شناسه خبر:72175
1402/5/15 10:48:25
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان:

تمام اسناد و مستندات هزینه‌کرد زکات در کردستان موجود است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان گفت: سال گذشته بیش از 520 میلیارد ریال زکات در استان جمع‌آوری و در سرفصل‌های مختلف هزینه شد که تمام اسناد و مستندات هزینه کرد آن موجود است.

رضا طوسی روز شنبه اظهار کرد: بخشی از منابعی که در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می‌گیرد، کمک‌های مردمی است که به‌صورت مستقیم توسط خود مردم، مراکز نیکوکاری و خیریه‌های دارای مجوز این نهاد یا از محل زکات جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این کمک‌ها در همان محل و از طریق معتمدان در میان نیازمندان توزیع می‌شود، گفت: در بحث زکات براساس قانون، دبیرخانه شورای زکات با کمیته امداد امام(ره) است نه اینکه صفر تا صد کارها را انجام دهد و با توجه به آیین‌نامه اجرایی و نیاز محل زکات جمع‌آوری شده هزینه خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان با اشاره به اینکه براساس فقه شافعی زکات جمع‌آوری شده در هر روستا، شهر و منطقه باید در همان محل هزینه و نباید به جای دیگری منتقل شود، افزود: بر این اساس شورای زکات استان تصمیم گرفته است تمام فعل و انفعالاتی که در راستای جمع‌آوری زکات و توزیع آن وجود دارد در دبیرخانه ثبت و ضبط شود.

طوسی یادآور شد: این گزارش‌ها به‌صورت دوره‌ای و مستمر جمع‌آوری شده و دبیرخانه، آن را در اختیار اعضا قرار می‌دهد، ضمن اینکه ما در سه بخش مرکز استان، شهرها و بخش ها، شورای زکات داریم در استان رئیس شورای زکات نماینده ولی فقیه، نایب رئیس استاندار و دبیرخانه نیز به عهده کمیته امداد است و چندین دستگاه دیگر نیز عضو بوده و هر کدام فعالیت خود را به دبیرخانه گزارش داده و ثبت و ضبط می‌شود، ضمن اینکه در شهرستان نیز امام جمعه رئیس و فرماندار نایب رئیس شورای زکات هستند.

وی ادامه داد: پول‌هایی که به‌عنوان زکات جمع‌آوری می‌شود مستقیم به حساب دبیرخانه شورای زکات نمی‌آید به عنوان مثال زکات فطریه براساس عرف محل از سوی معتمدین محل از جمله امام جماعت، اعضای هیئت امنا و خیرین جمع‌آوری و در میان نیازمندان همان محل توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه کرد زکات در بحث پروژه‌های عام‌المنفعه است، گفت: 80 درصد زکات جمع‌آوری شده در بخش کمک به نیازمندان و 20 درصد هم باید در بخش عمرانی هزینه شود، هر چند خود دولت هم برای این کار تشویقی در اختیار دبیرخانه قرار می‌دهد که این تشویقی نیز برای کارهای عام‌المنفعه هزینه خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان اظهار کرد: برای تمام کارهایی که از محل زکات هزینه می‌شود مستندسازی کامل و جامع انجام شده و تمام مستندات و پروژه‌ها موجود است و این آمادگی را داریم در هرکجای کشور هر خبرگزاری و رسانه‌ای بخواهد از پروژه‌ها با سند و مدرک بازید کند.

طوسی بیان کرد: در بحث اعتبارات دولتی هم سازمان بازرسی و هم دیوان محاسبات نظارت دارند و دیوان محاسبات تا پایان 1401 تاییدیه حساب‌های این نهاد را داده و سه ماهه نخست امسال هم در حال رسیدگی است، ضمن اینکه تاکنون سندی برگشت داده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری 521 میلیارد و 284 میلیون ریال زکات در سال گذشته در استان، به نحوه هزینه کرد آن پرداخت و گفت: از این میزان 34 میلیارد و 509 میلیون ریال زکات غلات، 72 میلیارد و 353 میلیون ریال زکات واجب (مال‌التجاره) و 11 میلیارد و 359 میلیون ریال مستحبی بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته 357 میلیارد و 591 میلیون ریال زکات فطریه و 45 میلیارد و 469 میلیون ریال زکات کفاره بوده است.

 

شناسه خبر 72175