شناسه خبر:78266
1402/10/21 11:45:50

سپهرغرب-گروه اندیشه:رئیس مرکز تخصصی مهدویت درباره تأثیر نماز بر شکل‌گیری سبک زندگی منتظرانه، گفت: اقامه نماز و انتظار برای فرج، لازم و ملزوم یکدیگر هستند یعنی انسان متدین نمی تواند نسبت به آینده بشریت بی‌تفاوت و فارغ از تربیت دینی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی درباره ارتباط نماز با مهدویت و تحقق سبک زندگی منتظرانه، اظهار کرد: مهدویت و نماز ارتباط و اتصال نظام مند دارند چراکه اساساً تربیت دینی بدون نماز مثل ساختمان بدون ستون است هماهنگونه که بنای بدون تکیه گاه و ستون میسر نیست جامعه دینی و سرآمد آن جامعه منتظر ظهور امام مهدی(عج) نمی تواند نسبت به نماز بی تفاوت باشد.

وی تصریح کرد: چراکه اساس و مبنای جامعه ای که ما منتظر آن هستیم عبودیت و نفی هر گونه شرک و اقامه نماز است و نماز این تربیت را برای انسان و جامعه فراهم می‌کند: چنان که قرآن مجید می‌فرماید: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ».

وی ادامه داد: البته نمازی که مدنظر قرآن و آموزه‌های دین و معارف اهل بیت(ع) است نه نماز همراه با ریا و بدون تاثیر که چنین نماز و نمازگزاری مصداق «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» است، یعنی نه تنها سود ندارد بلکه زیان بار است.

حجت الاسلام کلباسی در ادامه با اشاره به ارتباط نماز با انتظار و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)، گفت: اقامه نماز و انتظار برای فرج، لازم و ملزوم یکدیگر هستند یعنی انسان متدین نمی تواند نسبت به آینده بشریت بی تفاوت و فارغ از تربیت دینی باشد، از این رو، همانگونه که نماز عمود دین است، عمود جامعه منتظر نیز است، چون انتظار برنامه ای پیش بینی شده برای عصر غیبت است و اهمیتی ویژه در سبک زندگی منتظران در عصر غیبت دارد.

وی درباره برنامه‌های مرکز تخصصی مهدویت برای پررنگ کردن جایگاه نماز در سبک زندگی منتظرانه، ابراز کرد: تاکید مرکز بر ترویج معارف مهدوی از جمله نماز است. در کنار آن مرکز تخصصی نماز نیز به طور عینی و عملی در حوزه ترویج نماز فعال است و می‌کوشد از طریق گفتارها، نوشتارها، دوره‌ها و کلاس‌ها و فضای مجازی و... نماز را در جامعه ترویج کند البته در کنار دعوت به نماز به ترویج معرفت نماز هم می‌پردازد چراکه این دو مکمل یکدیگر هستند.

رئیس مرکز تخصصی نماز در پایان خاطرنشان کرد: ستاد اقامه نماز که فعالیت آن از سه دهه قبل آغاز شده در سال‌های اخیر به این نتیجه رسید که باید مرکزی برای تربیت استاد و کارشناس و کسانی که دارای مهارت دعوت به نماز و معارف آن هستند، متمرکز شود از این رو، مرکز تخصصی نماز تاسیس شد و انتظار می‌رود اقدامات پژوهشی آموزشی و دیگر موارد لازم در عرصه نماز و دعوت و تبلیغ آن انجام شود، تداوم داشته باشد.

 

 

شناسه خبر 78266