شناسه خبر:77536
1402/10/5 11:22:22
مدیرعامل مرکز پژوهش میراث مکتوب و رئیس هیئت‌امنای موقوفه دکتر پرویز اذکایی:

نخستین دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی آغاز به کار کرد

مدیرعامل مرکز پژوهش میراث مکتوب و رئیس هیئت‌امنای موقوفه دکتر پرویز اذکایی با اشاره به اشاره به اینکه نخستین دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی آغاز به کار کرد، گفت: مرحوم اذکایی یکی از بزرگ‌ترین ایران‌شناسان و همدان‌شناسان معاصر بودند.

اکبر ایرانی در نشست خبری روز دوشنبه که در دفتر خبرگزاری ایسنا همدان برگزار شد، ضمن برشمردن فهرستی از آثار دکتر اذکایی، خاطرنشان کرد: عنوان کرد: استاد اذکایی جزء نسل چنددانشی بودند که به زمینه‌های مختلف تسلط کامل داشته و آثار گران‌بهایی نیز از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ یکی از کتاب‌های ایشان در زمینه تمدن اسلامی بود که در سال‌های 1374 و 1375 به چاپ رسید و مراسم رونمایی از این کتاب با ارزش در مشهد مقدس برگزار شد.

وی با اشاره به پژوهش‌های صورت‌گرفته توسط این استاد بزرگ، عنوان کرد: کتاب حکیم رازی که توسط استاد اذکایی به نگارش و چاپ رسیده است، از دیگر آثار مهم ایشان بوده؛ همچنین مرحوم اذکایی شخصیت یگانه‌ای در ابوریحان‌شناسی و رازی‌شناسی هستند.

ایرانی با اشاره به اینکه استاد اذکایی در حوزه همدان‌شناسی نیز آثار فاخری دارد، بیان کرد: یکی از کتاب‌های استاد مربوط به تاریخ همدان پیش از اسلام بوده و چند کتاب نیز در مورد همدان‌شناسی با گویش همدانی به چاپ رسانده است.

رئیس هیئت‌امنای موقوفه مرحوم اذکایی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در این موقوفه، عنوان کرد: موقوفه استاد اذکایی نخستین برنامه خود را در قالب دوسالانه برگزار کرده و نشست‌های علمی و فرهنگی نیز در راستای آثار استاد اذکایی برگزار خواهد کرد؛ در آینده نیز انتشاراتی با نام استاد در شهر همدان راه‌اندازی خواهد شد.

ایرانی ادامه داد: تمامی ناشران و نویسندگان می‌توانند آثار مرتبط با همدان را که در زمینه فرهنگ، هنر، تاریخ، ادبیات، فلسفه، تصوف، تاریخ علم و غیره است، به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند؛ آثار باید مربوط به 10 سال اخیر یعنی از ابتدای سال 1399 تا انتهای سال 1401 باشد.

وی در ادامه از پذیرش رساله دانشجویان دکتری در حوزه همدان‌شناسی برای این دوسالانه خبر داد و گفت: تمامی افرادی که در پنج سال اخیر در حوزه همدان‌شناسی رساله‌ای داشتند نیز می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

مدیرعامل مرکز پژوهش میراث مکتوب هدف از برگزاری این دوسالانه را معرفی نویسندگان مستعد و جوان و در کنار آن همدان‌شناسی مطرح کرده و افزود: در اختتامیه این دوسالانه از دو پیشکسوت ایران‌شناسی و همدان‌شناسی نیز تجلیل خواهد شد.

ایرانی از پذیرش کتاب‌های مرتبط با زندگینامه و آثار ابوریحان بیرونی و ذکریای رازی در بخش‌های جانبی این دوسالانه خبر داد و گفت: از دو پژوهشگر و نویسنده برتر در زمینه ابوریحان‌شناسی و رازی‌شناسی نیز در این دوسالانه تجلیل می‌شود.

وی یکی دیگر از رویکرد‌های این دوسالانه را حمایت مادی و معنوی از آثار مرتبط با این برنامه اعلام کرد و افزود: از سه پژوهشگر و نویسنده برتر در این دوسالانه تجلیل خواهد شد که جایزه نفر نخست علاوه‌بر اهدای لوح تقدیر، مبلغ 500 میلیون ریال و نفر دوم و سوم ضمن دریافت لوح تقدیر، مبلغ 300 میلیون ریال خواهد بود.

رئیس هیئت‌امنای موقوفه دکتر پرویز اذکائی در ادامه با اشاره به استقرار دبیرخانه دوسالانه در کتابخانه مرکزی همدان، خاطرنشان کرد: آثار کلاسیک و متون کهنی که در مورد مفاخر همدان به چاپ رسیده باشد نیز در این برنامه داوری می‌شود.

