شناسه خبر:74094
1402/7/8 13:30:22

استاندار کردستان گفت: در صورت تسریع در انتقال آب سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند، تمام طرح‌های حوزه آب استان تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی کردستان در سنندج اظهار کرد: در حوزه وزارت نیرو به‌ویژه آب، طی دو سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی افتاده که بی‌سابقه است.

وی افزود: شهرستان بیجار با توجه به ظرفیت‌ها و عقب‌ماندگی، از اولویت‌های ما برای سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها در راستای توسعه است و همواره سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در این شهرستان دعوت کردم.

استاندار کردستان به واگذاری اجرای طرح‌ شبکه پایاب سد تالوار به بخش خصوصی به‌عنوان دومین مدل در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این کار بسیار ارزشمند است و تأثیر زیادی در سرعت اجرای پروژه دارد.

زارعی‌کوشا بر لزوم تلاش برای تحقق فرموده رهبری مبنی بر کاهش مهاجرت از شهرستان بیجار و رشد جمعیت تأکید کرد و گفت: در برخی روستاها کارهایی انجام و مهاجرت معکوس شده که باید با جدیت دنبال شود.

*پیش‌بینی بارش‌های بالاتر از نرمال در پاییز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم گفت: سال آبی گذشته متوسط بارش 463 میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه پیش از آن، 34 درصد افزایش داشت.

آرش آریانژاد با بیان اینکه با این وجود در حوضه سفیدرود در شرق استان بارش‌ها کمتر است، ادامه داد: انتقال بین حوضه‌ای آب ازجمله انتقال آب سد آزاد به قوچم و شرق استان، برای جبران این وضعیت و جایگزینی آب سطحی پایدار با جای آب‌های زیرزمینی است.

وی به افزایش قابل توجه حجم بالای مخازن آب سدها در استان طی سال گذشته آبی اشاره کرد و افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، بارش‌ها از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا آذرماه مستمر ادامه خواهد داشت و بالاتر از نرمال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به افزایش 182 درصدی اعتبارات پروژه‌های حوزه آب در سال گذشته نسبت به سال‌های اخیر اضافه کرد: امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال به طرح‌های آبی استان تخصیص یافت.

آریانژاد به برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان پرداخت و گفت: در فاز ابتدایی باید 253 میلیون مترمکعب و فاز دوم 12.6 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود که تاکنون 25 درصد آن عملی شده است.

وی یادآور شد: در 6 ماهه نخست سال جاری، بیش از 120 حلقه چاه آب غیرمجاز مسدود شد که کمک قابل توجهی به احیای منابع آب زیرزمینی است.

در این جلسه مقرر شد احداث شبکه آبیاری تحت فشار هزار هکتاری پایاب سد تلوار در دشت خورخوره بیجار به سرمایه‌گذار بخش خصوصی (شرکت سازه ساروج الغدیر) واگذار شود.

 

شناسه خبر 74094