شناسه خبر:72080
1402/5/10 12:28:36

در هلیلانِ ایلام روستایی محروم قرار دارد که بعد از 12 سال، با همت دستان توانمند سپاه حالا خشک‌سالی اش پایان یافته است.

محرومیت را می‌توان در طی کردن مسافتی سخت برای رسیدن به امکانات دید، محرومیت را می‌توان در مسیرهای سخت بدون راه مناسب مشاهده کرد، محرومیت را می‌توان در ساعت‌ها مسیر طولانی برای رسیدن به پزشک فهمید، اینگونه طعم تلخ محرومیت با جان منطقه‌ای محروم به نام هلیلان روستای کلاته آمیخته شده است.

مردمان ساکن این منطقه، قربانی محرومیت‌ها و بی‌توجهی‌هایی شده‌اند که سال‌هاست گریبانگیر آن‌ها شده اگرچه طی این سال‌ها خبرهایی برای رفع محرومیت در این منطقه اعلام شده اما یا رنگ تحقق به خود نگرفته و یا روند اجرای پروژه‌ها در این منطقه بسیار کُند بوده است.

مسیر نامناسب، عدم اشتغال و کمبود مشکلات خدماتی بخشی از مشکلات اهالی این منطقه است و برای توسعه و رفع مشکلات آن که جزو محروم‌ترین مناطق روستایی در کشور محسوب می‌شود، نیاز است همه مسئولان و دستگاه‌ها دست به دست هم داده و رفع مشکلاتش را در اولویت قرار دهند.

روستای کلاته از توابع بخش مرکزی شهرستان هلیلان که در فاصله هفت کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد دارای حدود چهل خانوار است که به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند؛ این روستا داری بیش از 500 هکتار اراضی دیم است و در سالیان گذشته داری بیش از 2000 راس دام بود.

بر اثر خشکسالی‌های چند دهه اخیر آب آشامیدنی روستا خشک شده و مدت 12 سال است که با تانکر برای روستا آب‌رسانی می‌شود.

**آب نداریم

جلیلیان یکی از شهروندان اظهار کرد: آفتاب سوزان مرداد ماه آن هم در دل محرومیت مشکل بی‌آبی را چند برابر کرده است.

وی افزود: آب آشامیدنی سالم یکی از اولین نیازهای هر منطقه برای تشکیل جامعه روستایی و شهری است اما در برخی از مناطق محروم استان ایلام ازجمله هلیلان، روستای کلاته، عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم به یک معضل تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته با پیگیری و نامه نگاری با دفتر رهبر معظم انقلاب این روستا هم جزو روستاهای هدف برای دریافت بودجه جهت احداث سیستم آب آشامیدنی و انتقال آب قرار گرفت.

*سپاه پای کار است

منصوری یکی دیگر از اهالی روستای کلاته در این خصوص گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چند روز گذشته سریعا اقدام به مکان‌یابی منبع آب و عملیات خاک‌برداری کرده است و ساخت منبع آب و سیستم لوله‌کشی آب روستا را شروع کرده که باعث شادمانی اهالی و مراجعه بسیاری از مهاجرین از شهرها شده است.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگر نباشد مشکلات زیادی دامن‌گیر روستاها و حتی مردم خواهد شد همیشه سپاه پای کار بوده و ‌ برخی دستگاه‌ها در این خصوص ضعیف عمل کردند.

*ساخت مخزن ذخیره آب روستای کلاته در کمتر از 15 روز

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام بیان کرد: مشکل کمبود آب روستای کلاته هلیلان به قدری شدید است که می‌خواهیم آن را با کار جهادی و مبتنی بر سرعت، دقت و کیفیت در کمتر از 15 روز به سر انجام برسانیم.

سردار جمال شاکرمی افزود: تجربه موفق بسیج در امر آبرسانی به روستاهای محروم استان ایلام، چراغ راه گروه‌های جهادی در ساخت این مخزن پنجاه متر مکعبی است که با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی سپاه ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: سپاه، فقط کار ساخت مخزن را بر عهده دارد و ایجاد شبکه روستا از وظایف شرکت آب و فاضلاب است که باید آن را انجام دهد.

وی با ابراز رضایت از روند پیشرفت مخزن ذخیره آب روستای کلاته، خاطرنشان کرد: بر اساس‌ برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریم این مخزن تا پایان اواسط هفته آتی به اتمام برسد.

*انجام اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب روستای کلاته در روزهای آینده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز گفت: احداث مخزن 50 مترمکعبی ذخیره‌ای بر اساس مطالعات شرکت آب و فاضلاب توسط گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه استان با نظارت این شرکت در حال انجام است.

ناصری‌نیا بیان کرد: اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب روستای کلاته با مشارکت خیرین آبرسانی کشور توسط شرکت آب و فاصلاب استان در روز‌های آتی انجام می‌شود.

وی گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این موضوع هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

حال باید گفت این پروژه، فارغ از طرح بزرگ آبرسانی بسیج به روستاهای محروم استان ایلام که با سرعت در حال اجرا است به زودی انجام می‌شود و سپاه پاسداران باز مثل همیشه دستان توانمند خود را بر مناطق روستایی محروم نشان گرفته است.

 

شناسه خبر 72080