شناسه خبر:77434
1402/10/3 11:47:28

سپهرغرب- گروه کافه کتاب: مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری گفت: برای بالابردن بهبود کیفیت محتوایی آثار نوجوان جز اینکه شاخصی به نام خودِ نوجوان داشته باشیم شاید الگوی درستی نباشد؛ یعنی خودِ نوجوان است که به ما می‌گوید امروز چه چیزی احتیاج دارد و ما باید بر چه اساسی خط تولید را ادامه دهیم.

فاطمه طارمی درباره دو رویکرد اصلی ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر ناشران در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان دو رویکرد دارند: رویکرد اول کتاب‌های تألیفی و رویکرد دوم کتاب‌های ترجمه. در رویکرد ترجمه از کتاب‌های خارجی استفاده می‌کنند؛ چرا که کتاب‌های خارجی به‌خاطر رنگ و لعابی که دارند، شاید در بازار کودک و نوجوان فروش بهتری داشته باشند

وی افزود: شاید ناشران کمتری در حوزه تألیف ورود کنند؛ چون فروش کتاب‌های ترجمه و بازار مطالبه کتاب‌های ترجمه بیشتر است. در حوزه رمان و کتاب‌های تألیفی ناشری مانند کانون پرورش فکری با سابقه بیش از نیم‌قرن فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، بیشتر به سراغ کتاب‌های تألیفی می‌رود؛ همچنین دستور مقام معظم رهبری در این حوزه این است که ما باید از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم.

طارمی ادامه داد: کودک و نوجوان را باید با فرهنگ و جهان زیست ایرانی‌اسلامی بیشتر آشنا کنیم و اجازه ندهیم با رمان‌های غربی، غرب‌زده شوند یا رنگ و لعاب رمان‌های غربی بچه‌ها را به سمت خودش بکشد؛ بنابراین کانون پرورش فکری با رویکرد رمان تألیفی در بازار نشر حضور دارد؛ کما اینکه کانون برای اولین‌بار صد عنوان رمان کودک و نوجوان از نویسندگان ایرانی به بازار ارائه کرد و هر کدام از این رمان‌ها به‌قدری پرخواننده بود که به چاپ‌های چندم رسید و بازار خودش را در بین بچه‌ها پیدا کرد. در حال حاضر بسیاری از این رمان‌ها تبدیل به فیلمنامه می‌شوند؛ مانند رمان «هستی» از فرهاد حسن‌زاده.

طارمی درباره برنامه‌های کانون پرورش فکری برای بهبود کیفیت محتوایی آثار نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری برای بهبود کیفیت محتوایی آثار نوجوان یک‌سری شاخص‌ها را در نظر می‌گیرد؛ این شاخص‌ها میزان امانت کتاب در مراکز کانون است؛ یعنی زمانی‌که یک کتاب در مراکز ما آمار امانت بالایی را به خودش اختصاص می‌دهد یا قسمت بازرگانی آمار فروش کتاب را به ما اعلام می‌کند و می‌بینیم که کتاب آمار فروش بالایی داشته، متوجه می‌شویم که کتاب چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمّی برای مخاطب خودش مطلوب بوده است.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری افزود: به عنوان مثال پرداختن به شخصیت‌های ایرانی یا شخصیت‌هایی که می‌توانند الگوی بچه‌ها باشند، خیلی مورد استقبال بچه‌ها قرار می‌گیرد که نمونه آن مجموعه «کودکی نامداران» است. در این مجموعه به معرفی دوره نوجوانی شخصیت‌هایی مانند عباس کیارستمی، شهید مصطفی چمران و… می‌پردازد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1402 فروش بسیار خوبی داشتند.

طارمی درباره خودِ نوجوانان به عنوان شاخص سنجش بهبود کیفیت گفت: برای بالابردن بهبود کیفیت محتوایی آثار نوجوان جز اینکه شاخصی به نام خودِ نوجوان داشته باشیم شاید الگوی درستی نباشد؛ یعنی خودِ نوجوان است که به ما می‌گوید امروز چه چیزی را احتیاج دارد و ما باید بر چه اساسی خط تولید را ادامه دهیم. بخش دیگر هم بالابردن سلیقه مخاطب است؛ یعنی ما به عنوان ناشر در کتاب‌هایی ورود می‌کنیم که سلیقه مخاطب را به نوعی بالا ببریم و ما به مخاطب حرفه‌ای کتابخوان، خوراک خوبی دهیم که سطح سلیقه ادبی او ارتقا پیدا کند.

وی در انتها یادآوری کرد: در این سال‌ها کانون پروش فکری در انتشار کتاب‌هایی ورود کرده که شاید در بازار فروش نداشته و برای چاپ نیاز به هزینه زیادی داشته مانند کتاب‌های علمی یا پژوهشی یا کتاب‌هایی که مانند سند هستند؛ چرا که کانون پرورش فکری قصد داشته به کسانی که در حوزه نوجوان مطالعه دارند، کمک کند و این سَبک کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های مرجع استفاده شوند.

 

 

شناسه خبر 77434