شناسه خبر:74493
1402/7/19 08:10:58

رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک با فروش محصولات خود در سال گذشته، از خروج 5.5 میلیون دلار ارز جلوگیری کردند.

مجید کزازی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران راهبرد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور همدان را جلوگیری از خروج ارز از کشور برشمرد و افزود: 10 هزار میلیارد ریال فروش ریالی و 5.5 میلیون دلار فروش ارزی توسط این واحدها رقم خورد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان سعی دارند از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند و صادرات خود را نیز افزایش دهند.

کزازی در معرفی ظرفیت‌های فناوری همدان گفت: در استان همدان 340 واحد فناور و 74 شرکت دانش‌بنیان فعال است که تلاش شده زیرساخت‌های لازم برای حمایت حداکثری آن‌ها فراهم شود.

رئیس پارک علم و فناوری همدان اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان، دانش فنی و میزان تولید بالایی دارند و محصولات آن‌ها جایگزین محصولات خارجی در سطح بازار داخلی می‌شود؛ همچنین نمونه خارجی محصولات برخی از آن‌ها یا وجود نداره یا بسیار کم است.

کزازی با بیان اینکه شرکت «دانش صنعت فهیم» در جلوگیری از خروج ارز به خارج کشور فعالیت چشمگیری داشته است، افزود: این شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت دارد و 17 نوع محصول را تولید و در بازار عرضه می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که کشور ایران مورد تحریم‌ها قرار گرفت و بازار خودرو دچار مشکل شد، این شرکت با تولید قطعات خودرو توانست بازار داخلی را زیر پوشش قرار دهد و از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری کند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان ادامه داد: این شرکت سالیانه 60 هزار قطعه خودرو هرکدام با ارزش معادل 3.8 دلار تولید می‌کند و با 9 شرکت تأمین‌کننده همکاری مستمر دارد.

کزازی افزود: شرکت دانش صنعت فهیم از سال 95 تأسیس شده و 35 نیروی انسانی را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده است.

وی گفت: شرکت «همدان آزمون کاوش‌گر‌» نیز تجهیزات آزمایشگاهی- مهندسی در حوزه‌های کشاورزی، مکانیک، پلیمر، الکترونیک و عمران تولید می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه این شرکت از سال 98 فعالیت خود را آغاز کرده و درحال حاضر دارای پنج نیروی انسانی است، افزود: سالیانه این شرکت یک‌هزار قطعه نمونه‌بردار و 500 قطعه مخزن وکیوم تولید می‌کند.

کزازی ادامه داد: نخبگان همدانی قطعه نمونه‌برداری، تجهیزات آزمایشگاهی- مهندسی شرکت همدان آزمون کاوش‌گر را مشابه نمونه آلمانی ساخته و در بازار داخلی عرضه می‌کنند.

وی گفت: درحال حاضر قیمت تمام‌شده محصول وارداتی نمونه‌برداری با 500 تا هزار دلار وارد کشور می‌شود که هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد و این درحالی است که این شرکت محصول خود را با 50 میلیون ریال در بازار داخلی به فروش می‌رساند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان همچنین با اشاره به اینکه شرکت «آینده‌نگر جوکار» نیز در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: این شرکت از سال 99 تأسیس شده و تولیدات آن سالیانه متغیر است؛ سال گذشته 60 دستگاه و در 6 ماهه امسال بیش از 50 دستگاه تولید شده است.

کزازی افزود: تولیدات رباتی این شرکت در صنایع مختلف ظروف چینی، چوب، خودروسازی و پرس برق کاربرد دارد.

وی بیان کرد: قیمت پایه محصولات این شرکت چهار میلیارد و 700 میلیون ریال است که محصول وارداتی آن بیش از 40 میلیارد ریال در بازار داخلی به فروش می‌رسد و هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد؛ به همین منظور از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری شده است.

رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: در این شرکت هفت نیروی انسانی به‌طور مستقیم و 100 نفر به‌طور غیر مستقیم فعالیت دارند.

در استان همدان 340 واحد فناور و 74 شرکت دانش‌بنیان فعال است.

شناسه خبر 74493