شناسه خبر:77121
1402/9/23 10:58:49

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: 6 رقم لوبیا در دست معرفی است که یا زودرس بوده یا فرم ایستاده یا با عملکرد بالا هستند که برای فرم ایستاده می‌توان از مکانیزاسیون استفاده کرد.

غلامرضا گودرزی 22 آذر در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: مهمترین رسالت وزارت جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی است که برای این امنیت غذایی مهمترین شاخصه، حفظ ذخایر ژنتیکی است چراکه پایه و اساس معرفی ارقام جدید است.

وی افزود: افزایش تولیدات کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، افزایش بهره وری مصرف نهاده‌ها و انتقال دانش فنی و مهارت آموزی به بهره برداران از مولفه‌های امنیت غذایی است.

گودرزی تصریح کرد: بزرگترین کلکسیون انار با 840 ژنوتیپ، ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی با بیش از 100 گیاه دارویی، 46 ژنوتیپ گل محمدی و 1600 ژنوتیپ لوبیا در استان مرکزی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه لوبیا یک محصول پرآب بر است ادامه داد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و سایر اقدامات در راستای کاهش مصرف آب در راستای تولید لوبیا سبب شده مصرف آب برای تولید این گیاه از 18 هزار مترمکعب به 6 هزار مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 7 ایستگاه تحقیقاتی در سطح استان وجود دارد افزود: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها ایستگاه تحقیقاتی کشور در این حوزه است که معرفی رقم لوبیا را انجام می‌دهد و تاکنون 12 رقم لوبیا معرفی شده و به دست کشاورزی رسیده است.

گودرزی تصریح کرد: 6 رقم لوبیا در دست معرفی است که یا زودرس بوده یا فرم ایستاده یا دارای عملکرد بالا هستند که برای فرم ایستاده می‌توان از مکانیزاسیون استفاده کرد، یکی از این ارقام لوبیا سفید مقاوم به کنه است.

وی پردیس تحقیقات و آموزش انار را نیز یکی دیگر از این مراکز تحقیقاتی برشمرد و گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک، ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی خسبیجان، پایگاه تحقیقات گیاهان دارویی اراک، پایگاه تحقیقات آبخوانداری خشکرود زرندیه و پایگاه تحقیقات علوم دام فدک نیز در سطح استان فعال هستند.

گودرزی بیان کرد: چند برند محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که لوبیا و انار متعلق به استان مرکزی است.

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه سالانه 8 هزار تن بذر در مرکز تحقیقات استان تولید شده و به کشاورزان تحویل داده می‌شود گفت: آخرین ارقام معرفی شده در گندم و جو "گندم سیمین" و "جو متین" بوده که سال گذشته معرفی شده اند، سال‌های گذشته نیز 7 رقم گندم و جو معرفی شده بوده است.

گودرزی ادامه داد: رقم معرفی شده گندم مقاوم به کم آبی و رقم معرفی شده جو در مقابل سرما مقاوم است.

وی خاطرنشان کرد: درحوزه گندم دیم نیز "گندم باران" و "واران" به تازگی معرفی شده اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: 6 رقم انار نیز در استان ثبت شده که به زودی معرفی ارقام جدید انجام خواهد شد و ارقام جدید صنوبر نیز عملکرد بالایی دارند.

وی افزود: امسال 280 محقق جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی در سطح استان به نقاط مختلف استان اعزام شده اند.

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان مرکزی افزود: برنامه ریزی امسال این است که تولید بذر در استان افزایش 25 تا 50 درصدی داشته باشد.

گودرزی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی استان 211 پست سازمانی دارد که تنها 51 پست دارای تصدی است که از این تعداد 21 نفر هیئت علمی هستند.

شناسه خبر 77121