شناسه خبر:77079
1402/9/22 10:59:10

سپهرغرب - گروه خبر:توسعه همه‌جانبه شهر سنندج به همت شهرداری، نشان از رشد و تحول با مدل عدالت‌محوری است؛ در بهره‌برداری از پارک 20 هکتاری روجیار سنندج، از توسعه زیرساخت‌های ورزشی تا تجلیل از مفاخر ورزشی را شاهد بودیم.

در جوامع پویا و سرزنده شهری طی طول زمان و در راستای تحقق نیازهای ساکنین شهر، فضاهای مختلف و متنوعی پدید آمده است که درمجموع منظر شهری را شکل داده‌اند.

یکی از فضاهای بسیار مهم، باارزش، تأثیرگذار و آرامش‌بخش در شادکامی زندگی مردم که در راستای کمک به این مقوله در شهرهای ماشینی و بی‌روح عصر حاضر به‌وجود آمده، پارک‌ها و فضاهای سبز شهری است.

فضای سبز می‌تواند در اسکلت فیزیکی و پیکره شهر جاذبه‌های زیبایی را برای گردشگران و مسافران فراهم کند؛ این فضاها موجب ایجاد رابطه بین انسان و عناصر طبیعی شده و جایگاه غیر قابل انکاری در برنامه‌ریزی شهری و تأمین رفاه و شادابی شهروندان دارند.

توسعه فضای سبز، کاشت درخت و ایجاد محیطی نشاط‌بخش در بدنه مدیریت شهری، یکی از ضروریات مهم در زندگی شهرنشینی است؛ موضوعی که امروزه با توجه به رشد صنعت، افزایش ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیش از هر زمانی نیاز آن احساس می‌شود. مسئله مهمی که از نگاه مدیریت شهری در سنندج پنهان نماند و به‌عنوان یک اولویت برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در مسیر تحقق و عملیاتی کردن این مهم طی دو سال اخیر به‌جد دنبال کرد. شهرداری سنندج پروژه‌های متعددی را در قالب پارک‌های درون‌محله، پارک‌های بزرگ‌مقیاس و ایجاد 143 هکتار فضای سبز دنبال می‌کند؛ اقداماتی که تأثیر بسزایی در ایجاد شورونشاط و رضایتمندی شهروندان داشته است.

* بهره‌برداری از پارک 20 هکتاری روجیار در سنندج

کمتر از یک ماه از بهره‌برداری پارک چهار هکتاری لاوان در منطقه حاشیه‌نشین شهر سنندج با حضور جمعی از مسئولین و هزاران نفر از مردم می‌گذرد که پارک 20 هکتاری روجیار نیز در محدوده شهرک زاگرس افتتاح شد.

* آمفی‌تئاتر 3000 نفره

این پارک فرهنگی ورزشی شامل زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، تنیس روی میز و ورزش‌های همگانی، فضای ورزشی کم‌توان‌ها، سایت عکاسی، فضای سبز، فضای بازی کودکان، کمپ خانواده، اتاق مادر و کودک، رستوران، اِلمان ژوانگه و آبشار به طول 500 متر و آمفی‌تئاتر و فضایی سه هزار نفری، پارکینگ و مبلمان شهری، در دامنه کوه آبیدر سنندج در طول 147 روز کاری احداث شده است.

این پروژه در سه فاز درمجموع 100 هکتار است و در فاز دوم به پارک کودک و در فاز سوم به گویزه کویر در دامنه کوه آبیدر متصل می‌شود.

* احداث و بازسازی 32 پارک در محلات سنندج

شهردار سنندج در مراسم افتتاح پارک 20 هکتاری روجیار با تقدیر از حمایت مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین شورای اسلامی شهر سنندج در کمک به اجرای برنامه‌های حوزه مدیریت شهری سنندج، گفت: شهرداری برنامه‌های مختلفی در حوزه توسعه فضای سبز، اجرای پروژه‌های عمرانی، رفع مشکلات ترافیکی، ایجاد بسترهای تفریحی و رفاهی دارد و قطعاً عملیاتی کردن آن‌ها، نیاز به همراهی و همدلی همه بخش‌ها خواهد داشت.

