شناسه خبر:78017
1402/10/17 10:27:56

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اهمیت تولید دانش‌محور، گفت: بهره‌گیری از آخرین توصیه‌های علمی، یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مرتبط با بخش کشاورزی، در اولویت است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، رضا بهراملو با اشاره به اقدامات اندیشیده‌شده در راستای مصرف بهینه آب، اظهار کرد: در استان همدان، عمده نقاط کشور و بخشی از خاورمیانه، کم‌آبی به تعبیری تنش و بعضاً بحران آبی، ذاتی است.

وی با بیان اینکه استان همدان نیز طبق شاخص‌ها در حوزه آب‌های زیرزمینی عمدتاً با تنش آبی مواجه است، افزود: میزان بارندگی‌های امسال کمتر از میانگین گزارش شده است.

بهراملو با بیان اینکه در سال زراعی جدید با وجود پیش‌بینی‌ بارش‌های فرانرمال در استان بارش‌های پاییزه محدود بود، تولید براساس نقشه راه کشاورزی را نیز مؤثر دانست و گفت: بیش از 90 درصد اراضی مستعد استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه نزولات آسمانی فراتر از نرمال و میانگین بلندمدت باشد کم‌آبی استان حل نمی‌شود، مطرح کرد: با وجود شرایط فعلی برنامه مدون برای مصرف بهینه آب از اولویت‌ها است.

بهراملو با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت الزامی است، اضافه کرد: 87 درصد از تولیدات کشاورزی استان وابسته به آب و از اراضی آبی است، ازاین‌رو مصرف با برنامه مجدانه در دستور کار قرار دارد.

وی به‌منظور ارائه راهکار برای افزایش تولید و مصرف کم آب به تولید دانش‌محور اشاره کرد و گفت: باید از آخرین توصیه‌های علمی، یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مرتبط با بخش کشاورزی، مدد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه از تأثیر همایش‌های کاربردی و تخصصی در این حوزه یاد کرد و متذکر شد: همایش‌ها باید کاربردی و در ابعاد ملی همچون چهارمین همایش ملی کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف برپا شود.

وی اقدامات دیگر در این حوزه را برشمرد و تأکید کرد: احداث سردخانه‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری به‌شمار می‌رود؛ چراکه کاهش ضایعات 20 تا 30 درصدی بخش کشاورزی را در پی دارد.

 

 

شناسه خبر 78017