شناسه خبر:74494
1402/7/19 08:13:34

وقتی سخن از مدیریت استان‌ها به میان می‌آید، بیش از هر فرد و مقامی، استاندار و چهار معاونش در مرکز توجه قرار می‌گیرند؛ درواقع استاندار به‌عنوان نماینده مستقیم رئیس دولت در هر استان و معاونینش، پنج تن هر استان برای هدایت و ارتقای کیفیت حیات مردم در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. البته در برهه‌های مختلف هر معاونت‌ حسب مأموریت‌ها از برجستگی کاری بیشتر به‌ویژه در رسانه‌ها برخوردار می‌شوند؛ اما یکی از این معاونت‌ها بیش از دیگران و به‌صورت مستمر مرکز ثقل خدمات تیم مدیریتی استان است، «معاونت عمرانی». این معاونت با توجه به دایره گسترده مأموریتی شامل حوزه شهرها و روستاها، هدایت و نظارت بر پروژه‌های زیربنایی، اقتصادی، عمرانی و غیره، بیش از دیگر بخش‌ها پیشران رشد و ترقی استان محسوب می‌شود. به‌ویژه در استان همدان که با وجود ظرفیت‌های عظیم، هنوز نتوانسته در قامت شایستگی‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی ظهور و بروز داشته باشد.

انتظار بیشتری از سکاندار حوزه عمرانی استان می‌رود، استانی که گردشگری یکی از محورهای پیشرفت آن است، نیاز به زیرساخت‌های مورد قبول ازجمله در حوزه محورهای مواصلاتی دارد و این درحالی بوده که استان همدان به‌ویژه در محورهای دسترسی به مراکز گردشگری با مشکلات جدی مواجه است. یکی از این موارد پروژه چهاربانده کردن جاده علیصدر بوده که سال‌ها است این مسیر به‌خاطر حجم بالای تردد و مشکلات ساختاری، حوادث و سوانح متعددی را برای مردم رقم زده و باعث مرگ بسیاری شده است. اگرچه در چندسال اخیر اقداماتی برای ایمنی این مسیر انجام شده، اما قطعاً هیچ‌یک از آن‌ها جای چهاربانده شدن این جاده را نمی‌گیرد و ما همچنان با وجود گذشت 6 سال از طرح این موضوع، اندر خم کوچه مطالعه پروژه و انتخاب پیمانکار هستیم و ان‌شاءالله ابر و باد و مه و خورشید و فلک همراهی کنند، از 68 کیلومتر طول این پروژه، 12 کیلومتر آن احداث می‌شود.

این روند کُند را در کنار این آمار قرار دهید که با وجود تمام تدابیر ایمنی در ماه‌های نخست امسال، در این محور فقط 13 تصادف منجر به فوت داشته‌ایم! بگذریم از تصادف‌های منجر به جرح یا خسارت. البته پروژه جاده علیصدر تنها پروژه راهبردی اما با روند لاکپشتی نیست که گلوگاه یک محور گردشگری را می‌فشارد، محور دسترسی به گنجنامه که از سویی به تویسرکان نیز منتهی می‌شود هم از آن پروژه‌های مهم است که ما و مردم و گردشگران نشسته‌ایم ان‌شاءالله معاونت عمرانی استانداری همتی بکند و پس از انجام مطالعات لازم، تکلیف مردم شهرستان‌های همدان و تویسرکان و گردشگرانی که به دنبال بازدید از سنگ‌نبشته‌های گنجنامه و استفاده از هوای روح‌بخش کوهستان الوند به این منطقه سفر می‌کنند را روشن کند.

متأسفانه از این‌دست ‌پروژه‌ها از مسکن گرفته تا طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و معضلات ترافیکی در شهرهای بزرگ استان کم نیست که نیاز به همت مضاعف تیم معاونت عمرانی و به‌خصوص فردی دارد که قرار است راهبر این حوزه باشد. پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی استان تشنه اعتبار هستند که بخشی از پای کار آوردن سرمایه‌گذار و جذب اعتبار ملی به‌عهده همین معاونت است؛ اصلاً به دنبال قضاوت درباره عملکرد متولیان این حوزه نیستیم، اگرچه براساس شنیده‌ها نام افرادی برای تصدی این سِمت پس از فرزاد تیموری در جلسات و صفحات فضای مجازی می‌چرخد اما باید به این نکته توجه کرد مردم استان همدان از نماینده دولت آیت‌الله رئیسی که شبانه‌روز و خستگی‌ناپذیر در خدمت مردم و اعتلای کشور است، انتظار دارند فردی را به‌عنوان معاون عمرانی برگزیند که استان همدان را به معنی واقعی کلمه به یک کارگاه عمرانی تبدیل کند.

شناسه خبر 74494