شناسه خبر:75589
1402/8/16 12:19:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: باید برای ساخت کتابخانه‌ها در سایت‌های مسکن ملی استان برنامه‌ریزی شود.

عاطفه زارعی پیش از ظهر روز گذشته در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان با بیان اینکه باید اقدامات فرهنگی در حوزه آگاهی بیشتر مردم صورت گیرد، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی برنامه‌هایی را درنظر گرفته و در هفته کتاب اجرا خواهد کرد؛ همان‌گونه که تاکنون نیز برنامه‌های معرفتی مبتنی بر کتاب برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هفته کتاب از 23 تا 30 آبان‌ماه با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد، تصریح کرد: از دستگاه‌ها تقاضا می‌شود با همکاری یکدیگر در همه حوزه‌های فرهنگی فعالیت مؤثر انجام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه با بیان اینکه ملایر نیازمند یک کتابخانه استاندارد است، اضافه کرد: ملایر در کتابخانه‌های روستایی رتبه نخست استان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص جمعیت و ماندگاری مردم برای ایجاد کتابخانه در روستاها اهمیت دارد و روستاهای کوچک و کم‌جمعیت با کتابخانه سیار پوشش داده می‌شود.

زارعی با بیان اینکه پیشخوان‌های کتاب نیز می‌تواند نیازهای اطلاعاتی روستاها را برطرف کند، گفت: در هر روستا دهیاری یک مکان اختصاص دهد، منابع اطلاعاتی در قالب یک یا چند قفسه اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت خیرین حقیقی و حقوقی برای کتابخانه‌ها در ملایر استفاده شده است، اظهار کرد: در طرح ملی مسکن نیز فضا برای کتابخانه‌ها درنظر گرفته شود تا در آینده نیازهای فرهنگی این مناطق هم تأمین شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در سطح استان در حوزه حمایت از کسب‌وکارهای کوچک ورود کردند، ابراز کرد: در حوزه کتابخانه‌ها از اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای ملایر درنظر گرفته شده که امیدواریم پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی مجهز به پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و لاتین هستند، افزود: محققان می‌توانند به‌صورت رایگان از پایگاه‌ها استفاده کنند.

   12 هزار نفر در ملایر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر نیز با بیان اینکه در این شهرستان از زندان تا پارک سیفیه کتابخانه وجود دارد، اظهار کرد: نزدیک به 12 هزار نفر عضو 22 کتابخانه‌ عمومی شهرستان هستند.

سیدمهدی آخشیک با بیان اینکه 13 هزار و 614 جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شده است، افزود: کتابداران در مناطق کم‌برخوردار شهرستان‌ها حاضر می‌شوند و به اجرای برنامه‌های مختلف کتاب‌محور می‌پردازند.

وی در ادامه از بازسازی کتابخانه‌های عمومی آیت‌الله مصطفوی روستای جوزان، پرفسور راستان، کتابخانه ولایت جوکار و آیت‌الله میرزا ولد دمق خبر داد و اظهار کرد: طی هفته دولت توانستیم کتابخانه گلستان کتاب روستای توچغاز را نیز بهره‌برداری کنیم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی ملایر با بیان اینکه یک کتابخانه در ساختمان شهیداحدی با همکاری شهرداری آماده بهره‌برداری است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه عمومی سیار در شهرستان نیز با توجه به تعداد روستاها با 10 میلیارد ریال بابت خرید خودرو و تجهیز آن، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و 600 برنامه فرهنگی در شهرستان اجرا شده است، تصریح کرد: در طرح جمع‌آوری کاغذهای باطله و تبدیل آن به کتاب نیز در این مدت 150 عنوان کتاب با 240 میلیون ریال خریداری شده است.

شهردار ملایر نیز اظهار کرد: یک طبقه از ساختمان شهیداحدی آماده واگذاری به کتابخانه‌ها است که درصورت موافقت تهاتر بدهی به کتابخانه‌ها واگذار می‌شود.

مجید فرجی با بیان اینکه زمین کتابخانه مرکزی با همکاری اوقاف تأمین شده است، افزود: یک خیر هم اعلام آمادگی کرده است، حتی اگر خیر هم محقق نشد، ما زمین را برای احداث کتابخانه واگذار خواهیم کرد.

شناسه خبر 75589