شناسه خبر:72564
1402/5/25 10:30:15

سپهرغرب-گروه زیست بوم:مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه هرگونه تخلف واحدهای صنعتی را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و هیچ اغماضی در برخورد با متخلفان نداریم، گفت: طی دو سال گذشته کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون پیوست زیست‌محیطی بر زمین نخورد است.

 

مریم محمدی در نشست خبری خود که در منطقه حفاظت‌شده خانگرمز تویسرکان برگزار شد با اشاره به نصب دوربین‌های مداربسته در این منطقه گفت: پروژه هوشمندسازی هزینه‌بر است؛ تهیه هر دوربین حدود 600 میلیون تومان اعتبار و هر منطقه تقریباً 13 یا 14 دوربین نیاز دارد.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی‌ها به محیط زیست بسیار چیره شده، سال گذشته دو عملیات آبرسانی به لشگردر ملایر با تخصیص 300 میلیون تومان و در منطقه حفاظت‌شده نشر همدان با اعتبار 700 میلیون تومان انجام شد، ابراز کرد: با توجه به خشک شدن رودخانه‌ها و چشمه‌ها اگر این اتفاق نیفتد حیات وحش نابود خواهد شد.

وی با بیان اینکه مناطق شکار ممنوع و آزادی که به‌صورت رندومی برای گشت انتخاب می‌شوند، حدود 62 هزار هکتار است که تنها با 45 نفر از همکاران یگان محیط زیست انجام می‌شود. کمبود نیرو عاملی است که خستگی مضاعفی بر دوش محیط‌بانان می‌گذارد؛ البته این امر مانع انجام وظایف نیست، تشریح کرد: این یگان‌ها مجهز به دستبند، شوکر و اسلحه هستند و در صورت نیاز و در خطر بودن جان محیط‌بان مجوز استفاده از آن صادر شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با اشاره به‌وجود 13 منطقه شکارممنوع در استان ادامه داد: در سال‌های 1400 و 1401 تعداد 317 متخلف شکار دستگیر و 177 پرونده در دادسراهای استان تشکیل داده شده که محکومیت شکارچیان را در پی داشته است و با وجود تعداد نیروی کم، اجازه داده نمی‌شود شکارچی به مناطق آسیبی وارد کند.

محمدی با بیان اینکه طی دو سال گذشته و پنج ماهه ابتدای سال جاری حدود 125 شکارچی غیرمجاز پرنده، 64 شکارچی پستاندار و 44 سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز، کشف و ضبط و تحویل مراجع قضائی شده که قابل توجه است.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها چهار هزار و 633 نفر ساعت بازدید از مناطق حفاظت‌شده انجام شده، خاطرنشان کرد: در بستر هوشمندسازی، خانگرمز مجهز به دوربین‌های مداربسته شده که از طریق مانتورینگ 24 ساعته و برخط، ورود ماشین و شکارچیان رصد می‌شود. هوشمندسازی این منطقه نیز در دست انجام است چراکه محیط‌بانان دیگر نباید به‌صورت سنتی و منسوخ‌شده با پیمایش پیاده، منطقه را رصد کنند بلکه دوربین‌های هوشمند این امکان را فراهم می‌سازند که هر لحظه مناطق تحت رصد باشد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده از اقدامات اولویت‌دار ما است، تشریح کرد: هوشمندسازی لشکردر ملایر نیز از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حال انجام است و با نصب سه دوربین جدید هوشمندسازی منطقه خانگرمز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: طرح «یک ساعت با مسئولان» نیز در استان اجرا شد و مسئولان اجرایی و قضائی در مناطق حفاظت‌شده حاضر شدند. این اقدام در پیشبرد اهداف محیط زیست بسیار مؤثر بوده است.

محمدی در بخش دیگری از پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص آلایندگی واحدهای صنعتی همچون واحدهای صنعتی مستقر در شهرستان بهار، تشریح کرد: چندسالی است که مشکلات زیست‌محیطی برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بهار به‌ویژه شهرک بهاران و ساطع شدن بوی نامطبوع در هنگام شب ناشی از این واحدهای آلاینده‌ و چند عامل دیگر همچون کود‌های کشاورزی و غیره موجب گلایه و شکایت مردم این شهر شده است.

