شناسه خبر:77486
1402/10/4 10:42:02

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن ارائه اولویت‌های راهبردی پیش روی شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: امید داریم با انتخاب دبیر جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی فضا برای نقش‌آفرینی‌ جدی‌تر نخبگان قرآنی و جریان‌های مردمی باز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آینده شورا و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ارزیابی از فعالیت‌های آن گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک نقش بی‌بدیل در بحث سیاست‌گذاری و حرکت کلان قرآنی کشور دارد و تنها شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوباتش مانند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها لازم‌الاجراست و از این جهت یک فرصت بی‌بدیلی برای نقش‌آفرینی قرآنی‌ها در مباحث مهم کشوری به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته زحماتی در این عرصه کشیده شده است و در برهه‌هایی ما دیده‌ایم که رشد فضای قرآنی زیاد بوده است، منتها به دلایلی که در حال حاضر در نقطه آسیب‌شناسی آن نیستیم، این ظرفیت متناسب با خودش مورد استفاده قرار نگرفت و آن طور که باید از ظرفیت به وجود آمده شورای توسعه فرهنگ قرآنی بهره‌برداری نشد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در حال حاضر چند اولویت راهبردی پیش روی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: نخستین اولویت این است که بتواند فضای کار‌های بر روی زمین‌مانده، مانند اسناد سال 1400 و 1401 را به سرانجام برساند. ثانیاً کمیسیون‌ها با قید فوریت جلسات و طراحی‌هایشان ناظر به عرصه‌های تخصصی خودشان شکل گیرد و دستگاه‌هایی که به معنایی دبیری کمیسیون‌ها و ستاد‌ها را به عهده دارند با قوت نقش‌آفرینی کنند. ثالثاً شکل‌ دادن یک نقشه کلان که این مهم در اسناد پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم پیش رفته است، برای بازیگر‌های مختلف نقش‌هایی خلق شود و به معنایی شورا بُعد راهبری و نظارت خود را پررنگ‌تر دنبال کند تا یک حرکت هم‌افزا شکل گیرد.

تقی‌زاده تصریح کرد: شاید انجام عملیات‌های مشترک دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف قرآنی به‌ویژه در ماه مبارک رمضان پیش‌رو بتواند کمکی به جریان حرکت هم‌افزای قرآنی کند و اینجا شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌تواند نقش داشته باشد. اولویت و نکته پنجم برش استانی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که با محوریت نمایندگان ولی‌فقیه که مسئولیت اصلی امور قرآنی در هر استان را به عهده دارند، تعریف می‌شود؛ بنابراین این شورا‌ها هم بایستی به‌زودی تقویت شوند تا شاهد یک حرکت چشمگیر در فضای کل کشور باشیم.

وی در خصوص انتخاب دبیر جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی تجربه‌های فراوانی از مرکز قرآنی حوزه علمیه تا مرکز امور قرآنی اوقاف دارند و زحماتی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته‌اند و همچنین مدیریت مجموعه‌های فراوان قرآنی با حدود 20 سال سابقه نشان از توفیقات بسیار ایشان در خدمت به قرآن است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: ایشان حافظ و قاری قرآن هستند و شاید مهم‌تر از بحث حفظ و قرائتشان تا حد بسیار خوبی متخلق به اخلاق قرآنی هستند. رویکرد ایشان به شدت مردمی است و امید داریم در دوران ایشان فضا برای نقش‌آفرینی‌های جدی‌تر نخبگان قرآنی و جریان‌های مردمی باز شود و با روحیه خوبی که از ایشان در فضای تعامل و مشاوره با دیگران یافته‌ایم در کنار حجت‌الاسلام قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بتوانند مایه اعتلای فضای قرآنی کشور شوند.

 

شناسه خبر 77486