شناسه خبر:73693
1402/6/27 12:53:55

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان درخصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط این کانون طی ایام تعطیلات تابستان گفت: فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری عمده‌ای صورت گرفته است.

معصومه ابراهیمی‌هژیر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه خبری سپهرغرب درخصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط این کانون طی ایام تعطیلات تابستان گفت: فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری عمده‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 534 کارگاه تخصصی برگزار شد، افزود: ما شاهد حضور بیش از پنج هزار نفر از کودکان و نوجوانان در این کارگاه‌ها بودیم که در موضوعات نقاشی، خوشنویسی، قصه‌گویی، بازیگری، نمایش خلاق، سفالگری، اوریگامی، داستان‌نویسی و شاهنامه‌خوانی بودند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه با اشاره به موضوع استقبال 500 درصدی کودکان و نوجوانان از برنامه‌های کانون، ابراز کرد: 62 عنوان کارگاه تخصصی برگزار شده است.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به مصادف شدن تابستان با ایام محرم و صفر، گفت: برنامه‌ای با عنوان میهمانان کوچک امام حسین (ع) برگزار شد که با حضور، مجری‌گری، مداحی و میزبانی نوجوانان بود.

این مقام مسئول درخصوص برنامه‌های انجام‌شده طی ایام اربعین تصریح کرد: به‌مناسبت این ایام بیش از سه هزار دست‌سازه توسط اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تهیه و بین زائران اربعین توزیع شد که ویژه کودکان و نوجوانان عراقی و ایرانی بود.

وی در ادامه از حضور سفیران مربی و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین خبر داد.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اعزام چهار نفر از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به مرز خسروی، افزود: این مربیان در موکب‌های اربعین به فعالیت‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان پرداختند.

این مقام مسئول با بیان اینکه توزیع 14 هزار جلد کتاب در 44 کتابخانه کانون از دیگر فعالیت‌ها بوده‌ است، افزود: این کتاب‌ها به نیابت از هشت هزار شهید استان همدان اهدا شده و مزین به نام شهدای دانش‌آموز است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به برگزای برنامه‌ هنرهای تجسمی، گفت: این برنامه در سطح ملی برگزار خواهد شد که با حضور کلیه دانش‌آموزان و مربیان در سراسرکشور، اختتامیه آن در همدان برگزار می‌شود.

* اجرای پویش نوه‌های شهید توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان، اذعان کرد: ما درحال حاضر در خدمت نسل سوم خانواده شهدا هستیم؛ بنابراین اکنون نوه‌های این خانواده‌ها باید روایتگر باشند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری پویش نوه‌های شهید، افزود: این پویش با هدف معرفی شهدا به‌عنوان قهرمان زندگی نوه‌هایشان به‌صورت تولید محتوا در قالب هنر نقاشی، نماهنگ، پادکست و اطلاع‌نگاشت برگزار می‌شود.

ابراهیمی‌هژیر از شروع ثبت‌نام بیست‌وهفتمین جشنواره ملی قصه‌گویی نیز خبر داد و گفت: مرحله استانی آن در آبان‌ماه برگزار می‌شود و اکنون درحال دریافت آثار هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری برنامه‌های ورزشی در ایام تعطیلات تابستانی، اذعان کرد: کانون برای نخستین‌بار در سطح استان همدان کلاس‌های ورزشی در رشته‌های تکواندو و کاراته برگزار کرد.

وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی ویژه دختران و مادران نیز اشاره کرد و گفت: ما همچنین دوره‌هایی را در زمینه آسیب‌های اجتماعی با حضور همه اعضای خانواده متناسب با رده سنی برگزار کرده‌ایم.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به رونمایی از کتاب‌هایی که به‌تازگی چاپ شده‌اند، افزود: این برنامه با حضور نویسندگان اثر ازجمله خانم رحمانی و آقایان کیانیان و بیگلری برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با ماه محرم پویشی به‌نام «به‌ وقت کتاب» داشتیم، تشریح کرد: با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و ترغیب افراد به کتاب‌خوانی، پویش «به وقت کتاب» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اجرا شد.

ابراهیمی‌هژیر در ادامه با اشاره به آگهی شدن کتاب‌های «تشنه‌لبان» نوشته‌ حمید گروگان، «چهل روز عاشقانه» نوشته‌ محمدرضا سنگری و «هنگام باران بود» نوشته سیدحبیب نظاری از صداوسیما و فضای مجازی، افزود: ما از فضای موجود در کانون استفاده کردیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند در راستای این پویش در کنار خانواده خود، بلندخوانی کتاب را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تابستان پُرکاری بوده است، اظهار کرد: همچنین نخستین مهرواره لالایی برای حضرت علی‌اصغر در مرکز شماره دو همدان برگزار شد.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان که با عنوان حال خوب در مرکز شماره سه همدان برگزار شدند، افزود: این برنامه با حضور اساتید تهرانی که به آموزش خوشنویسی، عکاسی و نقاشی پرداختند.

