شناسه خبر:77049
1402/9/21 12:35:27

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: چرم نوشته‌های دوره ساسانی کشف شده در غار زل شهرستان دلیجان همزمان با افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش به نمایش گذاشته شدند.

مصطفی مرزبان اظهار کرد: همزمان با آغاز فصل اول کاوش باستان شناسی غار زل دلیجان آثاری از چرم نوشته ‌های دوره ساسانی که به خط پهلوی ساسانی بود، کشف شد.

وی تصریح کرد: در این غار که نقش پناهگاه و نگهداری اشیاء با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران را داشته و برخی از آثار دوره ساسانی همچون بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده، خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است که توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار دارد، افزود: همزمان با هفته پژوهش و فناوری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث‌فرهنگی که از 19 آذر ماه تا 25 آذر در محل موزه ملی ایران ادامه دارد، و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد، دستاوردهای باستان‌شناسی غار که شامل دست نوشته‌های چرم مربوط به دوره ساسانی و به خط پهلوی ساسانی است، به نمایش گذاشته شد.

به گفته وی خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد.

 

شناسه خبر 77049