش ما این است که زمینه بازاریابی و سرمایه‌گذاری برای کالاهای دانش‌بنیان در کشور فراهم شده و بستر مناسبی جهت افزایش کالاهای صادراتی در این زمینه باشد.

این مقام مسئول سپس با بیان اینکه برخی از نیازهای ما نیز با واردات از این کشورها رفع می‌شود، متذکر شد: موریتانی کشوری است که با 4.5 میلیون نفر جمعیت بیش از 18 میلیون تُن گوشت تولید می‌کند و می‌تواند نیاز ایران را با قیمت مناسب، برطرف کند. در این صورت قیمت گوشت در کشور به نصف قیمت کنونی می‌رسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: در راستای واردات گوشت از آفریقا تمهیداتی اندیشیده شده که افرادی از آفریقا به ایران آمده و تحت آموزش تولید واکسن قرار بگیرند تا واکسن ایرانی به دام‌های آفریقایی تزریق شده و مشکل دامپزشکی هم حل شود؛ با این وصف نگرانی مردم از واردات گوشت نیز حل می‌شود.

صفری به حل مشکل کودهای کشاورزی با واردات از کشورهای بلاروس، صربستان و بلغارستان نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر با واردات کود مشکل این بخش تا حدود زیادی حل شده و کشاورزان معضلی در این بخش ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آموزش تکنسین و نیروهای فنی برای صادرات کالاهای فنی و صنعتی نیز اشاره کرد و افزود: در بسیاری از حوزه‌هایی که محصول خود را صادر می‌کنیم، نیروهایی را نیز آموزش می‌دهیم تا اگر آن محصول با مشکل مواجه شد، از رده خارج نشده و با تعمیر و بازسازی در چرخه قرار داشته باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در پایان سخنان خود با بیان اینکه کشور عراق برای سرمایه‌گذاری خوب است اما به کشورهای دیگر هم فکر کنید، اظهار کرد: در این راستا ما آمادگی داریم مشکلات صادرکنندگان در مناطق مختلف کشور ازجمله سرمایه‌گذاران همدانی را در هر زمینه‌ای در کشورهای هدف صادراتی حل کنیم.

* آمادگی استان همدان برای معین اقتصادی شدن کشور عراق

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان، عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین صادرات همدان به کشور عراق است، این آمادگی در استان وجود دارد که همدان معین اقتصادی کشور عراق شود.

سیدمجتبی حسینی در ادامه توضیح داد: قرار گرفتن استان همدان در غرب کشور و ظرفیت ویژه اقتصادی آن در بخش کشاورزی، این امکان را فراهم کرده تا در انعقاد قرارداد با شرکت‌های تولیدی استان مرکزی با کشور بازار هدف ازجمله روسیه، عراق و ترکیه، سرخطی برای ادامه، گسترش و تقویت فعالیت‌های اقتصادی دوجانبه باشد.

وی با اشاره به اهمیت کشور عراق در مراودات تجاری و اقتصادی استان همدان، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری‌ ما برای ایجاد جهش در میزان مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها با این کشور، کاملاً مشخص است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: تعاملات تجاری، پیش‌زمینه‌ای برای تحقق تعاملات سرمایه‌گذاری است، بنابراین در راستای جذب سرمایه‌گذاران تُرک، پیشنهادها و برنامه‌های مختلفی مثل راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی و میزهای اقتصادی در این خصوص در دستور کار است.

حسینی در خاتمه سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه ضمن انعقاد قراردادهای تجاری، فعالیت‌های مطلوب اقتصادی شکل بگیرد، اظهار کرد: در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور ایران، انعقاد قراردادهای تجاری با شرکت‌های خارجی و بازارهای هدف در کشورهای همسایه زمینه توسعه اقتصادی و ارتباطات تجاری را فراهم می‌کند و همه تلاش ما حرکت در این مسیر است.

* یک میلیارد و 65 میلیون دلار صادرات کالای استان در 1401

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه صادرات کالا از استان در سال 1401 یک میلیارد و 65 میلیون دلار بوده است، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به سال 1400 در صادرات صنایع معدنی 200 درصد رشد داشتیم.

احمد شانیان در ادامه تأکید کرد: 300 نوع محصول مختلف از استان همدان به کشورهای آمریکای لاتین، اروپا و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

وی در پایان سخنان خود بر ضرورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای صادرات تأکید کرد و افزود: صادرکننده باید به کشور هدف صادراتی نگاه حرفه‌ای داشته باشد تا بتواند با برنامه‌ریزی بلندمدت، به رشد و توسعه اقتصادی دست پیدا کند.

گفتنی است در این جلسه محمدرضا سکوت به‌عنوان رابط استان همدان با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه معرفی شد.

 

 

شناسه خبر 71716