شناسه خبر:78857
1402/11/8 12:06:00

سپهرغرب - گروه خبر:مرکز کتابت شیخ‌زین‌العابدین محلاتی با همکاری مرکز دارالکتابه کشور در فرهنگ‌سرای اندیشه محلات آغاز به کار کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه شهرداری محلات با مرکز دارالکتابه کشور، محلی در فرهنگ‌سرای اندیشه این شهر به مرکز کتابت شیخ زین‌العابدین محلاتی اختصاص یافته تا در این مرکز به‌صورت مستمر کارگاه‌های کتابت قرآن کریم، خط نسخ، ثلث و نستعلیق با حضور اساتید خط نسخ و ثلث کشوری برگزار شود.

حمید صادقی ادامه داد: در کنار این مرکز، دبیرخانه دوسالانه همایش شیخ‌زین‌العابدین محلاتی نیز برقرار خواهد شد تا هر دوسال یک‌بار، محلات میزبان برگزاری این همایش به شکل جشنواره و مسابقه باشد. در اختتامیه این همایش با حضور برگزیدگان جشنواره و اساتید برتر خوشنویسی کشور به مدت دو روز، شاهد برگزاری کارگاه کشوری نیز خواهیم بود.

صادقی با اشاره به همکاری شورای اسلامی و شهرداری محلات با مرکز دارالکتابه در ایجاد این مرکز، افزود: هماهنگی هنرمندان از طریق اداره فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود. اگرچه کارگاه خط نسخ و ثلث توسط انجمن‌های خوشنویسی برگزار می‌شود، اما ایجاد چنین مرکز تخصصی کتابت قرآن برای نخستین‌بار اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: از برنامه‌هایی که برای این مرکز پیش‌بینی شده است، کتابت یک جلد قرآن کریم توسط 30 نفر از خوشنویسان برتر کشور است که هرکدام کتابت یک جزء از قرآن را بهعهده خواهند داشت تا در دوره بعدی همایش شیخ‌زین‌العابدین محلاتی، رونمایی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محلات گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در این مرکز انجام خواهد شد، برگزاری منظم نمایشگاه‌های خوشنویسی خطوطی است که قرآن توسط آن‌ها کتابت می‌شود.

در حاشیه افتتاح این مرکز نمایشگاه آثار برگزیده 50 نفر از خوشنویسان برتر استان مرکزی و قم به نمایش درآمد.

نخستین همایش بزرگداشت شیخ‌زین‌العابدین محلاتی، از کاتبان نامدار قرآن کریم در عصر قاجار، 21 مردادماه امسال با حضور 60 هنرمند خوشنویس از سراسر کشور در محلات برگزار شد. زین‌العابدین محلاتی از اساتید صاحب‌نام نسخ و کتابت قرآن است که در عمر 57 ساله خود، 70 قرآن خطی را به‌صورت تک‌جلدی و مجموعه‌ای کتابت کرده است.

شناسه خبر 78857