شناسه خبر:78948
1402/11/10 09:08:34

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان، او وارد وادی سرگردانی می‌شود چه بخواند. این میان مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه‌هاست.

علی رمضانی افزود: رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند ظرفیت‌های حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شوند. این جشنواره در دوره‌های پیشین طی 19 دوره برگزار شده بود، اما کرونا وقفه‌ای در توالی آن انداخت، سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم و با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره برگزار کنیم و تغییرات در آیین‌نامه و حوزه‌های مختلف انجام شد.
وی افزود: جشنواره بیستم با افزوده‌شدن رویداد ایده‌پردازی برگزار شد، در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی و چهارم نیز این رویداد توسط دبیرخانه جشنواره برگزار شود و قرار است در مراسمی برترین‌ها تقدیر شوند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه گفت: برای این‌دوره از جشنواره کتاب و رسانه قرار شد به وجوه رسانه‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود بپردازیم. معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم که ویترین به مثابه رسانه است و تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. خانه کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی به این جشنواره توجه دارد چون فکر می‌کنیم اگر قرار است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود چیزی بجز رسانه نمی‌تواند به آن کمک کند.
رمضانی با ارایه آماری در حوزه نشر، افزود: ناشران در طول سال حدود 70 تا 80 هزار عنوان کتاب چاپ اول منتشر می‌کنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می‌شود که چه بخواند، در این میان مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه‌هاست، اینکه از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول بخواند و کدام اثر را در مرحله‌های بعدی بخواند. در حوزه کتاب باید نقش رسانه را جدی تر گرفته شود، سال گذشته در برخی حوزه‌ها در ارسال آثار ضعف داشتیم، امسال انا آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید. در برخی موضوعات امسال هم برای سال‌های بعدی باید اقدامات لازم برای افزایش تعداد آثار انجام شود.
رمضانی افزود: همکاران ما برای برگزاری این رویداد بخش برترین ویترین کتابفروشی‌ها به 200 کتابفروشی مراجعه حضوری کردند و در برخی استان‌های دیگر جشنواره را معرفی کردند.
در ادامه این مراسم سیاوش صلواتیان بیانیه هیأت داوران این رویداد را خواند. همچنین محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیام ویدئویی به برگزیدگان این رویداد تبریک گفت.
 جشنواره کتاب و رسانه سابقه طولانی دارد
مهدی‌پور نیز در بخش دیگری از این‌مراسم گفت: این جشنواره با سابقه طولانی قدیمی ترین جایزه‌ای است که در حوزه رسانه داریم و مبنای آن تجلیل از خبرنگاران حوزه کتاب بود که به مرور گسترش داشته است تا جایی که بخش قابل توجهی از کنشگران نیز در این رویداد شرکت می‌کنند. وی افزود: در حال حاضر 43 رسانه مستقل در حوزه کتاب به علاوه مجموعه صفحات و بخش‌های مختص روزنامه‌ها داریم که به عنوان یک کنشگر در این حوزه فعالیت می‌کنند در سال‌های گذشته نیز شاهد بالندگی بیشتر حوزه کتاب هستیم به خصوص اینکه این مسأله نشان می‌دهد مخاطب را نباید در معرض کتاب قرار دهیم و ما به سراغ کتاب‌ها می‌رویم.
مهدی‌پور گفت: تحولات ناشی از فناوری‌های جدید که یکی از مهمترین آنها توانایی هوش مصنوعی است نیز در حوزه فعالیت ناشران و قوائد جدید صنعت نشر مورد بررسی قرار گرفته است.
 اهمیت راهبردی بودن کتاب و رسانه
سیدمحمد هاشمی نیز در پایان این‌برنامه در سخنانی، گفت: معاونت امور فرهگی و خانه ادبیات با اهتمام، دلسوزی و برنامه‌ریزی هم به این جشنواره تقریباً غنا بخشیدند و هم دامنه کار را گسترده‌تر کردند. هر کس در مواجهه اول با اسم کتاب و رسانه برخورد می‌کند متوجه راهبردی بودن و اهمیت آن می‌شود. وی افزود: ما از یک سو کتاب به عنوان اصیل‌ترین رسانه را داریم و از سوی دیگر یکی از مغفول‌ترین رسانه‌های دنیا است با اینکه قاعدتاً مخاطبان آن فرهیختگان هستند، از سوی دیگر با رسانه‌های روز مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه‌ها اثرگذاری خود را داشته باشد. جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: باید اهتمام شود از همین رسانه‌های نوین خدمت، ایده و کار گرفت برای تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل. دوستان اهتمام کردند طی دو دوره جدید با ایده‌پردازی‌های خوب از انسان رسانه فرهنگی تا پیشخوان کتابفروشی‌ها به این جشنواره غنا بخشیدند و باید از این کار تقدیر کرد.

شناسه خبر 78948