شناسه خبر:78740
1402/11/3 12:24:27

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نخبگان به‌عنوان «سرباز نخبه» برای خدمت سربازی در مراکز تحقیقاتی به‌کار گرفته می‌شوند، گفت: ایران رتبه نخست در علوم آموزش پزشکی را در منطقه دارد.

بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه در بیست‌ونهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، با اشاره به همکاری 500 نخبه در سامانه نیماد، افزود: نخبگان به‌عنوان «سرباز نخبه» برای خدمت سربازی در مراکز تحقیقاتی به‌کار گرفته می‌شوند؛ بسیاری از مراکز تحقیقاتی باید آزمایشگاه مرکزی ایجاد کنند و از امکانات موجود برای رفع حداکثر نیاز مردم استفاده کنند؛ اکنون به رتبه 15 علمی در دنیا رسیدیم و در بخش نوآوری هم رتبه 62 را داریم.

وی اظهار کرد: 31 هزار و 864 مقاله تحقیقاتی مربوط به علوم پزشکی است و نشان‌دهنده فعالیت خوب در این زمینه است و دولت حمایت جدی و ارائه تسهیلات را در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کرده؛ به‌طوری‌ که با تأسیس 15 پارک علم و فناوری نیازهای حوزه سلامت را برطرف می‌کنیم.

وزیر بهداشت به موضوع تجاری‌سازی محصولات و ارتباط با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: هر محصولی که با کیفیت باشد و به تأیید سازمان غذا و دارو برسد، آن را در کشور گسترش می‌دهیم و اکنون 35 قرارداد سی‌تی‌اسکن در داخل منعقد شده است و واردات در این زمینه انجام نمی‌دهیم.

وی اظهار کرد: یک‌هزار و 144 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که از این تعداد 314 شرکت امسال ایجاد شده است؛ همچنین به 218 محصول سلامت‌محور مجوز تولید ارائه و 740 محصول نیز تجاری‌سازی شده است.

* سن امید به زندگی به 76 سال افزایش یافت

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون هشت هزار دانشمند در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار هستند و در این مجموعه‌ها از جوانان استفاده می‌کنند، تأکید کرد: توسعه روش‌ها و درمان‌های نوین ضروری است؛ زیرا علم به‌سرعت درحال رشد است. دانشگاه‌ها در بحث سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت فعالیت‌هایی را انجام دهند.

عین‌اللهی یادآور شد: کشوری هستیم که از ابتدای انقلاب تا امروز مورد تهاجم تحریم‌ها قرار گرفته و مهم‌ترین مسئله ما خودکفایی است. اکنون امید به زندگی از 56 به 76 سال افزایش و مرگ‌ومیر مادران به 20 در 100 هزار تولد زنده کاهش یافته است.

به گفته وزیر بهداشت، زیرساخت‌های خوبی در کشور با ادغام درمان و آموزش پزشکی داریم؛ همچنین 22 هزار عضو هیئت‌علمی، 101 مرکز تحقیقات بالینی و 581 هزار نفر به مردم کمک می‌کنند و این جشنواره نمادی از پژوهش‌ها بوده و هدف اصلی آن است که در راستای اعتلای علم فعالیت کنیم و مسائل و نیازهای کشور پژوهش‌محور مورد واکاوی قرار گیرد.

عین‌اللهی تصریح کرد: ما کشوری دارای هویت علمی هستیم که باید به خودباوری مزین شود و می‌توانیم با وجود تحریم‌ها، کارهای بزرگی انجام دهیم؛ به‌عنوان مثال دوران همه‌گیری کرونا اقدامات ارزشمندی انجام شد و جزء کشورهای موفق در پیشگیری و درمان این بیماری هستیم.

وی تأکید کرد: همه دانشمندان و اساتید باید سیاست‌ها و اولویت‌های خود را در هر استانی مشخص کنند و نسبت به مأموریت‌گرایی توجه داشته باشند و تجزیه و تحلیل در مورد بیماری‌های شایع و نیازهای هر استان را انجام دهند. عدالت و تعالی نظام سلامت در دولت سیزدهم شکل گرفته و به دانشگاه‌های علوم پزشکی مأموریت داده این برنامه را در پیش بگیرند و به مرجعیت علمی عملیاتی شود.

وزیر بهداشت به موضوع بهره‌وری اشاره کرد و افزود: دومین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است و نباید آن را به‌عنوان علم تلقی کرد؛ اما باید از علوم جدید برای درمان بیماری‌ها ازجمله سلول‌درمانی استفاده کنیم. همچنین کنترل بیماری‌های غیر واگیر نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی تفویض اختیار شده که در کنار درمان به اقدام پیشگیرانه بپردازند.

 

شناسه خبر 78740