شناسه خبر:77477
1402/10/4 10:15:50

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: برپایی اجلاسیه‌ها در توسعه فرهنگ نماز تأثیر دارد، اما اقدامات عملی و حمایت‌های مادی در این راستا ضروری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه در سی‌امین اجلاس استانی نماز با عنوان «نماز نسل نو با رویکرد مدرسه، مسجد و دانشگاه» با اشاره به اینکه استاندار همدان دغدغه‌مند تقویت و توسعه نماز و پای کار است، اظهار کرد: امروزه ما با مشکلات جدی مواجه‌ایم، برای نماز باید هزینه کرد و می‌بایست منبع پایدار مالی به‌خصوص از سوی اداره کل اوقاف برای حمایت از نماز در مدارس اختصاص داده شود.

وی فرهنگ توسعه نمازخوانی را نیازمند حمایت مادی فارغ از بودجه‌های دولتی دانست و ادامه داد: براساس آیه قرآن کسانی که قدرت، تمکن و ثروت دارند، از این تمکن باید به نفع نماز استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: ثروت حضرت خدیجه برای دین خدا و حمایت از نماز صرف شد و ما هم می‌توانیم منابع پایدار در شهر برای این کار ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خطاب به مدیران دولتی و نمایندگان مجلس گفت: هر چقدر در عرصه اقتصاد هزینه صرف کنید، اگر در عرصه فرهنگ کار نشود، رضایت عمومی به‌دست نمی‌آید.

امام‌جمعه همدان افزود: انسان اگر ارتباط با خدا نداشته باشد و رها شود، به درک اسفل‌السافلین می‌رسد و دچار غرور می‌شود.

وی ادامه داد: نماز جهت‌گیری مثبت به صفات انسان می‌دهد و صفات منفی وقتی تحت مدیریت نماز قرار گیرند، در جهت سازنده رشد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: برای در امان ماندن نسل آینده از آسیب‌های اجتماعی، ترویج این عبادت که ستون دین است در مدارس و دانشگاه‌ها، باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد؛ دوام و استمرار و اقامه نماز جماعت ما را از صفات منفی نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی همچنین با اشاره به موضوع فروش موقوفه امامزاده شاهزاده حسین (ع) همدان، گفت: شبهه‌ای مطرح شده که قرار است ساختمان بانک ملی که متعلق به اوقاف است، فروخته شود.

وی ادامه داد: برای حل مشکل امامزاده شاهزاده حسین (ع) پیشنهادات مختلفی مطرح شده و بارها و بارها طی سالیان گذشته درباره آن بحث شده و یکی‌ از راهکارها این است که بانک ملی که اکنون وقف امامزاده است، در اختیار بانک قرار گیرد و تبدیل به احسن و درآمد آن در توسعه امامزاده صرف شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: این پیشنهاد باید با هم‌فکری مسئولان، هیئت‌امنای امامزاده و با توجه به نگاه مردمی عملیاتی شود.

استاندار همدان نیز با تأکید بر اینکه حوزه علمیه در پرورش آینده‌سازان این مرزوبوم نقش‌آفرین است، گفت: روحانیان با توجه ویژه به مدارس و دانشگاه‌ها، نسل دینی و ایمانی و در تراز تمدن اسلامی پرورش دهند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: اگر نظام الهی ما تاکنون در مقابل هجمه‌های استکبار ایستاده، به‌خاطر توسل به قرآن، دین و نماز است و بر همین اساس قشر آینده‌ساز کشور باید در برابر هجمه‌های دشمنان و مشکلات موجود با بینش، بصیرت و تمسک به اعتقادات دینی، ایستادگی کنند.

وی با بیان اینکه استانداری، معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در راه اعتلای نماز با تمام امکانات پای کار ایستاده‌اند، افزود: تمام امکانات مجموعه‌های دولتی برای ترویج، تقویت و توسعه نماز در اختیار خواهد بود و امروز هیچ مانعی وجود ندارد.

استاندار همدان اظهار کرد: طبق فرمایش امام خمینی (ره) اگر تمام پیامبران و انبیای الهی در یکجا جمع شوند، درگیری و اختلاف نظری نخواهد بود؛ زیرا مقام بندگی را درک کرده‌اند.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: قرآن می‌فرماید در راه رسیدن به رستگاری جامعه، نماز باید در رأس و صدر امور باشد.