سیدانور رشیدی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و راه‌اندازی پویش سنه سبز و دبیرخانه این پویش، توسعه فضای سبز به‌صورت جدی در شهر سنندج دنبال می‌شود.

شهردار سنندج با بیان اینکه 11 مورد پارک جدید درون‌محله‌ای در طول تقریباً دو سال اخیر احداث شده و 20 پارک درون‌محله نیز بازسازی شده است، گفت: در کنار توجه به پارک‌های کوچک‌مقیاس، ایجاد بوستان‌های بزرگ مقیاس نیز به‌صورت ویژه دنبال می‌شود و در این راستا امروز شاهد افتتاح یکی از بوستان‌های بزرگ‌مقیاس به‌نام پارک 20 هکتاری روجیار در شهر سنندج هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حفظ آبیدر وظیفه همه ما است، عنوان کرد: با همین دیدگاه قبل از اجرای هر پروژه‌ای در کوه آبیدر که برای مردم این استان از ارزش والایی برخوردار است، حفظ و مرمت آن را اولویت خود قرار داده‌ایم؛ پارک روجیار درمجموع 100 هکتار است و در فاز دوم به پارک کودک و در فاز سوم به گویزه کویر وصل می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت انجام مطالعات فضای تاریخی محصور در این محدوده، اظهار کرد: به نمایندگی از مردم شهر سنندج از استاندار فرهنگی کردستان درخواست دارم حمایت لازم را برای ایجاد موزه تاریخی یا موزه موضعی خوشنویسی شهر سنندج در این محدوده تاریخی، داشته باشد.

رشیدی تصریح کرد: از همین تریبون قول می‌دهیم سال آینده فاز دوم و سوم پروژه شامل 20 هکتاری مابین پارک روجیار و پارک کودک و پارک 80 هکتاری مسیر گویزه کویر که زیرساخت آن آماده شده است را تمام و تقدیم شهروندان کنیم.

به گفته وی، در اجرای پروژه پارک‌ها نیز کاربری‌های متفاوت را مد نظر قرار داده‌ایم؛ برای مثال پارک کژوان ورزشی و پارک روجیار کاربری ورزشی فرهنگی دارد.

شهردار سنندج اضافه کرد: اِلمان ژوانگه سنه شهر سنندج که توسط یکی از هنرمندان توانمند بومی استان درست شده، در یک قاب سنندج را به منصه ظهور رسانده است و از دیگر ویژگی‌های پارک روجیار سنندج است.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در پارک کژوان یکی از بزرگ‌ترین دیواره‌های صخره‌نوردی کشور نصب می‌شود.

* احیای فضای 15 هکتاری در پارک کودک سنندج

رشیدی از احیا و مرمت فضای 15 هکتاری در پارک کودک خبر داد و به اجرایی کردن اساسنامه‌ چشمه‌ها و تپه‌ها به‌عنوان دیگر اولویت در شهرداری سنندج هم اشاره کرد و گفت: تاکنون 6 چشمه را در شهر سنندج احصا کرده‌ایم که از آب آن‌ها برای احداث پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده خواهد شد.

به گفته وی، پارک 36 هکتاری پیرچنار از دیگر پروژه‌های شهرداری سنندج در راستای توسعه فضای سبز در شهر سنندج است که براساس برنامه‌ریزی و پیشرفت فیزیکی در اوایل سال آینده فاز نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار سنندج با تأکید بر اینکه این ظرفیت وجود دارد که در حوزه عمران شهری کارهای ماندگاری انجام دهیم، گفت: شهروندان سنندجی لیاقت بهترین خدمات را دارند؛ امیدواریم با حمایت مسئولان استانی بتوانیم گام‌های بلند در حوزه عمران و آبادانی شهر برداریم.

