شناسه خبر:74839
1402/7/29 12:16:36

سپهرغرب- گروه شهر: شهر رم ایتالیا که به‌عنوان مهد تمدن غرب شناخته می‌شود با مشکلات ناشی از انباشت زباله دست‌وپنجه نرم می‌کند. این شهر برای مقابله با آلودگی ناشی از ضایعات از آمستردام کمک گرفته است، به‌طوری‌که حجم زیادی از زباله‌های خود را به این شهر صادر می‌کند.

سال گذشته، یک آتش‌سوزی بزرگ، به بزرگترین شرکت پردازش زباله شهر رم آسیب زیادی وارد کرد، به‌طوری‌که راه‌اندازی مجدد آن حداقل تا سال 2026 عملیاتی نخواهد شد. تنها راهی که رم می‌تواند برای مقابله با حجم بالای زباله‌ها به کار ببرد، دفن زباله است که مقادیر زیادی گاز متان مخرب آزاد می‌کند.
برای حل مشکل انبوه زباله‌ها، شهرداری رم با شرکت زباله و انرژی آمستردام (AEB) معامله کرده است تا هر هفته 900 تن زباله را به این شهر صادر کند. زباله‌ها فشرده می‌شوند و در 16 واگن قطار به سمت آمستردام ارسال می‌شوند. رم 200 یورو به ازای هر تن زباله به AEB پرداخت می‌کند که در یک دوره سه‌ساله حدود 28 میلیون یورو می‌شود.
 
**پیامدهای زیست‌محیطی ارسال زباله‌های روم به آمستردام چیست؟
 
سوزاندن یک تن زباله شهری حدود 1.3 تن CO2 آزاد می‌کند و باعث انتشار مواد سمی جانبی می‌شود، اما ریختن زباله در محل‌های دفن زباله می‌تواند پیامدهای بدتری داشته باشد. زمانی‌که مواد آلی بدون اکسیژن تجزیه می‌شوند، گاز متان تولید می‌کنند. متان در یک بازه زمانی 100 ساله دارای پتانسیل گرمایشی است که حدود 25 برابر بیشتر از دی‌اکسیدکربن است.
 
نکته مثبت سوزاندن زباله این است که انرژی تولید شده توسط سوزاندن زباله‌ها قابل مهار است، در حالی که آزاد شدن آهسته انرژی از زباله‌های دفن‌شده میسر نیست.
 
آمستردام انرژی تولید شده از این زباله‌ها را برای گرم کردن حدود 30 هزار خانه مورد استفاده قرار می‌دهد. بر اساس اطلاعات اداره مرکزی آمار هلند در سال 2020، این شهر به میزان 24 میلیون تن زباله وارد کرده است.
 
در اروپا، تجارت‌های زیادی پیرامون زباله بین شهرها وجود دارد؛ به عنوان مثال، هامبورگ زباله‌ها را از هلند و کپنهاگ زباله را از بریتانیا وارد می‌کند. وین ضایعات را از ایتالیا و آلمان وارد می‌کند و آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند، اما بسیاری از زباله‌های اتحادیه اروپا به خارج از این اتحادیه و اغلب به ترکیه و هند صادر می‌شود.
 
 

شناسه خبر 74839