شناسه خبر:73489
1402/6/20 11:21:37

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در مدت یک‌سال گذشته درخصوص امور مربوط به باغ بهشت، برنامه‌ریزی درخوری نداشته و ساماندهی‌ها حرکت لاکپشتی دارد.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی: آرامستان‌ها ازجمله فضاهایی هستند که مردم خواه‌ناخواه در آن‌ها حضور خواهند یافت؛ چراکه مرگ و امور مربوط به آن جزء جدانشدنی از روال زندگی هر انسانی بوده، حال آنکه این فضا در فرهنگ اسلامی- ایرانی ما از دیرباز حائز اهمیت و قابل احترام بوده است. البته باید توجه داشت که باغ بهشت همدان در خود علما و صلحایی را جای داده که از سرآمدان بوده‌اند و سبک و سیره حیات آنان پس از مرگ نیز برای ما زندگان دنیای فانی راه‌گشا است.

طبق آمار سالانه چهار تا پنج هزار میت در باغ بهشت همدان به خاک سپرده می‌شوند؛ این آمار یعنی سالانه حدود چهار یا پنج هزار طایفه که جمعیت قابل توجهی خواهند بود، به این آرامستان مراجعه دارند که نیازمند برنامه‌ریزی و سامان‌دهی هوشمندانه است و باید متولیان امر به آن توجه داشته باشند. نظم و تسهیل امور در این فضا یکی از ملزومات است، چراکه تحقق این موضوع حداقل می‌تواند بر غم افراد نیفزاید.

اسفندماه سال گذشته بود که سری به باغ بهشت همدان زدیم تا وضعیت آن را بررسی کنیم و ببینیم در این فضا چه خدمات و برنامه‌هایی برای مردم شهر همدان درنظر گرفته شده است؛ نتیجه بازدید این بود که باغ بهشت همدان چشم‌انتظار تدبیر از سوی مسئولان استانی و به‌ویژه متولی اصلی یعنی اداره کل اوقاف استان همدان است.

نبود سرویس بهداشتی مناسب، ضعف کیفیت مصالح، خرابی شیرهای آب، تخریب غسالخانه قدیمی در پی بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط، نبود نظافت کافی و فضای سبز مناسب در باغ بهشت همدان، از جمله مواردی بود که در این محل به چشم می‌آمد.

با توجه به آنچه بیان شد، در این خصوص در همان زمان خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت‌وگو کرد. وی وضعیت باغ بهشت همدان را مطلوب اعلام کرد و گفت: وضع موجود با ایده‌آل آن فاصله دارد و ما باید تلاش خود را بیشتر کنیم؛ براساس گزارش ستاد آرامستان‌های کشور باغ بهشت همدان چندین‌سال متوالی به‌عنوان آرامستان نمونه معرفی شده که نشان‌دهنده تلاش همکاران ما بوده است.

وی درخصوص نظافت باغ بهشت همدان نیز افزود: این مهم فرهنگ عمومی را می‌طلبد؛ البته همکاران ما علاوه‌بر قرار دادن سطل‌های زباله در آرامستان، به‌صورت روزانه زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: در باغ بهشت به دنبال ارائه خدمات در شأن مردم همدان هستیم و فضای سبز مناسب برای آن درنظر گرفته خواهد شد و به فراخور فضای موجود، بین قبور گلدان‌های بزرگ و کوچک و در بلوارها درخت کاشته خواهد شد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در درخت‌کاری این فضا با ما همکاری خواهد کرد.

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی از بسته بودن سرویس‌های بهداشتی مطلع نبود و در این خصوص گفت: سرویس‌های بهداشتی باغ بهشت همدان روزهای پنجشنبه و جمعه باز هستند؛ پیگیری خواهم کرد تا در همه ایام باز باشند و به‌صورت سرزده از این فضا بازدید خواهم کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر در فصل آسفالت‌ریزی نیستیم، اذعان کرد: در سال 1402 بلوارهای اصلی و خیابان‌های فرعی را آسفالت خواهیم کرد، این اتفاق از درآمدهای خود باغ بهشت خواهد بود؛ چراکه هیچ نهاد دولتی در این خصوص به ما کمک نخواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه در طول هفته نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی در باغ بهشت حضور ندارند، گفت: این ارگان‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال و برخی مراسم‌های خاص در باغ بهشت حضور دارند، البته برخی از افراد نیز قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا همه قوانین را رعایت کنند و شاهد بی‌نظمی نباشیم.

وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قبور شهدا برعهده بنیاد شهید است، اذعان کرد: بنیاد شهید با پیمان‌کاران قرارداد می‌بندد و ما نیز اعتباراتی که در اختیارمان قرار می‌دهند، جهت حفظ و نگهداری گلزار شهدا استفاده خواهیم کرد؛ البته این اعتبار امسال حدود 100 میلیون تومان بوده که سعی خواهیم کرد تا با همکاری بنیاد شهید، مشکلات موجود در گلزار شهدا را حل کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان درخصوص فضای غسالخانه قدیمی باغ بهشت که بخشی از آن تخریب شده بود نیز اظهار کرد: از این فضا بازدید خواهیم کرد و ایرادی که شما اعلام کردید را رفع می‌کنیم.

با توجه به آنچه بیان شد، امسال بار دیگر سری به باغ بهشت همدان زدیم تا ببینیم آیا تغییری در وضعیت مذکور داده شده است یا خیر؟ در مشاهدات ما تنها تغییر ایجادشده، اصلاح شیرهای آب و بهبود نظافت باغ بهشت بود، اما سایر موضوعات همچنان پابرجا است! نه آسفالتی با تغییر فصل نصیب این فضا شده، نه سرویس‌های بهداشتی باز است و نه فضای سبز درخوری درنظر گرفته شده است؛ شاید بتوان به‌طور کلی گفت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان طی این یک‌سال حرکت لاکپشتی در سامان‌دهی امور داشته است.

* کوتاهی مسئولان در زیباسازی و نگهداری باغ بهشت به‌ویژه فضاسازی مزار شهدا

علاوه‌بر این فردی در یکی از پیام‌های شهروندخبرنگار مخاطبان سپهرغرب به موضوع مناسب نبودن وضعیت تصاویر و پرچم‌های نصب‌شده در گلزار شهدای همدان پرداخته بود؛ این مسئله را خبرنگار روزنامه با رئیس بنیاد شهید شهرستان همدان مطرح کرد که وی در پاسخ گفت: ترمیم و نگهداری قبور و تعویض پرچم این فضا برعهده ما و ترمیم و تعویض تصاویر و تابلوها برعهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان است.

حاصل مشاهده میدانی ما در این خصوص نیز آن بود که وضعیت تابلوها هیچ تغییری نکرده و همچنان تصاویر دلاورمردان سال‌های دفاع مقدس مورد بی‌مهری از سوی متولیان امر قرار گرفته است. البته برخی قبور شهدا که در اطراف گلزار شهدا قرار داشتند نیز نیاز به تعمیر مناسب داشتند.

حال با توجه به آنچه بیان شد، سؤال این است که چرا اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان نه‌تنها در این خصوص، بلکه در مورد مسائل مربوط به باغ بهشت همدان اعم از فضاسازی، آسفالت، سامان‌دهی مناسب فضا، درنظر داشتن برنامه مناسب فرهنگی و غیره، توجه لازم را نداشته و به قول‌های یک‌سال پیش خود نیز عمل نکرده است؟!

هزینه‌ها‎یی که برای خرید قبور از همدانی‌ها دریافت می‌کنند، صرف چه کاری می‌شود و چرا برای بهبود شرایط متولیان امر فکر چاره نیستند و سایر مسئولان استانی در این خصوص از متولیان امر پیگیری لازم را نمی‌کنند؟!

امید است برای این نابه‌سامانی‌ها پایانی وجود داشته باشد و شاهد برنامه‌ریزی درست برای باغ بهشت همدان باشیم و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و بنیاد شهید همدان نیز درخصوص بهبود وضعیت قبور و تصاویر شهدا اهتمام جدی و همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

شناسه خبر 73489