شناسه خبر:76713
1402/9/13 13:24:17
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان:

65 هزار همدانی آموزش مواجهه با بلایای طبیعی را فرا گرفتند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: آموزش‌های همگانی مقابله و مواجهه با بلایای طبیعی با هدف پیشگیری و کاهش تلفات جانی و مادی مربوط به حوادث غیر مترقبه در سال جاری به 65 هزار شهروند همدانی ارائه شده است.

علی سنجربگی با بیان اینکه رویکرد هلال‌احمر آموزش همگانی است، افزود: در راستای آموزش همگانی یک‌هزار و 59 دوره آموزشی برگزار شد و 65 هزار نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند؛ درعین‌حال 800 محتوای آموزشی تولید و در فضای مجازی منتشر شد که 212 هزار نفر این تولیدات را در فضای مجازی رؤیت کردند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه تاکنون 22 بلای طبیعی ازجمله سیل، زلزله، یخبندان و مانند آن در همدان سابقه وقوع داشته است، بنابراین دستگاه‌های امدادی این استان ازجمله هلال‌احمر، باید همیشه در آمادگی کامل باشند.

وی اضافه کرد: برای مواجهه با بحران باید در سه مرحله پیشگیری، مدیریت حین بروز بحران و بعد از بروز بحران برنامه‌ریزی شود که در حوزه نخست آموزش همگانی، در حین بحران مقابله با پاسخ مناسب و پس از بحران در زمینه بازسازی و بازتوانی محل آسیب‌دیده، کار می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان ادامه داد: اقدامات پیش‌بینی‌شده برای قبل از بحران بسیار مهم‌تر از حین و بعد از آن است و آموزش همگانی قبل از بروز بحران، کار تیم‌های امدادی را بعد از بروز بحران ساده‌تر می‌کند.

سنجربگی اظهار کرد: پیشگیری از تلفات یکی از مأموریت‌های اصلی نهاد‌ها و دستگاه‌های زیربنایی و زیرساختی است؛ برای نمونه می‌توان با مقاوم‌سازی مسکن، توجه به زیرساخت‌ها از سوی شهرداری و راه و شهرسازی، میزان خسارت در حین بروز بلایای طبیعی را به حداقل رساند.

وی با اشاره به خسارات جانی و مادی سیل در نقاط مختلف کشور طی ایام مختلف سال، گفت: هنگام بارش شدید به‌علت مسدود بودن مسیر روان‌آب‌ها و بروز سیلاب، شماری از هم‌وطنان آسیب می‌بینند که در این راستا اقدامات پیشگیرانه نظیر جلوگیری از تخریب مراتع، ممانعت از ساخت‌وساز در مسیر رودخانه، مقام‌سازی ساختمان و طرح‌های آبخوان و آبخیزداری اجرایی می‌شود تا زمان بروز بحران، راحت‌تر امدادرسانی صورت گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان همچنین با تأکید بر اینکه آموزش همگانی یکی از اولویت‌های اصلی و محوری این مجموعه است، افزود: نخستین افرادی که در حوادث به یاری آسیب‌دیدگان می‌شتابند، بازماندگان حوادث هستند؛ بنابراین آموزش آن‌ها نقش مهمی در کاهش تلفات بلایای طبیعی ایفا می‌کند.

سنجربگی اضافه کرد: هرچند امدادرسانی بازماندگان در سریع‌ترین زمان کاری پسندیده است، اما درصورت نداشتن مهارت و فرا نگرفتن کمک‌های اولیه امدادی و اقدامات پیش‌بیمارستانی، با یک حمل ناصحیح به فرد مصدوم آسیب وارد کرده و احتمال تبدیل ترومای ساده به قطع نخاع فرد نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: رویکرد دگر امدادی باید تبدیل به خودامدادی شود؛ یعنی دست کم یکی از اعضای خانواده امدادگر شوند تا درصورت بروز اتفاق یکی از اعضای خانواده بتواند امدادرسانی لازم را تا پیش از رسیدن هلال‌احمر، انجام دهد.

سنجربگی بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر با 102 سال سابقه فعالیت از سازمان‌های قدیمی و باسابقه کشور به‌شمار می‌رود که خدمات قابل توجهی ازجمله امداد و نجات به آسیب‌دیدگان و خدمات برون‌مرزی ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در جریان حمله به غزه و ظلم و ستم به مردم این منطقه، هلال‌احمر برای امدادرسانی پیشگام شد و جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ نشان از اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان بیان کرد: هزاران نفر از امدادگران هلال‌احمر برای عزیمت به غزه نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام کرده‌اند؛ همچنین کادر درمان برای ارائه خدمات داوطلبانه و امداد و نجات مصدومان در غزه اعلام آمادگی کرده است.

سنجربگی گفت: با توجه به اهمیت کار داوطلبانه در جهان، سازمان ملل متحد برای توسعه فعالیت‌های داوطلبانه 14 آذرماه را روز جهانی داوطلب نام‌گذاری کرد که این روز فرصتی برای قدردانی از تلاش و خدمات ارزنده این عزیزان و تشویق دیگر افراد برای پیوستن به داوطلبان و خدمت‌رسانی در سوانح و حوادث است.

 

شناسه خبر 76713