شناسه خبر:75899
1402/8/24 12:02:22

سپهرغرب-گروه شهر:دیوالی یکی از جشن‌های بزرگ هند محسوب می‌شود که نماد اصلی آن روشن کردن هزاران چراغ به نشانه غلبه نور بر تاریکی وجهل است. در این جشن پنج روزه، مردم خانه‌ها را تزئین می‌کنند و با پخش شیرینی و روشن کردن هزاران شمع و آتش‌بازی شهر را زیبا می‌کنند.

امسال دولت هند به‌خاطر آلودگی شدید هوا، آتش‌بازی را ممنوع اعلام کرده بود اما با این وجود مردم دهلی تا اواخر شب جشن، ترقه‌بازی کردند و به همین علت با آسمان آلوده مواجه شدند.
دهلی در طول سال بنا به دلایلی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، وضعیت نامناسب وسایل نقلیه، گرد و غبار و سوزاندن ضایعات محصولات توسط کشاورزان دارای آلودگی بالایی است. سرعت کم باد نیز ذراتی مانند آلاینده‌هایی را که توسط ترقه‌ها تولید می‌شود، در پایین جو به دام می‌اندازد و تنفس را سخت می‌کند.
 
بعدازظهر دوشنبه، شاخص کیفیت هوا در دهلی 445گزارش شد و در بعضی مکان‌ها بالاتر از 520ثبت شد. سطوح بین 301 و 400به‌عنوان "وضعیت بسیار بد" و بالاتر از 400 "وضعیت وخیم" در نظر گرفته می‌شود. طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت شاخص (AQI) در بعضی از نقاط دهلی 30برابر بیشتر از سطح توصیه‌شده است.

شناسه خبر 75899