* تأثیر نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به تأثیر نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: نمازگزاران کمتر دچار انحراف‌های اجتماعی می‌شوند و باید تقویت و توسعه فرهنگ نماز از خانه، خانواده و مسجد مورد توجه ویژه قرار گیرد و به‌عنوان فرهنگ تعالی‌بخش بتواند آینده فرزندان و جامعه را به صلاح و رستگاری برساند.

* برپایی پنج اجلاس شهرستانی نماز

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان نیز گفت: در سی‌امین اجلاس استانی نماز با عنوان «نماز نسل نو با رویکرد مدرسه، مسجد و دانشگاه» از فعالان نماز در دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم قدردانی می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم از برپایی پنج اجلاس شهرستانی نماز در سال جاری با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و دانشجویان خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی در مسیر ترویج و توسعه فرهنگ نمازخوانی پای کار هستند و سنگ تمام گذاشتند.

این مقام مسئول افزود: تاکنون 10 کمیسیون تخصصی با عنوان نماز نسل نو در استان برگزار شده و بیش از 200 نفر از ائمه جماعات ادارات در مدارس بدون امام جماعت نسبت به برپایی نماز اقدام می‌کنند که در هیچ استانی در کشور شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی تأکید کرد: باید در راستای اعتلای نماز، قرآن، خدمت و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کوشا و علمدار و پرچمدار اقامه نماز در جامعه باشیم؛ زیرا حکومت صالحان از آنِ پرچمداران نماز است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان نماز را ترکیبی از زیبایی‌ها برشمرد و اظهار کرد: حضور در صحنه، عدالت، حفظ بیت‌المال، نظم، وقت‌شناسی، احساس مسئولیت، کار برای خدا، مهربانی و اخلاق نیک در نماز مشهود است.

حجت‌الاسلام حسنی‌حلم ادامه داد: در سایه نماز بقیه اعمال پذیرفته می‌شود و این فریضه الهی اهمیتی بی‌بدیل در دین دارد.

وی اظهار کرد: نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه باید با جدیت در جامعه پیگیری شود تا در این راستا ضمن تقویت خوبی‌ها در جامعه، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این اجلاس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در حوزه نماز، اظهار کرد: برپایی نماز جماعت به‌صورت مستمر با حضور حداکثری، نشست‌های بصیرتی، مسابقات کتاب‌خوانی، جلسات شورای اقامه نماز، سرکشی و بازدید از محل نمازخانه ادارات شهرستانی، برگزاری تجلیل از نمازگزاران، پخش اذان ظهر از مجتمع‌های فرهنگی این اداره کل، از اقدامات اجرایی انجام‌شده است.

مسعود ویژه افزود: کمیسیون‌های تخصصی، پیگیری برگزاری مسابقه اذان، همکاری با آموزش‌وپرورش در معرفی امام جماعت، تجلیل از کارکنان شرکت اتوبوسرانی که در برنامه نماز شرکت دارند، تولید محصولات با محتوای فرهنگی نماز و بازنشر آثار رسیده به جشنواره نماز، از دیگر اقدامات این اداره کل در حوزه نماز است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به‌دلیل تأخیر در تخصیص اعتبارات، دستگاه‌های فرهنگی هم‌افزایی داشته و دوری از جزیره‌ای عمل کردن را در دستور کار قرار دهند و تقویت حوزه پرورشی در مدارس، حضور علما در برنامه‌های دانش‌آموزی، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم و رفع شبهات در فضای مجازی نیز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این اجلاس از علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان و تعدادی از فعالان عرصه‌ فرهنگ نماز در مشاغل مختلف و دستگاه‌های اجرایی، تجلیل شد.

گفتنی است، در پایان سی‌امین اجلاس استانی نماز از دستگاه‌های برتر در ارائه کارهای فرهنگی و هنری حوزه نماز، افراد شاخص اثرگذار، خادمان نماز از بدنه مردم و مقالات برتر با حضور مسئولان تجلیل شد.

 

شناسه خبر 77477