شناسه خبر:75586
1402/8/16 12:07:36

کارشناس و محقق مسائل فلسطین گفت: بر خلاف آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی و مقاومت به‌دنبال جنگ و تنش نیستند، چراکه تا همین‌جا نیز بزرگ‌ترین پیروزی را کسب کرده‌اند و دوران جدید آغاز شده است.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار : 29 روز از آغاز مناقشه بی‌سابقه میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد؛ پس از ضربه کاری نیروهای حماس به رژیم صهیونستی، در روزهای اخیر موج حملات اسرائیل به نوار غزه از هوا و زمین شدت گرفته و البته نیروهای حماس نیز مانند گذشته هر از گاهی مناطقی از اسرائیل را هدف قرار داده و نفرات و تجهیزات آن‌ها را نابود می‌کنند، اما آنچه مسلم است وحشیگری نیروهای اشغالگر صهیونیستی در برابر مجامع جهانی است که به هیچ یک از پروتکل‌های جنگی پایبند نبوده و مردم غیر نظامی را در بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها نیز مورد هجوم بمب‌های خود قرار می‌دهند.

 

با توجه به آنچه در این روزها گذشته و پس از سخنرانی هوشمندانه سید حسن نصرالله؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص وضعیت مقاومت و فلسطین و تعیین راهبردها، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در خصوص تحولات فلسطین و مقاومت داشته باشیم، آنچه می‌خوانید متن این گفت‌وگوست:

 

محسن فائضی در ابتدای سخنان خود به چرایی شکل‌گیری طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: محمد ضیف رهبر نظامی دوست داشتنی و محبوب فلسطین در پیامی به‌خوبی دلیل این اقدام را توضیح داد و گفت: «اشغالگران زنان معتکف در مسجدالاقصی را مورد حمله قرار دادند و حرمت این مسجد را زیر پا گذاشتند، در حالی که قبلاً به آن‌ها هشدار داده بودیم. دشمن اشغالگر به مسجدالاقصی دست درازی و به معراجگاه پیامبر اسلام (ص) هتاکی کرد. صدها فلسطینی سال جاری در نتیجه جنایات اشغالگران صهیونیست شهید و مجروح شدند. دشمن پیشنهاد ما برای مبادله انسان‌دوستانه اسرا را نپذیرفت و هر روز جنایات آن در کرانه باختری ادامه دارد. بنابراین ما آغاز عملیات طوفان الأقصی را اعلام می‌کنیم».

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: می‌توان خط قرمز مسجدالاقصی (مانند نبرد سیف القدس در رمضان 2021)، جسارت به مرابطین و عدم تن دادن رژیم صهیونیستی به تبادل اسرا را سه دلیل شروع نبرد مقاومت تحت عنوان عملیات طوفان الاقصی دانست.

 

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با این بیان که طوفان الأقصی نتیجه مستقیم کردار صهیونیست‌ها در هفت دهه اشغالگری بود، تصریح کرد: ظلم و هتک حرمت‌ها از دهه 1930 میلادی، اشغالگری و اجبار اهالی فلسطین به مهاجرت و جایگزین کردن قومی به‌جای آن‌ها با زور اسلحه، ریشه اصلی خشم و کینه ملت فلسطین است. خشمی که نه‌تنها در سینه‌ها نمانده، بلکه به‌واسطه استمرار آن به‌صورت مستمر تازه و تازه‌تر هم شده است.

 

فائضی تأکید کرد: باید بدانیم ظلم و اشغالگری صهیونیست‌ها نه مربوط به سال 1948و نه مربوط به جنگ خونین 2014، بلکه روزانه و ساعت به ساعت بوده است. «النکبة مستمرة» بهترین کلمه برای وصف آن چیزی است که صهیونیست‌ها طی چندین دهه بر سر ملت فلسطین آورده‌اند. این ظلم مداوم از اسارت گرفتن‌ها، شهرک‌سازی‌های پایان‌ناپذیر، شهادت کودکان و زنان و... خون هر انسان آزاده‌ای را به جوش می‌آورد.

 

وی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه این عملیات دستاوردهای بی‌شماری برای جبهه مقاومت داشته، به حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به نقاط بی‌دفاع و مردم غیر نظامی غزه اشاره و اظهار کرد: اسرائیل حملات زمینی محدود (نه تهاجم یکجانبه) را تکرار و امتحان می‌کند، حملاتی که در کنارش حملات هوایی هم اوج می‌گیرد، از دیگر سو نیز در جبهه‌های یمن، شمال (مرز لبنان)، پایگاه‌های آمریکا در عراق و... نیز بیش از قبل شاهد عملیات و تنش هستیم.

 

کارشناس و محقق مسائل فلسطین با بیان اینکه طی روزهای اخیر قسام و نیروهای حماس هم بسیار جدی‌تر از روزهای اخیر حملاتی به تلاویو و عسقلان داشته‌اند، ابراز کرد: تنش در کرانه باختری بالاخص در جنین و نابلس رسماً وارد فاز جدید و جدی‌تری شده و چیزی که می‌توان فهمید اینکه قصد اسرائیل بر ادامه جنگ و این مدل حملات که گویا به قصد سیطره نسبی بر شمال غزه است، جدی است.

 

فائضی ادامه داد: در مقابل واکنش جبهه همراه غزه برای بازدارندگی و مجبور کردن اسرائیل به پایان جنگ و مبادله اسرا نیز جدی‌تر است.

