شناسه خبر:76917
1402/9/19 10:36:20

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به اهمیت افزایش همبندی اجتماعی از طریق برگزاری آیین‌های سنتی اشاره کرد و گفت: با هدف ایجاد نشاط در بین مردم، هفته فرهنگی استان‌ها در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور است که در شهر همدان نیز این مهم با برنامه‌های متنوع، انجام می‌شود.

سیدمجید امامی در نخستین گردهمایی شوراهای فرهنگ عمومی استان همدان که روز شنبه در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، خاطرنشان کرد: سه درصد از بودجه کشور برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، 15 درصد جهت انجام پروژه‌های عمرانی و 82 درصد برای هزینه‌های جاری خزانه اختصاص دارد.

وی از پیگیری سه رویکرد مهم در شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد و گفت: زیست‌بوم‌گرایی و مسئله‌گرایی محلی، برنامه‌محوری و احیای رصد و پایش، از کار‌های جدی در شورای فرهنگ عمومی کشور بوده که توانسته است ثمرات خوبی را نیز به همراه داشته باشد.

* شاهد افول سرمایه اجتماعی در 10 سال گذشته بوده‌ایم

این مقام مسئول تصریح کرد: متأسفانه در 10 سال گذشته شاهد افول سرمایه اجتماعی بوده‌ایم که باید برنامه‌ها در محور نشاط استان و شهرستان‌ها به‌صورت مسئله‌محور جلو برود و براساس مقیاس استان وضعیت ارزش‌ها، رفتارهای فرهنگی و شرایط مختلف بررسی شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به نام‌گذاری یک شهریورماه به‌عنوان روز همدان در تقویم ملی اشاره و بیان کرد: هفت روز محصول و 14 روز استان، از دیگر مصوبات مهم در جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور بوده که عموم مردم با محصولات شهرها و اتفاقات مهم و شخصیت‌های بزرگ استان‌ها آشنا شوند.

امامی ضمن تشکر از پیگیری‌های دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان همدان به‌عنوان دبیرخانه موفق در برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات، افزود: متأسفانه 6 سال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم اختصاص بودجه لازم، داده‌ها و مصوبات ارسالی از جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به دبیرخانه کشوری تجزیه و تحلیل نشده و مرکز رصد فرهنگی کشور به دنبال پیگیری این مهم است.

وی از ایجاد شبکه پرسشگران محلی در سطح استان‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون در راستای مسئله حجاب و فرهنگ پوشیدن، پرسشگران در حوزه پوشاک و لباس درحال جمع‌آوری داده‌ها هستند و نیاز است توان و اعتبارات موجود را در خدمت هویت جمعی قرار دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن بیان شعار «حکمرانی نوین فرهنگی» به‌عنوان شعار سال 1402 در شورای فرهنگ عمومی کشور، ادامه داد: نیاز است گفتمان فرهنگی در حوزه خانواده تقویت شده و در اجرای برنامه‌های فرهنگی، رویکرد نوین داشته باشیم.

امامی از ایجاد قرارگاه‌های موضوع‌محور در سطح شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد و افزود: یکی از مهم‌ترین این قرارگاه‌ها در حوزه توسعه فرهنگ، قرارگاه نماز است که به‌صورت ویژه در اجلاسیه نماز رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه به اهمیت افزایش همبندی اجتماعی از طریق برگزاری آیین‌های سنتی اشاره کرد و گفت: با هدف ایجاد نشاط در بین مردم، هفته فرهنگی استان‌ها در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور است که در شهر همدان نیز این مهم با برنامه‌های متنوع، انجام می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه ضامن اجرا و حفظ شورای فرهنگ عمومی در هر استانی نماینده دولت در استان یعنی استاندار است، اشاره کرد: نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، ائمه محترم جمعه و فرمانداران شهرهای استان همدان به‌خوبی توانسته‌اند در زمینه اجرای مصوبات شورای استانی، پیشگام باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان نیز در این گردهمایی ضمن گلایه‌مندی از عدم ابلاغ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی به استان‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه با گذشت سه‌ونیم سال از ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی و ارائه نقطه‌نظرات جهت اصلاح آن، تاکنون آیین‌نامه تکمیلی به استان‌ها ابلاغ نشده و روند اجرای کار قانونی دچار بی‌نظمی شده است.

