شناسه خبر:75970
1402/8/25 11:58:47

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: درحال حاضر 12 کتابخانه عمومی شامل پنج کتابخانه شهری و هفت کتابخانه روستایی در شهرستان بهار با زیربنای سه هزار و 404 متر مربع و 116 هزار و 25 نسخه کتاب، فعالیت می‌کنند.

معصومه فزونی در نشست خبری با اصحاب رسانه اضافه کرد: سرانه زیربنا به‌ازای هر 100 نفر 2.86 درصد است و به‌ازای هر یک نفر در شهرستان بهار، یک کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد.

وی با تأکید بر فراهم کردن زیرساخت‌ها در کتابخانه‌ها، بیان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار پنج هزار و 724 نفر است که 4.81 درصد جمعیت شهرستان را در بر می‌گیرد و نسبت به سال 1400، رشد دو برابری داشته است.

فزونی افزود: از ابتدای امسال تاکنون مردم شهرستان بهار 42 هزار و 650 نسخه کتاب به امانت بردند که بیشتر در حوزه ادبیات، تاریخ و جغرافیا بوده است.

وی از اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار خبر داد و گفت: امسال 830 برنامه فرهنگی ترویجی در حوزه کودک و نوجوان، نشست کتاب‌خوان، نقد کتاب و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است.

فزونی اعلام کرد: در راستای غنای مجموعه کتابخانه‌های عمومی، تعداد یک‌هزار و 563 نسخه کتاب توسط مردم و بنیاد قلم‌چی به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی افزود: در دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، سه هزار و 525 نفر از شهرستان بهار در بخش‌های مختلف شعرسرایی، نقاشی، داستانک، پادکست و تولید آثار هنری، شرکت کردند.

این مقام مسئول به اقدامات عمرانی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران، تعمیر و تجهیز سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه آیت‌الله بهاری و تعمیر و تجهیز سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه عمومی فجر شهر صالح‌آباد، ازجمله اقدامات عمرانی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهار است.

وی ادامه داد: ساخت کتابخانه در شهرک فرهنگیان، ایجاد کتابخانه در رسول‌آباد سفلی (روستای مروج کتاب‌خوانی در سال 98) و ایجاد کتابخانه سیار در راستای ارائه خدمات فرهنگی و کتاب‌خوانی و توسعه عدالت فرهنگی، در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار بیان کرد: 120 برنامه فرهنگی در هفته کتاب امسال در شهرستان بهار پیش‌بینی شده که می‌توان به برگزاری یادبود مرحوم سلیم سلیمی‌مؤید، نشست تخصصی کتاب‌خوان رسانه و کتاب، کتابت قرآن ویژه کودکان و نوجوانان هم‌زمان با سراسر کشور با همکاری انجمن خوشنویسی شهرستان بهار، آیین رونمایی از کتاب دیوان اشعار عاشیق رضا باهارلی، رونمایی آلاچیق کتاب و نام‌گذاری بوستان کتاب در شهر صالح‌آباد، اجرای طرح کاروان دانایی و نواختن زنگ مطالعه، برنامه کتاب‌خوانی به وسعت شهر، مسابقه کتاب‌خوانی، افتتاح محافل ادبی شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی و جشن کتاب، در همه کتابخانه‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: کتاب‌داران در جشنواره کسبوکار‌های کوچک در کتابخانه‌های عمومی به‌صورت ملی شرکت کردند و «محمد عبدلی»، مسئول کتابخانه حکمت روستای حسین آباد عاشوری شهرستان بهار رتبه پنجم جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی را کسب کرد.

فزونی به طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان از 23 تا 25 آبان‌ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند.

وی اضافه کرد: همچنین در این طرح اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، درصورتی که در بازه زمانی 23 تا 30 آبان‌ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف 100 درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

در ادامه چهار تن از اصحاب رسانه به معرفی چهار کتاب پرداختند و در انتها از خبرنگاران با اهدای تقدیرنامه و هدیه، تقدیر به عمل آمد.

شناسه خبر 75970