شناسه خبر:78107
1402/10/18 12:25:43

سپهرغرب-گروه کاردانش:مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک از راه‌اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران خبر داد و گفت: در این مرکز تایید اصالت تراشه، ارائه گواهی معتبر و بسته بندی انجام می‌شود.

محمدحسین محمدی لاریجانی با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران، به منظور ارائه خدمات ویفرهای چندمنظوره (MPW) برای نمونه‌سازی تراشه و فراخوانی که اخیراً در همین رابطه اعلام شد، اظهار کرد: ما در این فراخوان به دنبال این هستیم که جامعه طراحان تراشه در کشور بتوانند از ظرفیت نمونه سازی خارج از کشور استفاده کنند و در همین راستا مذاکراتی را با کشورهای مختلف و با واسطه‌های خارجی انجام داده ایم.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک افزود: ما نگرانی جامعه طراحان تراشه را نسبت به اینکه آیا سال آینده فرایند ساخت نمونه سازی دارند یا خیر را برطرف کردیم و آنها می‌توانند برای سال آینده برنامه ریزی کنند که بر روی چه تکنولوژی کار کنند و از آن سو شرکت‌های بهره بردار این نگرانی را دیگر ندارند که آیا می‌توانند نمونه طراحی شده را بسازند یا خیر؟

لاریجانی ادامه داد: ما به عنوان مجموعه حاکمیتی مذاکراتی انجام داده و قراردادهایی را نیز منعقد کردیم و زمان بندی استفاده از سرویس خدمات در اختیار طراحان ایرانی قرار دادیم تا بتوانند نمونه سازی خود را از طرح‌ها و ایده‌های خود انجام دهند.

وی بیان کرد: برای اینکه افراد یک بیزینس پلن با نگاه به اقتصاد میکروالکترونیک داشته باشند و همچنین طرح‌ها از پختگی لازم برخوردار باشند، اولویت را طرح‌هایی قرار دادیم که شرکت‌ها به ما معرفی می‌کنند. هدف این است که اکوسیستم ما از طراحی‌های دانشگاهی خارج و خودش را به اقتصاد میکروالکترونیک نزدیک کند و افراد خود را به عنوان تولید کننده ببینید و اینطور نباشد که فرد در دوره دانشجویی صرفاً یک طراحی ارایه دهد. در حال حاضر یک گام جلوتر آمده ایم و اولویت را طرح‌هایی قرار دادیم که جنبه اقتصادی دارند و یا نیاز بهره بردار را برطرف می‌کنند.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک با بیان اینکه این فراخوان را به فراخوان‌های دیگر که از سمت بهره برداران اعلام می‌شود، متصل می‌کنیم، گفت: در این شرایط طراحان از ظرفیت نیاز بهره برداران استفاده خواهند کرد و طراحی را به سمت نیازها می‌برند و سعی می‌کنیم این اکوسیستم را کامل کنیم؛ یعنی زنجیره ی از طراحی تا تولید و از تولید تا مصرف بهره بردار و بازار را کامل می‌کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این زنجیره یک حلقه مفقوده داریم و این حلقه مفقوده، ساخت نمونه تراشه و تولید انبوه است و در همین راستا بنا داریم مرکز جامع خدمات طراحی تراشه را راه اندازی کنیم؛ کار این مرکز جامع در وهله اول برقراری ارتباط با کارخانه‌های خارجی است و ارزیابی عملکرد و تایید اصالت تراشه و ارائه گواهی معتبر تاییدیه از دیگر وظایف این مرکز به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز اصالت سنجی می‌کند که طراحی یک تراشه واقعاً بومی انجام شده و یا از خارج کشور خریداری شده است، گفت: بحث مشخصه یابی تراشه و خدمات باندینگ و بسته بندی در این مرکز جامع تراشه انجام می‌شود. در نهایت این مرکز نقش هاب بین طراح و تولید کننده تراشه است و هزینه نمونه سازی را از دوش طراحان بر می‌دارد.

 

شناسه خبر 78107