* سرانه فضای سبز سنندج استاندارد می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در این مراسم اظهار کرد: توسعه فضای سبز نقش مهمی در ایجاد نشاط در جامعه دارد و یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

عزت رضایی افزود: با افتتاح پارک20 هکتاری روجیار سرانه فضای سبز در شهر سنندج بالاتر رفت و امیدواریم با بهره‌برداری از دیگر پروژه‌های در دست اقدام، بتوانیم میانگین بهره‌مندی شهر سنندج از فضای سبز را به میانگین کشوری برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: فضای سبز یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه‌ای است و توجه به این مقوله مهم به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری و شورای دور ششم، مد نظر قرار گرفته است.

رضایی افزود: توسعه پایدار مقوله بسیار مهمی است که هم در حوزه شهرسازی و هم در بحث تحقق عدالت اجتماعی بسیار مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: در شورای اسلامی شهر سیاست‌گذاری شده تا پایان دوره ششم شورا سرانه بهره‌مندی شهروندان سنندجی از فضای سبز به حد نرمال برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با تأکید بر اینکه در توسعه فضای سبز دیدگاه اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در رهگذر موضوع توسعه فضای سبز شهری برنامه‌ریزی‌های مختلفی در زمینه رونق اقتصادی و اشتغال و توسعه ورزش انجام می‌گیرد.

وی افزود: سیاست اصلی شورای اسلامی شهر عدالت‌محوری و حرکت به سمت و سویی است که بتوانیم در آینده نزدیک سنندج را به شهر توریستی و گردشگرپذیر تبدیل کنیم.

به گفته رئیس شورای اسلامی سنندج، چشم‌انداز ما در شهر این است که بتوانیم سنندج را به شهر توریستی تبدیل کنیم و با این کار بستر توسعه همه‌جانبه را در آن فراهم کنیم.

* نقش تأثیرگذار شهرداری سنندج در توسعه سرانه فضای سبز

استاندار کردستان هم در مراسم بهره‌برداری از این پارک اظهار کرد: پارک روجیار کار ماندگاری است که امیدواریم مردم شهر سنندج قدر این زحمات را مثل همیشه بدانند و به بهترین شیوه از آن حراست کنند.

اسماعیل زارعی‌کوشا تصریح کرد: شهر سنندج با توپوگرافی خاص و کاسه‌ای که بین مجموعه کوه‌ها قرار گرفته، الزامات خاص دارد و توجه به منابع طبیعی و خدادادی به‌ویژه فضای سبز، یک الزام و تکلیف برای تمام افرادی است که در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نقش دارند.

استاندار کردستان افزود: متأسفانه طی دوره‌های گذشته در جانمایی و مکان‌یابی برخی از مجموعه‌های اقتصادی که آلایندگی زیست‌محیطی دارند، دقت نشده و این موضوع ما را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است که باید بتوانیم این مشکلات را به‌تدریج حل کنیم.

وی به میانگین بهره‌مندی مردم کردستان از فضای سبز گریزی زد و گفت: میانگین فضای سبز در کردستان پنج متر مربع است که نصف میانگین کشوری بوده و رسیدن به این میانگین نیازمند آن است که همه خود را در این خصوص وظیفه‌مند بدانیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه توجه به توسعه فضای سبز یک تکلیف برای همه ما است، افزود: خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر در شهر سنندج اقدامات بسیار خوبی به همت شهرداری و شورا در توسعه سرانه فضای سبز با تأکید بر محوریت ذائقه شهروندان و دیدگاه عدالت‌محوری انجام شده که قابل تقدیر است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کمتر از یک ماه پیش در شهر سنندج شاهد بهره‌برداری بوستان لاوان در منطقه محروم تقتقان بودیم و امروز نیز پارک 20 هکتاری روجیار در چنین فضای زیبایی طراحی و تقدیم مردم شده است.