* اگر شورای فرهنگ عمومی حذف شود، کمبود آن احساس نخواهد شد!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی از تدوین موفق سند قرآنی و سند فرهنگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان خبر داد و گفت: سند فرهنگی استان نزدیک به دو سال در جلسات شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده و با وجود اینکه یک سند جامع و کامل است، اما در اجرای آن دچار مشکل هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ضمن گلایه از تعطیلی 12 ساله یک اردوگاه فرهنگی در شهر، افزود: حوزه کودک و نوجوان و خانواده از مهم‌ترین مسائلی است که نیاز به توجه داشته و دستگاه‌های متولی باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند؛ یکی از این برنامه‌ها استفاده از ظرفیت اردوگاه‌ها برای کودکان و نوجوانان و درمجموع خانواده‌ها است که به‌عنوان یک محیط سالم، در اختیار افراد قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در راستای مصوبه سند خانواده و تربیت کودک و نوجوان مصوبات مهم و خوبی داریم که امیدواریم با اجرایی شدن آن‌ها، مشکلات کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر شورای فرهنگ عمومی نتواند در راستای بهتر شدن وضعیت موجود کاری انجام دهد، در برابر افراد جامعه مسئول است؛ اگر بتوانیم با هدف‌گذاری صحیح و اجرایی کردن برنامه‌ها آن‌طور که باید، اقدام کنیم، مشکلات عدیده کاهش خواهد یافت.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان مطرح کرد: در راستای اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی تمام دستگاه‌های مربوطه باید همکاری کنند، نمی‌شود تصمیمی گرفته شود و کارشناس یا دستگاه مربوطه حضور پیدا نکند و بعد از تصویب سند بخواهد جلوی کار را بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی از عدم وجود قانون مصوب درخصوص هزینه‌کرد اعتبارات فرهنگی خبر داد و گفت: در این خصوص نیاز است از طریق شورای فرهنگ عمومی نظارت کافی بر روند هزینه‌کرد‌ها انجام و توصیه‌های لازم به دستگاه‌های متولی ارائه شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله حکمرانی فرهنگی را مطرح کرده است، تأکید کرد: در سطح هر شهر و شهرستان نیاز است تمام نهاد‌های فرهنگی مردمی و حاکمیتی سازمان‌دهی شوند و درصورتی می‌توانیم بگوییم شورای فرهنگ عمومی در هر استان یک نیاز است که اگر آن را حذف کردیم، خلأ آن احساس شود و صرفاً در این شوراها به برگزاری جلسات بدون خروجی، اکتفا نشود؛ اما شورای فرهنگ عمومی اکنون آن‌طور که باید، در جامعه فعال نیست.

این مقام مسئول افزود: بودجه لازم برای شورای فرهنگ عمومی در اختیار نیست و آنقدر امکانات و بودجه ناچیز است که نمی‌شود کاری را از پیش برد؛ به‌طوری که اقدامات در راستای بودجه خواهد بود و با این ارقام کم نمی‌شود معجزه کرد.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه دشمن درتلاش است تا همه مثل او باشند و مثل او فکر کنند، خاطرنشان کرد: تهاجم فرهنگی از طریق ابزار سینما آغاز شد و با ترویج ویدئو و شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی، به‌راحتی توانستند فکر‌ها را تسخیر کنند؛ تا جایی که ابزار آن‌ها در اختیار همه است و بر ما نیز تکلیف بوده که محتوای فضای مجازی را در اختیار داشته باشیم و تولید محتوای اثرگذار انجام دهیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تشکر از تلاش و مجاهدت یک‌هزار و 400 ساله مراجع، علما و روحانیت برای حفظ اسلام، تأکید کرد: در طول یک قرن اخیر شیاطین و دشمنان به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستند که برای آن‌ها هزینه‌های هنگفتی نیز می‌کنند و ما نباید در قِبال این مسئله سکوت کنیم؛ چراکه نفوذ کلام مراجع و رفتار پیامبرگونه ایشان می‌تواند راهگشا و کارگشا باشد.

استاندار همدان با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی برای جلوگیری از حوادث تضمینی و کافی نیست، مطرح کرد: باید همه تلاش خود را به‌کار گیریم تا محتوای مجازی در دست خودمان باشد، آنچه که ضربات اساسی می‌زند، همین است و دشمن با برنامه‌ریزی‌های خود ما را دچار خودسانسوری و خودکم‌بینی کرده که باید جلوی آن گرفته شود؛ اقدامات بسیار خوبی در طول این سال‌ها انجام شده؛ اما همه اعراض از عنوان آن دارند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه دشمن از پیشرفت ما می‌ترسد، اضافه کرد: دشمن از این‌همه علم و پیشرفت طی سال‌های گذشته می‌ترسد و ما باید جهاد تبیین داشته باشیم، به‌طوری که در زمان ساخت پهپادها، دشمن عنوان کرد آن‌ها مقوایی هستند! اما از فروش آن‌ها هراس دارند.

