شناسه خبر:77540
1402/10/5 11:31:23

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی مهوش : استاد تمام فیزیک دانشگاه بوعلی تولیدکننده سوخت دستگاه لازک با بیان اینکه به همراه استادم یک شرکت دایر کرده و به تولید گازهایی که سوخت اصلی دستگاه لیزر اگزایمر چشم‌پزشکی (برای تصحیح دوربینی و نزدیک‌بینی) هستند و تولید آن در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی است، اقدام کردیم گفت: متأسفانه شرایط تحریم مانع از ادامه تولید شد.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در هشتم خردادماه 1398 عنوان کردند: پیشرفت‌های دانشگاهی به معنای واقعی کلمه چشمگیر است؛ این را نبایستی مورد غفلت قرار داد اینکه من تأکید می‌کنم روی این قضیه، به خاطر جریانی است که راه افتاده، نه‌فقط در ایران [بلکه] در دنیا، برای کوچک کردن، سبک کردن و بی‌ارزش نشان دادن حرکت عظیم علمی کشور؛ الآن در دنیا دارد روی این کار می‌شود؛ پول خرج می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه پیشرفت‌های چشمگیر دانشگاهی نباید مورد غفلت قرار گیرد و از آنجا که آبان‌ماه سال گذشته 17 عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی Scopus در فهرست دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند که یکی از این دانشمندان دکتر بابک ژاله؛ استاد تمام فیزیک بود، برآن شدیم تا در این شماره معرفی از او و داشته‌های علمی و افتخاراتش ارائه دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در سال 1367 در مقطع کارشناسی رشته فیزیک وارد دانشگاه بوعلی سینا همدان شدم و پس از آن دوره کارشناسی ارشد و مقطع دکتری را در دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکینیک سابق) به اتمام رساندم، افزود: در ادامه تحصیل و فعالیتم از سال 1383 در دانشگاه بوعلی سینا همدان به‌عنوان استادیار فیزیک به استخدام درآمدم.

بابک ‌ژاله با بیان اینکه در سال 1390 به مقطع دانشیاری ارتقاء پیدا کرده و بعد از پنج سال به مرتبه استاد تمامی در گرایش اپتیک و لیرز رسیدم، اظهار کرد: دو عامل اصلی‌ترین محرک‌های بنده برای پیشرفت در این رشته بوده؛ نخست دانشجویان خوبی که طی این سال‌ها با آن‌ها آشنا شده و در پی انگیزه و سخت‌کوشی آن‌ها ما را نیز به تکاپوی بیشتر در مسیر علم وا داشتند و دیگری شرایطی که دانشگاه برای اساتید به‌منظور پژوهش، نسبت به سایر دانشگاه‌ها ایجاد کرده بود.

وی، ادامه داد: این زیرساخت‌های فراهم‌شده در دانشگاه باعث شد که ما بتوانیم از آن‌ها برای انجام تحقیقات و آزمایش بیشتر بهره ببریم به طوری که طی دو دهه اخیر در دانشگاه بوعلی امکان آزمایش‌های پیشرفته‌تر و در نتیجه ارائه کارهای بهتر برای ما نسبت به سال‌های ابتدایی ورودمان به این عرصه فراهم شده است.

وی با تأکید بر اینکه طی این سال‌ها بیش از 40 دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود 10 دانشجوی دکتری را فارغ‌التحصیل کرده‌ام، اذعان کرد: در حال حاضر نیز هفت دانشجوی دکتری و 6 دانشجوی کارشناسی ارشد دارم.

این استاد تمام فیزیک دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه همه این دانشجویان در گرایش لیرز و کاربردهای آن در حال تحصیل، تحقیق و آزمایش هستند افزود: عمده تحقیقات در عرصه انرژی و مباحث مرتبط با حوزه محیط است.

