شناسه خبر:76379
1402/9/6 11:31:44

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس شورای اسلامی روستای باغ شیخ ساوه با اشاره به وجود 5 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، ظرفیت‌ها، پتانسیل و وجود زیرساخت‌های لازم در این روستا، خواستار تبدیل باغ شیخ به روستای بومگردی با هدف رونق اقتصاد و صنعت گردشگری شد.

علی‌اکبر رضایی، مهم‌ترین موانع و مشکلات این روستا را وجود شهر صنعتی تازه تاسیس شهید چمران دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرصنعتی مذکور در مسیر وزش بادهای شمالی به سمت روستا واقع شده و همچنین نزدیکی آن به این روستا و روستاهای مجاور، موجب آلایندگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از برخی واحدهای تولیدی و صنعتی نگرانی اهالی این روستا و روستاهای مجاور را در پی دارد.

وی با اشاره به وجود 5 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، ظرفیت‌ها، پتانسیل و وجود زیرساخت‌های لازم در این روستا خواستار تبدیل باغ شیخ به روستای بومگردی با هدف رونق اقتصاد و صنعت گردشگری شد و خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار و حمایت جدی مسوولان این مهم محقق خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی روستای باغ شیخ ساوه بهره برداری از مجموعه ورزشی شماره 2 شهرستان ساوه واقع در روستای باغ شیخ که اکنون بصورت نیمه کاره رها شده را از دیگر مطالبات اهالی این روستا دانست و بیان کرد: با راه اندازی این پروژه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان غنی سازی شده و موجب پرورش و هدایت استعدادهای این قشر می‌شود.

رضایی در ادامه لایروبی قنوات و لوله‌گذاری نهرهای آب کشاورزی و ضرورت احداث شهرک دام به منظور ارتقای رعایت سطح بهداشت و سلامت روستائیان را از دیگر مطالبات اهالی این خطه دانست و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به آن شد.

وی با اشاره به این که کاروانسرای باغ شیخ یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان محسوب و در سال 54 در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: ویژگی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فرد این بنای باستانی، آن را از سایر آثار تاریخی متمایز کرده و آن را در فهرست آثار جهانی قرار داد.

رضایی افزود: این اثر تاریخی شامل مجموعه‌ای اعم از آب انبار، حسینیه، بلند قلعه و حمام قدیمی مربوط به اوایل دوره قاجار (در زمان فتحعلی شاه قارجار ) است که به صورت یک چهار ایوانی احداث شده و دارای برج‌های دیده بانی در چهار گوشه آن است و سایر قسمت‌های بنا شامل شاه نشین، بار انداز و حجرات متعدد بوده است.

رئیس شورای اسلامی روستای باغ شیخ ساوه با اشاره به این که هم چنین سنگ بنای ابن کاروانسرا در سال‌های گذشته به سرقت رفته و هم اکنون در موزه حمام چهارفصل اراک نگهداری می‌شود، ادامه داد: این سنگ بنا حکم شناسنامه اثر تاریخی را دارد و می‌بایست در محل خود نصب گردد،چندین بار به صورت کتبی از مسوولین مربوطه در خواست نموده‌ایم تا این سنگ در جایگاه اصلی خود نصب گردد و یا حداقل در موزه چهارسوق ساوه نگهداری شود تا مورد بازدید علاقمندان قرارگیرد.

رضایی تصریح کرد: هم چنین حسینیه که محل عزاداری اهالی روستا در ماه‌های محرم و صفر می‌باشد، در سال‌های اخیر همواره با کمک‌های مردمی مرمت و نگهداری شده است.

وی اظهار کرد: این کاروانسرا با 4 هزار و 800 متر مربع مساحت، جزء کاروانسراهای بزرگ کشور محسوب می‌شود که به همت ‹عبدالغفارخان خلج› در اواخر اوایل دوره قاجار احداث شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای باغ شیخ ساوه با بیان این که بخش ورودی کاروانسرای باغ شیخ شامل فضای هشتی با تزئینات آجری رسم بندی و مقرنس کاری شده است، بیان کرد: کاروانسرای مذکور چهار اتاق در دو طبقه به صورت بهار خواب برای استفاده افراد خاص وجود داشته که حیاط مرکزی این کاروانسرا هم شامل چهار ایوان است که در بین هر ایوان شش ایوانچه قرار دارد.

وی جمعیت روستای باغ شیخ را 350 خانوار در قالب بیش از یک هزار و 300 نفر عنوان کرد و گفت: مهم ترین اقدامات انجام شده از سوی این شورا در سال‌های اخیر احداث خانه بهداشت و شروع به کار آن برای ارائه خدمات درمانی به اهالی، جدول گذاری بلوار اصلی روستا، عقب نشینی حریم جاده و تلاش برای ثبت جهانی اثر تاریخی کارونسرای باغ شیخ است.

 

 

شناسه خبر 76379