وی در ادامه ضمن تشکر از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان همدان و پیگیری‌های صورت‌گرفته در دبیرخانه این شورا، عنوان کرد: جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری به آن بار‌ها سفارش کرده‌اند، یعنی دستاورد‌ها را بیان کنیم و بدانیم مانند حوزه نظامی، در دیگر حوزه‌ها نیز می‌توانیم موفق باشیم.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد در جامعه، افزود: در حوزه فرهنگ عمومی نیاز به ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی داریم تا بتوانیم اخلاق و فرهنگ عمومی را در کشور نهادینه کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز از راه‌اندازی بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی در همدان براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: سند حفظ محیط‌زیست و ترویج پهلوانی از دیگر مسائلی است که در شورای فرهنگ عمومی به دنبال ثبت آن‌ها هستیم تا در زیرمجموعه برش استانی سند فرهنگی همدان، به‌صورت جدی پیگیری شود.

مسعود ویژه ضمن تشکر از شوراهای فرهنگ عمومی فعال در شهرستان‌ها، ادامه داد: در شهر‌های گل‌تپه، شیرین‌سو، سامن، لالجین و مریانج نیز با اهتمام ائمه جمعه، شوراهای فرهنگ عمومی راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند.

ویژه از نبود پشتوانه اجرایی برخی از مصوبه‌ها به‌دلیل اختصاص نداشتن بودجه گلایه کرد و گفت: از دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تقاضا داریم که نسبت به پیگیری برای ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی اهتمام داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به ضرورت توجه به روستا‌ها پرداخته و بیان کرد: روستای ده موسی با یک‌هزار نفر جمعیت و 250 نخبه، به‌عنوان روستای شاخص فرهیختگی نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه برخط شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور رئیس‌جمهور در 14 آبان‌ماه هم‌زمان با روز فرهنگ عمومی، تأکید کرد: اقدام به مطالعات راهبردی و پژوهش‌های فرهنگی از دستورات ویژه رئیس‌جمهور برای پیگیری در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان است.

فرماندار شهرستان همدان نیز با اشاره به اینکه شوراهای فرهنگ عمومی مسئله‌محور حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه برای انجام برنامه‌های فرهنگی، دچار مشکل هستیم.

مسلم مخفی ضمن تأکید بر لزوم انجام برنامه‌های ابتکاری در حوزه جوانی جمعیت، بیان کرد: در سال جاری فقط 800 میلیون بودجه برای حوزه جوانی جمعیت در همدان اختصاص داده شده است که این هزینه برای انجام برنامه‌های مورد نظر، کافی نیست.

مخفی با اعلام نگرانی درخصوص مسائل فرهنگی و اعتقادی در روستاها، عنوان کرد: متأسفانه در خیلی از روستا‌ها به‌دلیل نبود روحانی مستقر، مساجد فعالی نداریم که نیاز است به این موضوع نیز اهمیت داده شود.

امام‌جمعه ملایر نیز با بیان اینکه شبیخون فرهنگی به تصرف فرهنگی تبدیل شده، تأکید کردند: مقام معظم رهبری درخصوص مسئله جنگ نرم از عنوان شبیخون فرهنگی شروع کرده و درنهایت به ناتوی فرهنگی رسیدند، اما متأسفانه در موضوع تصرفات فرهنگی که مردم به‌ویژه قشر نوجوان و جوان با این معضل مواجه هستند، هیچ ابتکار عملی نداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده در ادامه به اهمیت پرداختن به مسئله حجاب اشاره کرد و گفت: برای مسئله‌ای به این مهمی، به برگزاری یک‌سری جلسات کلیشه‌ای بسنده کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم وظایف دستگاه‌ها و نیروی انتظامی را به‌درستی تبیین کنیم؛ دشمن نیز با گرفتن این سنگر، خیلی از ارزش‌های دیگر را هم تسخیر کرده است.

وی در ادامه ضمن دعوت مردم به اهمیت دادن به مسئله فرهنگ، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ باید مشوق‌هایی برای تشکل‌ها و گروه‌های مردمی درنظر داشته باشیم که یکی از آن‌ها، حمایت از هیئت‌های مذهبی است.

در پایان از ائمه جمعه شهرستان‌ها به‌عنوان رؤسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها، تجلیل به عمل آمد.

 

شناسه خبر 76917