وی در ادامه با اشاره به استقبال خوب نوجوانان از این کارگاه، گفت: 500 اثر از کودکان سراسر کشور با موضوع حال خوب من به نمایش گذاشته شد.

ابراهیمی‌هژیر از برگزاری طولانی‌ترین سفره حضرت رقیه با مشارکت مادران، پدران و فرزندان در مجتمع شهرک مدنی اشاره کرد و افزود: در برنامه‌ای هم هر کودک توسط والدین خود اطلاعاتی را از استان مورد علاقه خود جمع‌آوری می‌کند و سپس اماکن تاریخی، گردشگری، غذاها و دیگر موارد آن استان را به سایر کودکان معرفی می‌کند که اختتامیه این برنامه در روز‌های پایانی تابستان برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری سه‌شنبه‌های قصه‌گویی خبر داد و گفت: هر سه‌شنبه کودکان و نوجوانان در کنار یکدیگر به خواندن کتاب‌های مختلف می‌پردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دست‌سازه‌ها و سرگرمی، ابراز کرد: ما در مناسبت‌های مختلف ازجمله برنامه فصل شیدایی که در 15 روز برگزار شد و همچنین در برنامه‌های مناسبتی حجاب و عفاف و ستاد امر به معروف، حضور داشتیم.

وی در ادامه افزود: از 15 خردادماه تا 15 شهریورماه مربیان سیار ما در پارک‌های مختلف حضور داشتند و به فعالیت‌های فرهنگی، هنری ادبی پرداختند؛ حضور مربیان را به‌صورت شنبه‌ها در پارک شهرک بهشتی، یکشنبه‌ها در پارک اعتمادیه، دوشنبه‌ها در پارک سپیده استادان و سه‌شنبه‌ها در پارک سعیدیه داشتیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به برگزاری انجمن‌های عکاسی، شعر و داستان ویژه نوجوانان، اذعان کرد: این انجمن‌ها با استقبال حداکثری توسط نوجوانان تشکیل شده است.

وی با اشاره به بستن تفاهم‌نامه با امور مساجد و سازمان فنی، افزود: حضور مربیان در 27 مسجد کم‌برخوردار و انجام امور فرهنگی، ادبی و هنری در این مناطق با استقبال قابل توجهی صورت گرفت که این اقدام موجب محرومیت‌زدایی و عدالت آموزشی است.

ابراهیمی‌هژیر با تأکید بر «روز همدان»، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی گسترده و ویژه‌ای در این زمینه انجام شده و همراه با معرفی شخصیت‌ها، مکان‌ها و غیره بوده است.

وی گفت: همچنین در این روز برنامه‌هایی همراه با اجرای نمایش خلاق توسط شخصیت‌های بزرگ همدان در کلیه مراکز کانون همدان برگزار شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح 2020 را هماهنگ با کشور اجرا کردیم، عنوان کرد: استان همدان پایگاه اصلی طرح 2020 است که اساس آن محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات رایگان جهت برقراری عدالت آموزشی و فرهنگی بوده؛ ما در دو منطقه منوچهری و حصار حضور داشتیم.

وی گفت: در طرح مذکور خدماتی طی چهار روز توسط مربیان ما شامل قصه‌گویی، سفال‌گری، بلندخوانی کتاب و نقاشی ارائه شد که با هدف آموزش و سرگرمی کودکان و نوجوانان بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به برگزاری برنامه اتاق فرمان، تشریح کرد: مربیان کل استان هرماه به مدت یک روز در مرکز همدان حضور می‌یابند و کتابی به آنان معرفی می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه مربیان به‌صورت گروهی و با زبان هنر همراه با خلاقیت و اجرای تئاتر، پویانمایی و قصه‌گویی آن کتاب را به سایر مربیان آموزش می‌دهند، اظهار کرد: این طرح توسط بنده ارائه شده و جزء طرح‌های خلاق استان همدان است.

ابراهیمی‌هژیر از برگزاری دوره آموزشی تربیت مذهبی کودکان و نوجوانان با زبان هنر اریگامی نیز خبر داد و گفت: این طرح توسط آقای مهدی‌زاده (کودک بلندقد) از استان قم ارائه شده است.

وی در ادامه با اشاره به اعزام دو نفر از نوجوانان به استان کرمانشاه جهت شرکت در جشنواره منطقه‌ای شعر محبت، افزود: دو نوجوان دیگر همراه با مربیان ادبی خود به شهر چالوس جهت شرکت در اختتامیه جشنواره ادبی اعزام شدند.

ابراهیمی‌هژیر در پایان به موضوع کسب دو رتبه بین‌المللی نقاشی از کشور فرانسه توسط کودکان و نوجوانان در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: انجام برنامه‌های مناسبتی ازجمله برپایی غرفه و موکب و فعالیت‌های ویژه عید غدیر، عفاف و حجاب و انجام امر به معروف و نهی از منکر، از دیگر اقداماتی بوده که توسط این نهاد انجام شده است.

 

شناسه خبر 73693