شناسه خبر:78583
1402/10/30 10:26:33

سپهرغرب-گروه کاردانش: فناوران یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه اسکن سه‌بعدی شدند که قابلیت کاوش و شناسایی انواع فلزات زیرزمین، بمب، مین و آب را در زیرزمین دارد و آن را به‌صورت لایو به کاربر اعلام می‌کند.

مجید نوروزی با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت و همچنین نوع محصولات ساخته شده توضیح داد و گفت: شرکت ما در حوزه الکترونیک و مکانیک فعالیت دارد و برای صنایع نظامی، صنعتی، خودرو و پزشکی محصولاتی ساخته که چند مورد نیز ثبت اختراع شده است.

وی با اشاره به ساخت دستگاه اسکن سه‌بعدی و ویژگی‌های آن نیز گفت: این دستگاه قابلیت اسکن از زیر سطح زمین به‌صورت لایو و قابلیت ذخیره ٢5٠ اسکن در حافظه را دارد. این دستگاه دارای نرم‌افزار تخصصی به‌صورت سه‌بعدی روی کامپیوتر و لپ‌تاپ است و می‌تواند انواع فلزات زیر زمین، آب و حفره‌های خالی را تشخیص و از هم تفکیک دهد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع مکاترونیک مجید نمایش عمق و ابعاد هدف به‌صورت عددی و تصویر سه‌بعدی، اتصال دستگاه به لپ تاپ به‌صورت بولوتوثی و باتری قابل شارژ و کارایی مفید هشت ساعت با یکبار شارژ را از ویژگی‌های این دستگاه برشمرد.

نوروزی درباره کارکرد دستگاه اسکن سه‌بعدی در آب‌یابی توضیح بیشتری ارائه داد و گفت: این دستگاه قابلیت تشخیص رطوبت و آب‌های زیرسطحی را دارد، این نوع دستگاه در زمینه‌های مختلف صنعتی برای کاوش آب و لایه‌های سنگی فلزی و فلزات با حجم بالا استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها توسط فرکانسی که به زمین ارسال می‌کنند، مقاومت قسمت‌های مختلف زمین را سنجیده و با استفاده از پنج پراپ که به زمین متصل می‌شود و نرم‌افزار مخصوص، لایه‌های مرطوب و دارای آب را در عمق‌های 50 الی 100 متری به‌صورت دو و سه بعدی تشخیص دهد.

وی در ادامه به ویژگی‌های این دستگاه در حوزه نظامی مثل مین یابی و بمب‌یابی اشاره کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه می‌توان بمب‌ها و قطعات منفجر نشده در زیر سطح زمین را کاوش و شناسایی کرد و این توانایی را دارد که ابعاد، نوع جنس و محل دقیق این اجسام را به کاربر اطلاع دهد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع مکاترونیک مجید خاطرنشان کرد: این دستگاه کاربردهای دیگری ازجمله شناسایی قطعات فلزی به‌جا مانده در مناطق جنگی که در زیر سطح زمین وجود دارد را دارد و به‌صورت اعلان صوتی و تصویری توسط مانیتور دستگاه به کاربر اطلاع می‌دهد. این دستگاه دارای بدنه قوی از نوع پلاستیک ABS و کربن بوده و دارای بسته‌بندی و کیف نظامی است و از دو یا چند سیم پیج در دیسک خود استفاده می‌کند و کاربردهای مختلفی در حوزه شناسایی فلزات مدفون شده در عمق‌های بالا را دارد.

نوروزی با بیان اینکه این محصول تولید انبوه شده و تمام مجوزهای لازم از جمله دانش بنیانی، پروانه بهره‌برداری و میراث فرهنگی دریافت کرده، افزود: تاکنون حدود ١٠٠ مورد از این دستگاه‌ها را به درخواست بخش خصوصی ساخته و به فروش رسانده‌ایم.

وی افزود: این محصول نمونه داخلی ندارد و قیمت نمونه خارجی آن پنج الی ١٠ برابر گران‌تر از محصول ما است. قیمت این محصول در داخل از 6٠ تا ٢٠٠ میلیون تومان است و نمونه مشابه خارجی آن تا یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

شناسه خبر 78583