شناسه خبر:72025
1402/5/9 10:13:10

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: حذف خودرو و آسفالت از میدان هگمتانه صورت گرفت و هم‌اینک در تکاپو برای ورود به عرصه جهانی و دریافت تأییدیه نهایی از ارزیابان یونسکو هستیم.

به گزارش روز یکشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، محسن معصوم‌علیزاده اظهار کرد: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی‌مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود که به‌صورت دقیق با پیگیری و همکاری دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان ازجمله شهرداری همدان انجام شد.

وی با بیان اینکه طرح پیاده‌راه‌سازی 6 خیابان اصلی شهر همدان براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید مورد بررسی قرار گیرد و طبق نظر مشاور به پیاده‌راه تبدیل شود، اظهار کرد: خیابان‌های بوعلی و اکباتان از اواسط دهه 90 تبدیل به پیاده‌راه شدند؛ البته پیاده‌راه اکباتان نیازمند اجرای طرح‌های تکمیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اضافه کرد: در این راستا کاربری برخی از مشاغل فعال در پیاده‌راه اکباتان باید تغییر کند که درحال رایزنی با کسبه برای تحقق این مهم هستیم.

علیزاده افزود: طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی به‌زودی ارزیابان یونسکو اقدام به بررسی و بازدید از محدوده هگمتانه می‌کنند؛ بنابراین جهت آماده‌سازی این محل برای ثبت جهانی اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: اقدامات زیادی برای حذف ترافیک شامل تعریض راسته حاج‌فضل‌الله، معبر باستان و تعریض موزه منطقه‌ای صورت گرفته است تا دسترسی به بازار آهن‌فروشان تسهیل شود؛ البته در ادامه مسیر حاج‌فضل‌الله، معبری دیگری برای دسترسی به بازار آهن‌فروشان معبر باستان ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان یادآوری کرد: سال گذشته در نشستی با حضور مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر، آن‌ها کارهای تملک و تخریب دو پلاک معبر باستان را پذیرفتند و هم‌اینک طرح‌های حفاظتی هگمتانه درحال انجام است.

علیزاده اضافه کرد: کارهای عملیاتی و پیمانکاری حدود 15 کاروان‌سرا نیز انجام شده؛ همچنین حفاظت ترانشه‌ها، حفاظت آثار دوره هخامنشی، پایه ستون‌های سنگی هخامنشی و آشکارسازی معابر دوران اشکانیان که در سنوات قبل کاوش شده، درحال انجام است.

وی گفت: سه کاروان‌سرای حاشیه تپه هگمتانه شامل کاروان‌سرای جلدی، شریف‌الممالک و یداللهی وجود دارد که سامان‌دهی آن‌ها درحال انجام است.

این مقام مسئول بیان کرد: حذف سواره از عرصه هگمتانه و میدان اکباتان، سامان‌دهی کاروان‌سراها و بهبود وضعیت مسیرهای منتهی با عزم جدی مسئولان محقق شد.

ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر با حضور در شهر همدان و بررسی تاریخ این کهن‌شهر، قرار است هگمتانه را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنند.

هگمتانه و مرکز تاریخی همدان گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود که در آستانه ثبت جهانی توسط یونسکو قرار دارد. محوطه‌ باستانی هگمتانه مربوط به قرن 17 پیش از میلاد و پایتخت نخستین پادشاهان ایرانی یعنی مادها بوده است.

 

 

شناسه خبر 72025