شناسه خبر:72102
1402/5/14 08:34:42
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

حذف واسطه‌های غیر ضرور کشت قراردادی در استان همدان

سپهرغرب، گروه کشاورزی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر برنامه کشت قراردادی و حذف واسطه‌های غیر ضرور، گفت: با توجه به سامانه‌هایی که برای کشت قراردادی در استان درحال اجرا است، واسطه‌های غیر ضرور به‌سرعت حذف خواهند شد.

رضا بهراملو اظهار کرد: فعالیت و رونق صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌تواند موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد باشد؛ بر همین اساس توسعه فعالیت این صنایع در استان همدان از اولویت‌های بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از 30 درصد محصولات کشاورزی فساد‌پذیر از طریق صنایع تبدیلی به چرخه مصرف بازمی‌گردد، بیان کرد: دارایی‌‌های محصولات کشاورزی باید در جهت رشد تولید و خودکفایی قرار گیرد که در این خصوص صنایع تبدیلی نقش مؤثری دارند.

وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازارهای کشور همسایه در حوزه صنایع تبدیلی‌، تصریح کرد: همدان از محصولات کشاورزی مرغوبی برخوردار است و وقتی صنایع تبدیلی خوبی نیز ایجاد کنیم، می‌توانیم با بسته‌بندی و فرآوری باکیفیت و مناسب، به نیاز بازارهای منطقه به‌خوبی پاسخ دهیم و تأمین امنیت غذایی کشور را رقم بزنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: با توجه به اینکه عمده‌‌‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روستاییان هستند که از این طریق کسب درآمد می‌کنند، بنابراین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش می‌تواند به افزایش درآمد آن‌ها نیز منجر شود.

وی تأکید کرد: ایجاد این صنایع در بلندمدت و کوتاه‌‌‌مدت منفعت‌‌‌های بسیاری برای کشاورزان خواهد داشت و گسترش این صنعت باعث تثبیت سطح درآمد و افزایش سود کشاورزان می‌شود؛ علاوه‌بر اینکه شرایطی فراهم خواهد شد که در زمان افزایش تولید محصولات و کاهش تقاضا برای تولیدات خام، مانع از ضایع شدن آن و نوسانات منفی قیمت می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه همدان تنها استانی است که آزمونه (پایلوت) کشاورزی است، اذعان کرد: باید در کشت‌های استان همدان محصولات کم‌‌آب‌بر جایگزین شود و الگوی کشت از حالت دستوری خارج و عملیاتی شود.

بهراملو تأکید کرد: براساس الگوی کشت درنظر گرفته‌شده کشت گوجه و چغندر قند را در همدان باید کم و محصولاتی مانند داروهای گیاهی، دانه‌های روغنی، غلات و کلزا را جایگزین کنیم.

وی با تأکید بر برنامه کشت قراردادی و حذف واسطه‌های غیر ضرور، ادامه داد: با توجه به سامانه‌هایی که برای کشت قراردادی در استان درحال اجرا است، واسطه‌های غیر ضرور به‌سرعت حذف خواهند شد.

شناسه خبر 72102