 

وی در بخش سوم سخنان خود به یک شایعه در روزهای اخیر نیز اشاره کرد و توضیح داد: شایعه‌ای از قول اسماعیل هنیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه «آماده مذاکره سیاسی برای راه حل دو کشوری با پایتختی قدس هستیم.» باید عرض کنم این جمله و شبیه آن که در رسانه‌های مختلف فارسی دست به‌ دست می‌شد بی‌انصافی است؛ هنیه در سخنرانی خود در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود: «این جنبش طرح جامعی را در مورد وضعیت کنونی به طرف‌های مقابل ارائه کرده که از توقف جنگ، سپس بازگشایی کامل گذرگاه‌ها و پس از آن انعقاد قرارداد مبادله اسرا آغاز می‌شود تا با پایان اشغالگری به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف ختم شود».

 

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: کلمات اشغالگری و پایتختی کل قدس برای کشور فلسطین، ادبیات ثابت حماسی‌ها در حدود 10 سال گذشته و پس از به‌روزرسانی و ایجاد سند سیاسی جدید حماس است، ادبیاتی که مشخص است حرف از تشکیل فلسطین می‌زند و تنها کمی لحن نابودی اسرائیل درون آن نیست؛ اما هیچ شخص یا رسانه‌ای از آن برداشت به تشکیل دو دولت نمی‌کند؛ چون عملکرد، کنش‌گری و مواضع رسانه و اشخاص حماس مشخص است که دنبال آزادی کل فلسطین نهر تا بحر هستند.

 

فائضی این را هم متذکر شد که آن‌هایی که در میانه «طوفان الاقصی» که بزرگ‌ترین گام بوده و به تعبیر رهبری، آغاز دوران نابودی رژیم است، هنوز هم سعی دارند به حماس بدبین باشند یا از لابه‌لای حرف‌ها، تاریخ و کتب روایت ضد حماس استخراج کنند، یا اقدامات ایران را با قطر و ترکیه با کلماتی چون عدم جرأت و تماشاچی بودن مقایسه ‌کنند، در بهترین حالت می‌توان گفت در حق مقاومت و جمهوری اسلامی بی‌انصافی می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: در یک کلام باید گفت بر خلاف آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی و مقاومت به‌دنبال جنگ و تنش نیستند، چراکه تا همین‌جا نیز بزرگ‌ترین پیروزی را کسب کرده‌اند و دوران جدید آغاز شده است.

 

کارشناس و محقق مسائل فلسطین با اشاره به اخباری مبنی بر محاصره غزه نیز گفت: نباید به روایت اسرائیلی‌ها در این خصوص توجه کنیم؛ فیلم‌های منتشرشده از سوی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد منظور آن‌ها از محاصره احتمالاً پیشروی در کم‌عرض‌ترین نقطه نوار غزه که پایین محله الزیتون و الشاطئ است، بوده و فعلاً اوضاع تا حدودی تحت کنترل است. در جنگ 51 روزه هم اسرائیل خیلی زود به این مناطق زیر شهر غزه رسید که ارزش چندانی در تعیین معادلات ندارد. ضمن اینکه تازه فرصت ضربه‌ها آغاز شده و پیام ابوعبیده هم همین بود.

 

فائضی سپس به سخنرانی سید حسن نصرالله در روز جمعه اشاره کرد و افزود: کلیدواژه‌های سخنان سید مقاومت چند مسئله بود؛ ملت فلسطین، مجری عملیات و دلایل آن. در واقع او بیان کرد ما در جنگ تمام عیاریم و هدفمان مشغول کردن بخشی از توان اسرائیل به شمال است، اگر به لبنان حمله شود همه گزینه‌ها روی میز است و اگر آتس‌بس نشود، منطقه به سوی جنگ می‌رود. در یک کلام تأکید او بر این بود که مقاومت پیروزی بزرگی کسب کرده و دنبال پایان جنگ است، بر خلاف آمریکایی‌ها که دنبال ادامه جنگ‌اند.

 

وی ادامه داد: از همه مهم‌تر این است که سید حسن نصرالله به جای آنکه تهدید جدید و مورد انتظاری بکند تهدیدات آمریکایی‌ها را افشا کرده و نشان داد ارزشی در معادلات ندارند. آنچه او گفت بیش از توقع و پیش‌بینی ما بود! آنچه من می‌فهمم کنترل تنش‌هاست نه آغاز نبردی جدید. بنابراین جملات تهدیدی سید مقاومت برای ما کمی دور از انتظار بود؛ سخنان او نه در پازل سخت‌تر کردن فضای روانی لبنان و منطقه، بلکه افشا کردن تهدیدات پیشین آمریکایی‌ها، در راستای تخلیه فشار روانی بود. به این معنی که نگران ناوها و آمریکا نباشید؛ آن‌ها از روز نخست تهدید کرده، اما کاری نمی‌کنند.

 

این محقق و کارشناس مسائل فلسطین در خاتمه سخنان خود اذعان کرد: شامگاه جمعه چند عملیات علیه نیروهای اسرائیلی انجام شده و صهیونیست‌ها مجبور به عقب‌نشینی به سمت مرز غزه شد‌ه‌اند، در حال حاضر حضور اسرائیل در غزه معطوف به سه کیلومتر در شمال و نوار عرضی زیر شهر غزه است. دو منطقه نسبتاً کشاورزی و بی‌ارزش و البته فرصتی برای حملات قسام. جنگ از سوی رژیم صهیونستی ادامه دارد و جنگ رسانه‌ها جدی‌تر است. باید اخبار را از کانال درست دنبال کرده و با نگاه جامع به مسائل اوضاع را تحلیل کنیم.

شناسه خبر 75586