ایرانی با اشاره به انتخاب داوران در این دوسالانه، بیان کرد: داوری آثار این دوسالانه را 10 نفر از نخبگان انجام خواهند داد که اولویت اصلی از نخبگان استان همدان است؛ چراکه شناخت کافی از پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارند.

وی از اطلاع‌رسانی این دوسالانه در سایت کتابخانه ملی و پژوهشگاه راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از 100 آثار برای این رویداد بزرگ از سطح کشور ارسال شود.

* مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دوسالانه استاد اذکایی تا 25 اسفندماه 1402 خواهد بود

دبیر علمی دوسالانه کتاب جایزه استاد پرویز اذکایی نیز در این نشست خبری با اشاره به آغاز فعالیت این رویداد در استان همدان، بیان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در این دوسالانه می‌توانند آثار خود را تا 25 اسفندماه سال جاری به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

علی محمدی مرحوم اذکایی را یکی از ستون‌های بزرگ فرهنگی و علمی شهر همدان معرفی کرد و افزود: آثار با ارزش ایشان در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است و مرحوم اذکایی علاقه ویژه‌ای به استان همدان داشتند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه دانشجویان مقطع دکتری نیز می‌توانند در این دوسالانه شرکت کنند، بیان کرد: تمامی آثار با موضوع این دوسالانه که در پنج سال اخیر توسط دانشجویان مقطع دکتری به مرحله دفاع رسیده نیز برای این رویداد قابل ارسال است.

محمدی از برنامه‌ریزی برای برگزاری این رویداد در سال‌های آینده به‌صورت سالانه خبر داد و خاطرنشان کرد: دبیرخانه این دوسالانه هر کتاب، پژوهش و یا رساله‌ای که به تعبیر مرحوم اذکایی مربوط به مادستان باشد را پذیرفته و توسط هیئت داوران در سه مرحله مجزا داوری خواهد کرد تا نفرات منتخب اعلام شوند.

* توجه ویژه مرحوم اذکایی به نویسندگان جوان

متولی موقوفه فرهنگی استاد اذکایی نیز در این جلسه با اشاره به موقوفات به‌جای‌مانده از ایشان، بیان کرد: یکی از نیت‌های بسیار مهم استاد اذکایی، وقف مالی برای حمایت از نویسندگان جوان بوده است.

عاطفه زارعی با تشریح آیین‌نامه این رویداد برای اصحاب رسانه در این جلسه، عنوان کرد: آیین‌نامه بیش از یک سال و نیم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سرانجام به تصویب اعضای اجرایی این دوسالانه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود این رویداد از اسفندماه سال 1401 برگزار شود، ادامه داد: به‌دلیل درگذشت استاد اذکایی در فروردین‌ماه 1402، برگزاری این دوسالانه به تأخیر افتاد.

زارعی آخرین مهلت ارسال به این دوسالانه را تا 25 اسفندماه 1402 اعلام کرد و گفت: متقاضیان شرکت در این رویداد می‌توانند آثار خود را به آدرس همدان، بلوار سردار شهید علی چیت‌سازیان، بلوار قائم، کتابخانه مرکزی همدان «بخش تخصصی- تحقیقاتی استاد پرویز اذکایی» با شماره تماس 08132644142، به‌صورت حضوری تحویل دهند یا با پست ارسال کنند.

متولی موقوفه فرهنگی استاد اذکایی از تألیف بیش از 500 اثر توسط ایشان خبر داد و افزود: 47 کتاب از استاد اذکایی به چاپ رسیده است و ایشان مکاتبات ارزشمندی را با شخصیت‌های بزرگ داخلی و خارجی ازجمله آیت‌الله مرعشی نجفی یا ایرج افشار داشته‌اند که قرار است این مکاتبات در قالب کتابی چاپ شود.

زارعی با بیان اینکه مرحوم اذکایی همواره اظهار داشتند که از کتابداری به نویسندگی رسیده‌اند، عنوان کرد: این دوسالانه فرصتی است تا خدمات استاد اذکایی معرفی شود؛ چراکه ایشان شخصیتی بودند که برای ظاهر خود چندان هزینه‌ای نمی‌کردند، اما خریدن کتاب را همیشه در برنامه خود داشتند و به معنای دقیق یک کتاب‌خوان بودند.

در پایان این نشست خبری از پوستر نخستین دوسالانه کتاب «جایزه مرحوم دکتر پرویز اذکایی» رونمایی شد.

 

شناسه خبر 77536