شناسه خبر:76533
1402/9/9 10:24:19

طرح پیشران پتروشیمی بعثت کردستان که در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی آن آغاز شد، براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا سه سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد که نویدبخش تحول اقتصادی در این منطقه است.

با توجه به عبور سه خط لوله گاز از کردستان و امکان تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی، ایجاد کارخانه‌های پتروشیمی در استان در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفت.

عملیات اجرایی نخستین کارخانه پتروشیمی کردستان سال 1384 آغاز شد و بعد از چند سال توقف و از سرگیری فعالیت اجرایی آن، عاقبت فروردین سال 1396 با حضور رئیس جمهور وقت به بهره‌برداری رسید.

نخستین کارخانه پتروشیمی کردستان در زمینی به مساحت 129 هکتار و در نزدیکی روستای سرنجیانه از توابع شهرستان سنندج احداث شد و ظرفیت اسمی آن تولید سالانه 300 هزار تن پلی‌اتیلن سبک است.

حال با توجه به اینکه در کشور در زمینه تولید پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) تنها پتروشیمی تندگویان را داریم و نه‌تنها در کشور بلکه در کل دنیا تقاضا برای آن وجود دارد؛ بنابراین مجوز دومین کارخانه پتروشیمی کردستان با عنوان پتروشیمی بعثت برای تولید پی‌ای‌تی در سال 1397 صادر شد.

از سال 1397 بحث تأمین اعتبارات ارزی و ریالی این واحد پتروشیمی در استان مطرح بود که سرانجام در دولت سیزدهم در قالب کنسرسیوم با محوریت بانک ملت و مشارکت بانک‌های ملی، سپه، صادرات و تجارت مسئله مالی آن برطرف شد.

12 آبان سال جاری در دومین سفر استانی رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیئت دولت به کردستان، عملیات اجرای پتروشیمی بعثت کردستان با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در شهرستان بیجار آغاز شد.

*بهره‌برداری از پتروشیمی بعثت کردستان تا سه سال و نیم آینده

به گفته مدیر شرکت پتروشیمی بعثت کردستان مجوزهای مربوط به زمین، آب و گاز برای احداث این واحد پتروشیمی صادر شده است.

رضا شیخ‌رابری با اشاره به اینکه شناسنامه طرح تهیه شده، اضافه کرد: برای نخستین‌بار است که تأمین منابع مالی یک طرح توسط پنج بانک ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات انجام می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس برآورد انجام‌شده زمان احداث این طرح سه سال و 6 ماه است که میزان اشتغال‌زایی مستقیم آن هم 900 نفر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این صنعت هم از بالادست هم پایین‌دست قابل توسعه است و اشتغال غیرمستقیم بیشتری هم ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: به مردم شهرستان بیجار قول می‌دهیم درصدی از سود سالانه این واحد صنعتی را صرف آبادانی و طرح‌های زیربنایی شهرستان کنیم.

مجموع تولید صنعت پتروشیمی ایران در اوایل انقلاب اسلامی یک و نیم میلیون تن بوده است که به گفته مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران، امروز 92 میلیون تن ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور است و در برنامه هفته توسعه باید به حدود 130 میلیون تن افزایش یابد.

72 مجتمع صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد و سال گذشته افزون بر 16 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی بوده است و مجتمع پتروشیمی کردستان هم سه سال دیگر به این تعداد افزوده می‌شود.

به گفته شاه‌میرزایی؛ معاون وزیر نفت تا پایان برنامه هشتم بیش از 100 طرح دیگر پتروشیمی به 72 مجتمع کنونی اضافه می‌شود و ایران یکی از قطب‌های صنعت پتروشیمی در دنیا خواهد شد.

*ایجاد اشتغال برای 900 نفر به طور مستقیم

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری کردستان یکی از مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به استان را اجرای طرح پتروشیمی بعثت خواند و اظهار کرد: پتروشیمی بعثت کردستان جزو طرح‌های پیشران توسعه استان است که عملیات اجرایی آن در سفردوم رئیس جمهور آغاز شد.

کمال حسینی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این طرح 750 میلیون یورو است که 550 میلیون یورو آن تسهیلات بانکی است.

وی با بیان اینکه تسهیلات مورد نیاز این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود، افزود: منابع مورد نیاز احداث پتروشیمی بعثت در قالب کنسرسیوم با محوریت بانک ملت و مشارکت بانک‌های ملی، سپه، صادرات و تجارت تأمین خواهد شد.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری کردستان از موافقت پنج بانک مذکور برای تأمین منابع مالی این طرح خبرداد و اضافه کرد: طرح برای تخصیص اعتبار مورد نیاز به صندوق توسعه ملی ارجاع داده شده است.

حسینی یادآور شد: با اجرای این طرح برای حدود 900 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و افزون بر این موجب شکل‌گیری و راه‌اندازی صنایع پایین‌دست آن و در نتیجه رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم با اشاره به اینکه مجوز پتروشیمی بعثت 12 مهر 1397 صادر شد، اظهار کرد: ظرفیت این واحد صنعتی 500 هزار تن در سال است.

بختیار خلیقی با بیان اینکه کاربرد محصول تولیدی پتروشیمی بعثت کردستان در تولید الیاف نساجی است، اضافه کرد: این واحد در زمینی به مساحت 50 هکتار و زیربنای 25 هکتار ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: توان برق مصرفی این واحد 40 مگاوات و میزان آب مصرفی آن هم پنج میلیون مترمکعب و گاز هم 262 میلیون مترمکعب است که توسط مجموعه دستگاه‌های خدمات‌رسان مهیا شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه پتروشیمی بعثت یکی از طرح‌های پیشران استان است، گفت: خوراک و مواد اولیه مورد نیاز این واحد از خط لوله عسلویه به مهاباد قرار است تأمین شود.

پلی‌اتیلن سبک که در نخستین کارخانه پتروشیمی کردستان تولید می‌شود به‌عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی به کار میرود و در تولید موادی همچون فرش‌های ماشینی، موکت، چسب‌ها، حلال‌ها، صنایع نساجی، قطعات اتومبیل، پلاستیک ها، انواع ظروف یک بار مصرف کاربرد دارند.

کاربردی پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) که در پتروشیمی بعثت قرار است تولید شود هم الیاف نساجی و ظروف مایعات است.

زندگی امروز بشر متکی به پتروشیمی بوده و درصد بالایی از زندگی انسان وابسته به محصولات پتروشیمی شده است به گونه ای که لباس، کفش، دارو، کود و سموم کشاورزی هم به نوعی مشتقات محصولات پتروشیمی تولید می‌شوند.

استکبار جهانی تحریم‌های صنعتی، اقتصادی و بانکی که علیه کشورمان ایجاد کرد که ایران را فقیرتر و نیازمندتر کند ولی در بسیاری از بخش‌ها از جمله پتروشیمی و صنایع مرتبط با آن تاکنون براساس آمار اعلام شده پیشرفت خوبی داشته است هرچند اگر تحریم‌ها نبود مسیر سهل تر و راحت‌تر می‌بود ولی با این وجود هم کارشناسان و متخصصان این حوزه با همت و تلاش خودنشان دادند در راه آبادانی و توسعه و تولید از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

 

شناسه خبر 76533