ژاله با ابراز اینکه یکی از اصلی‌ترین رویکردهای تحقیقاتی فعلی ما در آزمایشگاه‌ کار کردن روی تغییرات سطح مواد به وسیله لیزر است، افزود: نتایج این آزمایشات یقیناً در عرصه صنعت و تحول در آن مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 142 مقاله علمی بنده به زبان انگلیسی در مجله‌های معتبر دنیا به چاپ رسیده، اذعان کرد: یک مقاله لتر نیز دارم که در مجله معتبر ساینس به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه این مقاله مرتبط با موضوع مشکل آب‌های زیرزمینی و ارائه راهکار این مشکلات به چاپ رسیده، اذعان کرد: علاوه بر این چند ثبت اختراع نیز در کارنامه کاری خود دارم که بخش اعظم آن در حوزه ارتباط بین صنعت و دانشگاه کارکرد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به چند طرح پژوهشی در رشته اپتیک و لیرز خود طی سال‌های اخیر، گفت: طراحی و ساخت مخزن خوراک و محفظه ته‌بسته برای آزمایش فیلتراسیون، طراحی، تهیه و تولید Test Plate از جمله این طرح‌های پژوهشی هستند که روی آن‌ها طی سال‌ها اخیر کار کرده‌ام.

این استاد تمام فیزیک در گرایش اپتیک و لیزر با اشاره به اینکه طی این سال‌ها هرآنچه انجام دادم کاربردی است و می‌توان از آن در صنعت استفاده کرد، افزود: تولید محصولاتی که در چشم‌پزشکی از آن‌ها استفاده می‌شود جزء اصلی‌ترین کارها است که حتی برای چند سال ما را از واردات محصول خارجی بی‌نیاز کرده بود.

ژاله در توضیح چگونگی تولید این محصول کاربردی گفت: بنده پیش از ورودم به دانشگاه به همراه استادم یک شرکت را دایر کرده و در آن به تولید گازهایی که سوخت اصلی دستگاه لیرز اگزایمر چشم‌پزشکی (برای تصحیح دوربینی و نزدیک‌بینی) هستند، اقدام کردیم.

وی، خاطرنشان کرد: این گاز پیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد می‌شد اما ما توانستیم به مدت پنج سال نسبت به تولید این محصول اقدام کنیم حال آنکه موضوع تحریم در این زمینه مانع کار ما شد به نحوی که امروز امکان واردات بخشی از مواد اولیه تولید این گازها برایمان فراهم نیست.

این فیزیک‌دان مطرح کشور با بیان اینکه یکی از ثبت اختراع‌های بنده در همین زمینه است، افزود: اگر تحریم‌ها سد راه ما نشده بود این امکان وجود داشت که برای همه 100 دستگاه لیرز چشم‌پزشکی که در کشور این کار را انجام می‌دهند، گاز و سوخت آن را تهیه کنیم.

ژاله در پاسخ به این سؤال که زیرساخت‌های دانشگاه را در مسیر کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: یقیناً شرایط می‌توانست بهتر از شرایط حال حاضر باشد اما چنانکه پیشتر نیز اشاره کردم اگر همین زیرساخت‌های فعلی نیز در دانشگاه فراهم نمی‌شد شاید بنده به این سطح کار تجربی دست پیدا نمی‌کردم.

وی ادامه داد: فاصله تا رسیدن به شرایط مطلوب و دستیابی به دستگاه‌های به‌روز در دنیا بسیار است البته این امر را نمی‌توان مرتبط با دانشگاه دانست چراکه یقیناً طبق تجربه‌ای که بنده طی این سال‌ها داشتم رؤسای دانشگاه‌ها همواره خواهان پیشرفت بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند؛ اما مسئله این است که شرایط برای به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای دانشگاه نیز فراهم نشده تا بتوانند آزمایشگاه‌های مرکزی با تراز بالا را برای اساتید در این رشته مستقر کنند.

این استادتمام فیزیک، در پایان گفت: ذکر این نکته ضروری است که دانشجویان جدیدالورود نسبت به دانشجویان 10 تا 15 سال پیش، ضعیف‌تر بوده و آن انگیزه را ندارند. یقیناً بنده نیز علاقه‌مند هستم که از امکانات آزمایشگاه‌های تحقیقات لیزری روز دنیا همچون لیرزهای فمتوثانیه، پیکوثانیه و اگزایمری که بتوانند چشمه‌های هم‌دوست فرابنفش باشند برخوردار باشم اما فراهم کردن این تجهیزات در آزمایشگاه‌های دانشگاهی هزینه بالایی دربردارد.

شناسه خبر 77540