وی با تأکید بر اینکه در صورتی که واحد فوق نسبت به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی خود اقدامات لازم را انجام دهد و مورد تأیید محیط زیست باشد به طور قطع در راستای حمایت از تولید ما نیز همراهی لازم را خواهیم داشت، گفت: در کنار حمایت همه‌جانبه از تولید و واحدهای اقتصادی، رفاه و رضایتمندی مردم در اولویت است و هرگونه فعالیت اقتصادی، مشروط به حفظ محیط زیست و عدم آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان عنوان کرد: در برابر هرگونه تخلف واحدهای صنعتی با جدیت پیگیر خواهیم بود و هیچ اغماضی در برخورد با متخلفان نداریم؛ به طوری که طی دو سال گذشته کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون پیوست زیست‌محیطی بر زمین نخورد است.

محمدی با بیان اینکه برای هفته دولت نیز این تعامل را با مدیر ارشد استانی داشتیم که همه پروژه‌ها استانداردهای زیست‌محیطی را داشته باشند، اظهار کرد: برای مقابله با واحدهای آلاینده تنها دو ابزار در اختیار محیط زیست است؛ نخست اینکه واحدهای آلاینده باید نیم تا 1.5 درصد از درآمد خود را در قالب جریمه آلودگی به دولت دهند و در گام دوم خط تولید واحد متخلف، پلمب و متصدی واحد به مرجع قضائی معرفی می‌شود.

وی در خصوص مشکل محیط زیستی واحد صنعتی فولادراد گفت: این واحد مجوز استقرار دریافت کرده اما هنوز به‌دلیل عدم تکمیل استانداردهای محیط زیستی در نصب فیلتر، نتوانسته پروانه بهره‌برداری را دریافت کند و امروز در فهرست واحدهای آلاینده که موظف به پرداخت نیم تا 1.5 درصد درآمد حاصله به‌عنوان عوارض آلایندگی آلودگی هستند، قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به برگزاری همایش سالانه صنعت سبز ابراز کرد: سال گذشته هفت واحد صنعتی و تولیدی از همدان کاندید دریافت این عنوان شدند، در این بین دو واحد شیر پگاه و بیمارستان غرضی ملایر به‌عنوان صنعت سبز توانستند استانداردهای لازم را کسب کنند اما سال جاری 25 واحد تولیدی کاندید صنعت سبز شدند که امید است تعدادی از این واحدها بتوانند استانداردهای لازم را دریافت کنند.

محمدی در تشریح طرح «کهاب» و فرایند آن در استان گفت: با توجه به اهمیت روزافزون موضوع آلایندگی و به‌وجود آمدن بیش از پیش مشکلات زیست‌محیطی، روش‌های کاهش آلایندگی ازجمله طرح کهاب از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح سعی شده تا کوچک‌ترین عامل تولید آلایندگی حذف یا تولید آلایندگی‌اش به کمترین حالت ممکن برسد، تصریح کرد: هرجا سخن از آلایندگی مطرح می‌شود مبحث سوخت با نقشی پر رنگ وجود دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در اجرای این طرح حرف از آلایندگی ناشی از سوخت خام است عنوان کرد: بنزین به اصطلاح، فرار است و به‌راحتی تبخیر و بخار آن به‌عنوان یک آلاینده در فضا پخش می‌شود حال آنکه این آلایندگی علاوه بر خطر‌هایی که برای سلامتی و محیط زیست دارد، خطر انفجار را نیز بالا می‌برد.

محمدی ادامه داد: بنابراین با توجه به دشوار شدن استاندارد‌های آلودگی، برای از بین بردن این عامل انتشار نیز باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد. می‌توان با جمع‌آوری این بخارها قبل از اینکه وارد هوای آزاد شوند و بازیافت آن، این آلایندگی را کنترل کرد؛ بنابراین این پروژه از سوی شرکت فرآوردهای نفتی در همه پمپ بنزین‌ها در حال اجراست و از این پس نیز کل پمپ بنزین‌های تازه احداث‌‌شده، مکلف به اجرایی کردن این طرح هستند.

 

شناسه خبر 72564