وی افزود: این بوستان دارای سبزینگی و امکانات تفریحی و ورزشی است و پیش‌بینی برای اتصال مجموعه گویزه کویر که جزء علاقه‌مندی‌های مردم شهر سنندج بوده، در آینده نزدیک با اهتمام مجموعه شهرداری و استان، شده است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه نظام و دولت توجه ویژه‌ای به استان کردستان دارد، گفت: در جریان سه سفر رئیس‌جمهور شامل دو سفر استانی بالاتر از 30 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف در استان مصوب شد که تا این مقطع 6.5 هزار میلیارد آن تخصیص یافته است.

به گفته استاندار کردستان، خروجی تخصیص این اعتبارات و نگاه ویژه دولت مردمی به استان فرهنگی کردستان، حل مشکل آب شرب سنندج، اتمام پروژه راه‌آهن و پروژه‌های کلان دیگری بود که تأثیر مستقیم بر رضایتمندی و توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی مردم این استان داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این ظرفیت‌سازی را با کار جدی و تلاش شبانه‌روزی ادامه دهیم و استان کردستان را در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی و گردشگری و یک مجموعه توانمند در همه حوزه‌ها تبدیل کنیم.

* تقدیر از چهره‌های ملی و بین‌المللی ورزش کردستان

مایه‌ مباهات و خرسندی است زندگی در سرزمینی که مهد نام‌آوران و فرزانگان شهیری است که با تکیه بر تقوا، دانش، خردورزی، تلاش، کوشش، شهامت و صبوری، رسالت انجام کارهای بزرگی را در راستای رسیدن به اهدافی مقدس در پیش‌ روی خویش قرار داده‌اند تا از این رهگذر برای جامعه‌ اصیل و با فرهنگ خود منشأ خیر و برکت و افتخارات به‌یادماندنی و اثرگذار باشند.

بی‌شک گرامیداشت یاد و نکوداشت مقام این بزرگان که در عرصه‌های مختلف ورزشی علمی، تاریخ، هنر، فرهنگ و غیره حماسه‌آفرینی کرده‌اند و با صرف جان و مال و عمر گرانمایه بیش‌ازپیش بر غنی کردن گنجینه‌های علمی- فرهنگی این مرز پُرگهر افزوده‌اند، وظیفه‌ای است که ایران و ایرانی در هر جایگاه و مقامی که باشد، برعهده دارد. حرکت ارزشمندی که از دید متولیان شهرداری سنندج مغفول نماند و چه شایسته و ارزشمند تجلیل از چهره‌های مطرح ملی و بین‌المللی ورزشی کردستان به‌ یکی از مؤلفه‌های ماندگار و زیبای مراسم افتتاح پارک ورزشی فرهنگی روجیار در سنندج تبدیل شد و در این مراسم بستری فراهم آمد تا از کسانی تقدیر شود که به‌حق نقش مهمی در پازل پیشرفت‌های ورزشی استان و حتی کشور داشته‌اند.

عبدالمومن مردوخ، علی خشنودی، خانواده مرحوم مهندس بهاالدین ادب، علی‌اشرف هدایت‌نژاد، نبی کوردی، جمیل لطف‌اله‌نسب، فاروق فیروزمندی، بهرام مهرپیما و ماشاالله کریمی ازجمله بزرگان عرصه ورزش بودند که در این مراسم توسط مجموعه شهرداری سنندج تجلیل شدند.

* تقدیم نشان جهان‌پهلوان تختی به شهردار سنندج

تقدیم نشان یادبود مسابقات جهان‌پهلوان تختی به شهردار سنندج توسط فرزاد هلالی از پیشکسوتان و نام‌آوران ورزشی به پاس خدمات ارزنده شهرداری سنندج در حوزه توسعه فضاهای ورزشی در سطح شهر، از دیگر جلوه‌های زیبای افتتاح این پارک 20 هکتاری در سنندج بود؛ وی با این کار میزان قدرشناسی شهروندان فهیم شهر خلاق موسیقی جهان به کسانی که در مسیر خدمت به شهر و شهروندان گام برمی‌دارند را به تصویر کشید.

 

شناسه خبر 77079